Tohle má být budoucnost? Elektrobusy prý zažívají boom, v ČR ale nikoho nezajímají
- Centrum dopravního výzkumu přináší přehled prodejů autobusů v EU
- Na něm lze vidět tržní podíl jednotlivých druhů pohonů od nafty až po elektřinu
- Jaký podíl si ukrojily elektrobusy a jaká je situace v ČR?

Výzkumníci z Centra dopravního výzkumu (CDV) vydali novou tiskovou zprávu, která pojednává o počtu nově registrovaných autobusů v Evropské unii. Ty pak dělí dle jejich pohonu a druhu paliva, tudíž máme k dispozici hezký přehled o tom, jak se daří například elektrobusům.
Elektrické autobusy zažívají boom, ale ne v ČR
Minulý rok bylo v Evropské unii zaregistrováno 28 919 nových autobusů, přičemž 30 % z toho tvořily ekologické alternativní pohony. Elektrické autobusy činí 10,6 %, autobusy na plyn 10,5 % a hybridní vozidla 10,1 %. Elektrobusy zaznamenaly oproti roku 2020 téměř dvojnásobný nárůst z tržního podílu 6,1 %.
Pokud se navíc podíváme na historický tržní podíl elektrických autobusů, tak si můžeme všimnout jasného trendu. O elektrobusy začíná být v Evropské unii čím dál větší zájem, přičemž rok 2021 byl z hlediska registrace nových elektrických autobusů rekordním. Elektrobusy dokonce poprvé překonaly autobusy jezdící na plyn.

Čtěte také: V Brně začali testovat nový elektrobus. Kde se s ním můžete svézt?
Jak je to s elektrobusy v naší zemi?
V České republice se elektrobusům tolik nedaří, celkem byly v roce 2021 registrovány pouze 2 vozy. Tržní podíl tak činil pouhých 0,2 %, přičemž v roce 2020 činily elektrické autobusy 0,5 %. Celkem u nás pak jezdí 107 elektrobusů, nejvíc z nich je v provozu v Moravskoslezském kraji.
Pokud se podíváme na registraci elektrobusů v ČR, tak si můžeme všimnout značně sestupného trendu. V roce 2018 bylo registrováno až 50 vozů, o rok později jen 11, v roce 2020 pouze 6 a minulý rok šlo o 2 kusy. Kromě toho se nám nedaří ani z pohledu členských států EU. Z hlediska nákupu ekologických autobusů (plyn a elektřina) jsme s podílem 7,65 % až 18. zemí.