To jako fakt? Elektrokola mají jezdit jen tak rychle, jak jim povolí „městský systém“

Samuel Novotný
  • Nizozemské hlavní město chystá změny pro elektrokola
  • Plánuje nasadit „systém automatického dálkového omezení rychlosti“
  • Veřejné testování projektu má začít příští rok
Ukazatel rychlosti na elektrokole
Ukazatel rychlosti na elektrokole

Amsterdam je světově proslulý jako hlavní město cyklistů. Koncentrace kol všeho druhu je tu tak vysoká, že se město rozhodlo kvůli zvýšení bezpečnosti představit poměrně kontroverzní novinku. Jde o elektronický systém, který dokáže na dálku omezit rychlost elektrických kol. Využíván má být především v místech s vysokou nehodovostí, poblíž škol či v případě práce na silnici.

Nový systém má snížit počet nehod

S informacemi o nově vznikajícím systému přichází server NRC, dle kterého aktuálně probíhá neveřejné testování. Jeho součástí je i Melanie Van der Horst, radní města Amsterdam. „Když jsem se dostala ke škole, tak se mi na telefonu zobrazilo dítě s míčem a červené varování, poté se moje rychlost snížila na 15 km/h,“ sdělila Van der Horst.

Systém se má dočkat spuštění již příští rok, ovšem bude zcela dobrovolný. Uživatelé si budou moci stáhnout aplikaci do telefonu, která bude ovládat omezovač nainstalovaný na motoru elektrokola. Za omezovačem stojí nezisková organizace Townmaking Institute, která usiluje o řešení sociálních a environmentálních problémů v rámci urbanizace. O podobném systému uvažují další evropská města jako Miláno, Athény či Mnichov.

Ulice plná kol v Amsterdamu
Ulice plná kol v Amsterdamu

Čtěte také: Decathlon má aplikaci do mobilu, přes kterou lze „ovládat“ elektrokolo


Jde o dobrý nápad?

Ačkoliv samotná myšlenka bezpečnosti je skvělá, tak by dotčení cyklisté mohli namítnout, že jde o přímý zásah do jejich svobody připomínající nějaký dystopický cyberpunk svět. Jak sdělila sama Van der Horst, tak očekává na toto téma řádné diskuze. Lidský faktor je prý největší překážkou, instalace potřebného hardwaru a softwaru na kola není tak náročná.

Mimo to se spolu s novinkou začaly objevovat otázky, proč nejsou podobné technologie plánovány do automobilů. Na druhou stranu, výrobců automobilů je mnohonásobně více než výrobců elektrokol. Akce by tak byla mnohem náročnější a složitější. Nemluvě o sociální debatě, která by byla pravděpodobně ještě mnohem náročnější než u kol.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články