Toyota letos odstartovala doslova hybridní revoluci. Snížila ceny hybridů a rozšířila svojí flotilu. Nejvíce má ukázat nejlevnější Toyota Yaris Hybrid. Jak dopadne v našem testu?
Víme, že se to nemá, ale řekneme to hned na začátek. Toyota Yaris Hybrid (HSD) je skutečně velmi zajímavé auto, které se pravděpodobně zapíše do historie, a to nejen historie japonské automobilky.
Toyota totiž letos spustila tzv. hybridní revoluci, což je akce s rozšířením flotily hybridních vozů výrobce o nové modely a snížení ceny u současných modelů. Testovaný Yaris Hybrid tak aktuálně vyjde jen na zhruba 360 tisíc korun v základní výbavě, v plné výbavě pak na 400 tisíc korun. Cena je téměř srovnatelná jako za „nehybridní“ Yaris. Tak proč nejít rovnou vstříc budoucnosti?
Zákazníky ale v první řadě zajímá nejen cena automobilu, ale také spotřeba. A tu výrobce deklaruje na výtečných 3,5 litru na 100 km mimo město a 3,1 litru na 100 km ve městě. Nutno říci, že hybridní Yaris, a nejen tento model, ale celkově všechny hybridy, využívají svůj potenciál nejlépe v městském provozu. Na jakou spotřebu se můžeme reálně dostat?
Rozměry (v x š x d) | 1510 x 1695 x 3905 cm |
---|---|
Hmotnost | 1 565 kg |
Max. rychlost a zrychlení z 0 na 100 | 165 km/h, 11,8 s |
Maximální výkon eletromotoru a točivý moment | 45 kW, 169 Nm |
Počet sedadel/počet airbagů | 5/7 |
Zavazadlový prostor | 286 litrů |
Akumulátor | nikl-metal hydridový (NiMH), 20 článků, 6,5 Ah |
Cena a dostupnost | 359 900 Kč (Active Hybrid) 399 900 Kč (Style Hybrid), 2. pololetí 2012 |
Z venku působí Toyota Yaris Hybrid jako malinké auto. Výrobci se povedlo zmenšit soustavu HSD (Hybrid Synergy Drive) a akumulátor umístit důmyslně pod zadní sedadla, a tak si hybridní Yaris zachovává stejné rozměry, jako „nehybridní“ starší verze.
Původní zdání ale klame. Uvnitř tohoto hybridu si naopak připadáme jako v autě střední třídy. Nejen dostatek prostoru, ale i měkčené materiály, kožené detaily a chromované prvky přispívají k našemu dobrému pocitu z hybridního Yarisu.
Po estetické stránce tak podle nás splňuje Toyota Yaris Hybrid požadavky na výbornou. Po stránce praktické tomu není jinak. S autem velikosti hybridního Yarisu není problém vejít se i do menších parkovacích míst.
Na výbavě japonská automobilka nešetřila. K dispozici jsou kotoučové brzdy na zadních kolech, při parkování pomáhá kamera na zadní části vozu, ze které můžeme sledovat obraz během couvání na dotykovém displeji vedle řidiče. V plné výbavě nechybí ani navigace.
Toyota se drží u svých modelů určitých zažitých standardů. Výjimkou není ani Yaris Hybrid. A to je dobře, hodně dobře. Řidič tak nemusí hledat co kde je a jak se dělá, pokud už nějaký automobil od této japonské automobilky řídil.
Oproti vyššímu modelu Auris jsme největší změnu spatřili ve volantu, který je v rukou poněkud strozší. Ale po pár dnech tenhle pocit vyprchal a naopak asi musíme uznat, že do dynamického městského provozu s potřebným větším manévrováním to bude zřejmě nakonec lepší volba.
V noci pak interiér dostane novou magii. Modré podsvícení přístrojů a displeje působí opravdu úžasným dojmem. Jako by se nechtělo hybridnímu Yarisu jít spát a chtěl by pořád, aby s ním někdo jezdil. Přes den tahle hra s barvami tolik nevyniká, jsou tu ale jiné důvody, proč automobil nenechat v klidu „ani“, nebo právě, přes den.
Toyota Yaris Hybrid (HSD) je opravdovým kompromisem mezi luxusním řešením, jako například Prius nebo Lexus. Proto výrobce zvolil minimum úprav oproti klasické verzi modelu Yaris. Použita je opět soustava HSD (Hybrid Synergy Drive) coby kompletní pohonná jednotka chytře kombinující elektromotor s klasickým spalovacím žážehovým motorem.
Hybridní Yaris nemá klasické tlačítko Start, konstruktéři ponechali původní spínací skříňku, kterou se dá elektronice najevo, že jsme Ready. To znamená, že v poloze klíčku se místo startování motoru na displeji objeví zelený nápis READY a uvolní se řadicí páka. K tomu je nutné, jak už jsme v hybridních vozech Toyota zvyklí, mít sešlápnutý brzdový pedál. (u klasických vozů pedál spojky).
Pak už se stačí jen připoutat, posunout řadící páku do polohy „D“ (jako „Drive“), pouštět brzdový pedál a vyrazit. Jako v klasickém automatu stačí sešlápnout plynový pedál a zrychlíme. Toyota díky revoluční soustavě HSD nepoužívá klasické stupně rychlostí, ale pozvolný přechod mezi rychlostmi. Díky tomu je jízda nejen plynulejší, ale také šetrnější.
Po rozjetí, pokud nedáme pedál plynu na „podlahu“, se vůz úžasně klidně a potichu rozjede, a máme-li dostatek energie v bateriích, můžeme jet asi 1,5 až 2 km pouze na elektromotor do rychlosti skoro 70 km/h.
Oproti vozu Prius, který jsme také testovali, je to velmi malá vzdálenost této tiché jízdy. Nutno ale říci, že Yaris Hybrid je určen do městského provozu, kde se neustálým bržděním dobíjí pomocí rekuperace baterie, a tak můžeme prakticky při každém rozjezdu využívat čistě jen elektromotor.
Je ale důležité, aby se řidič nejprve dobře seznámil s celým systémem, jak funguje. Pokud chceme jet šetrně, zapneme si vedle ruční brzy tzv. ECO mode. To ale ještě hybridní Yaris bude vyžívat oba motory. Teprve až po zapnutí tzv. EV modu budeme jezdit jen na elektriku, dokud budeme mít dost šťávy v bateriích.
Při vyšší rychlosti, běžně nad 50 km/h, nám automobil nedovolí zapnout si EV mode, na což nás odmítavím pípnutím upozorní. A pokud už pojedeme v EV modu a zrychlíme tak, že se bude muset zapojit i druhý motor, EV mode se automaticky vypne. Zapojení motorů můžeme krásně pozorovat na dotykové obrazovce vedle řidiče, vidíme nejen barevně odlišený zážehový motor a elektromotor, ale také pomocí šipek rekuperaci, čili dobíjení baterie.
Zkusili jsme se trochu pokochat jízdou na delší vzdálenost s využitím jízdních vlastností. Již během pár kilometrů zapomenete, že jedete v malém autě. Vůz sedí na silnici jako přibitý a díky jeho malé hmotnosti reaguje na vaši nohu.
Jeli jsme ostře, i když bezpečně, a občas se snažili dodržovat předpisy. Jízda se uskutečnila v pátek, a tak jsme většinu času trávili předjížděním. U předjíždění při vyšší rychlosti, kdy se už elektromotor nezapojuje, je zde znát poměrně malý výkon spalovacího motoru a je třeba s tím počítat.
Při zpáteční jízdě jsme se zkusili dostat se spotřebou co nejblíže ke slibovaným hodnotám 3,5 litru na 100 km mimo město a 3,1 litru na 100 km ve městě. Jeli jsme tedy převážně šetrně, ale se spotřebou jsme se celkově nedostali pod hranici 5 litrů na 100 km.
Na(ne)štěstí jsme ale uvízli v téměř 45 minutové koloně před kruhovými objezdy v Táboře. A tady se pak má hybridní Yaris jako ryba ve vodě. Neustálé popojíždění, zrychlení a brždění, k tomu stačí elektromotor, který pak dokáže spotřebu snížit třeba i na hranici 4 litry na 100 km. A to už jsou hodnoty, na které jsme čekali.
Náš třetí test potvrdil, proč je Toyota Yaris Hybrid vhodná zejména do města. Při rychlosti do 50 km/h můžete používat při plynulém rozjíždění čistě jen elektromotor a jet tak prakticky téměř zadarmo. Při brždění se nám opět dobíjí baterie k následně dalším levnějším ujetým kilometrům.
Toyota zahájila hybridní revoluci ve velkém. Nejnižší z hybridních vozů, Toyota Yaris Hybrid, nabízí novou hybridní technologii v kompaktním malém voze, který využije svého potenciálu v městském provozu, kde můžete jezdit se spotřebou pod 5 litrů na 100 km.
Hlavní je ale cena. Ta se liší jen patrně od „nehybridní“ verze modelu Yaris, který se stal značně populárním. Začíná na 360 tisících korunách v nejnižší verzi a končí na 400 tisících v plné výbavě. Hybridní Yaris tak má docela dobře našlápnuto nejen k dobrým prodejům tohoto modelu, ale také k propagaci a spojení si hybridní technologie s touto japonskou automobilkou.
Za zapůjčení hybridního vozu Toyota Yaris HSD děkujeme autorizovanému prodejci Toyota Dolák, u kterého si můžete tento vůz zakoupit nebo si nejprve domluvit zkušební jízdu.
Toyota letos odstartovala doslova hybridní revoluci. Snížila ceny hybridů a rozšířila svojí flotilu. Nejvíce má ukázat nejlevnější Toyota Yaris Hybrid. Jak dopadne v našem testu?
Víme, že se to nemá, ale řekneme to hned na začátek. Toyota Yaris Hybrid (HSD) je skutečně velmi zajímavé auto, které se pravděpodobně zapíše do historie, a to nejen historie japonské automobilky.
Toyota totiž letos spustila tzv. hybridní revoluci, což je akce s rozšířením flotily hybridních vozů výrobce o nové modely a snížení ceny u současných modelů. Testovaný Yaris Hybrid tak aktuálně vyjde jen na zhruba 360 tisíc korun v základní výbavě, v plné výbavě pak na 400 tisíc korun. Cena je téměř srovnatelná jako za „nehybridní“ Yaris. Tak proč nejít rovnou vstříc budoucnosti?
Zákazníky ale v první řadě zajímá nejen cena automobilu, ale také spotřeba. A tu výrobce deklaruje na výtečných 3,5 litru na 100 km mimo město a 3,1 litru na 100 km ve městě. Nutno říci, že hybridní Yaris, a nejen tento model, ale celkově všechny hybridy, využívají svůj potenciál nejlépe v městském provozu. Na jakou spotřebu se můžeme reálně dostat?
Rozměry (v x š x d) | 1510 x 1695 x 3905 cm |
---|---|
Hmotnost | 1 565 kg |
Max. rychlost a zrychlení z 0 na 100 | 165 km/h, 11,8 s |
Maximální výkon eletromotoru a točivý moment | 45 kW, 169 Nm |
Počet sedadel/počet airbagů | 5/7 |
Zavazadlový prostor | 286 litrů |
Akumulátor | nikl-metal hydridový (NiMH), 20 článků, 6,5 Ah |
Cena a dostupnost | 359 900 Kč (Active Hybrid) 399 900 Kč (Style Hybrid), 2. pololetí 2012 |
Z venku působí Toyota Yaris Hybrid jako malinké auto. Výrobci se povedlo zmenšit soustavu HSD (Hybrid Synergy Drive) a akumulátor umístit důmyslně pod zadní sedadla, a tak si hybridní Yaris zachovává stejné rozměry, jako „nehybridní“ starší verze.
Původní zdání ale klame. Uvnitř tohoto hybridu si naopak připadáme jako v autě střední třídy. Nejen dostatek prostoru, ale i měkčené materiály, kožené detaily a chromované prvky přispívají k našemu dobrému pocitu z hybridního Yarisu.
Po estetické stránce tak podle nás splňuje Toyota Yaris Hybrid požadavky na výbornou. Po stránce praktické tomu není jinak. S autem velikosti hybridního Yarisu není problém vejít se i do menších parkovacích míst.
Na výbavě japonská automobilka nešetřila. K dispozici jsou kotoučové brzdy na zadních kolech, při parkování pomáhá kamera na zadní části vozu, ze které můžeme sledovat obraz během couvání na dotykovém displeji vedle řidiče. V plné výbavě nechybí ani navigace.
Toyota se drží u svých modelů určitých zažitých standardů. Výjimkou není ani Yaris Hybrid. A to je dobře, hodně dobře. Řidič tak nemusí hledat co kde je a jak se dělá, pokud už nějaký automobil od této japonské automobilky řídil.
Oproti vyššímu modelu Auris jsme největší změnu spatřili ve volantu, který je v rukou poněkud strozší. Ale po pár dnech tenhle pocit vyprchal a naopak asi musíme uznat, že do dynamického městského provozu s potřebným větším manévrováním to bude zřejmě nakonec lepší volba.
V noci pak interiér dostane novou magii. Modré podsvícení přístrojů a displeje působí opravdu úžasným dojmem. Jako by se nechtělo hybridnímu Yarisu jít spát a chtěl by pořád, aby s ním někdo jezdil. Přes den tahle hra s barvami tolik nevyniká, jsou tu ale jiné důvody, proč automobil nenechat v klidu „ani“, nebo právě, přes den.
Toyota Yaris Hybrid (HSD) je opravdovým kompromisem mezi luxusním řešením, jako například Prius nebo Lexus. Proto výrobce zvolil minimum úprav oproti klasické verzi modelu Yaris. Použita je opět soustava HSD (Hybrid Synergy Drive) coby kompletní pohonná jednotka chytře kombinující elektromotor s klasickým spalovacím žážehovým motorem.
Hybridní Yaris nemá klasické tlačítko Start, konstruktéři ponechali původní spínací skříňku, kterou se dá elektronice najevo, že jsme Ready. To znamená, že v poloze klíčku se místo startování motoru na displeji objeví zelený nápis READY a uvolní se řadicí páka. K tomu je nutné, jak už jsme v hybridních vozech Toyota zvyklí, mít sešlápnutý brzdový pedál. (u klasických vozů pedál spojky).
Pak už se stačí jen připoutat, posunout řadící páku do polohy „D“ (jako „Drive“), pouštět brzdový pedál a vyrazit. Jako v klasickém automatu stačí sešlápnout plynový pedál a zrychlíme. Toyota díky revoluční soustavě HSD nepoužívá klasické stupně rychlostí, ale pozvolný přechod mezi rychlostmi. Díky tomu je jízda nejen plynulejší, ale také šetrnější.
Po rozjetí, pokud nedáme pedál plynu na „podlahu“, se vůz úžasně klidně a potichu rozjede, a máme-li dostatek energie v bateriích, můžeme jet asi 1,5 až 2 km pouze na elektromotor do rychlosti skoro 70 km/h.
Oproti vozu Prius, který jsme také testovali, je to velmi malá vzdálenost této tiché jízdy. Nutno ale říci, že Yaris Hybrid je určen do městského provozu, kde se neustálým bržděním dobíjí pomocí rekuperace baterie, a tak můžeme prakticky při každém rozjezdu využívat čistě jen elektromotor.
Je ale důležité, aby se řidič nejprve dobře seznámil s celým systémem, jak funguje. Pokud chceme jet šetrně, zapneme si vedle ruční brzy tzv. ECO mode. To ale ještě hybridní Yaris bude vyžívat oba motory. Teprve až po zapnutí tzv. EV modu budeme jezdit jen na elektriku, dokud budeme mít dost šťávy v bateriích.
Při vyšší rychlosti, běžně nad 50 km/h, nám automobil nedovolí zapnout si EV mode, na což nás odmítavím pípnutím upozorní. A pokud už pojedeme v EV modu a zrychlíme tak, že se bude muset zapojit i druhý motor, EV mode se automaticky vypne. Zapojení motorů můžeme krásně pozorovat na dotykové obrazovce vedle řidiče, vidíme nejen barevně odlišený zážehový motor a elektromotor, ale také pomocí šipek rekuperaci, čili dobíjení baterie.
Zkusili jsme se trochu pokochat jízdou na delší vzdálenost s využitím jízdních vlastností. Již během pár kilometrů zapomenete, že jedete v malém autě. Vůz sedí na silnici jako přibitý a díky jeho malé hmotnosti reaguje na vaši nohu.
Jeli jsme ostře, i když bezpečně, a občas se snažili dodržovat předpisy. Jízda se uskutečnila v pátek, a tak jsme většinu času trávili předjížděním. U předjíždění při vyšší rychlosti, kdy se už elektromotor nezapojuje, je zde znát poměrně malý výkon spalovacího motoru a je třeba s tím počítat.
Při zpáteční jízdě jsme se zkusili dostat se spotřebou co nejblíže ke slibovaným hodnotám 3,5 litru na 100 km mimo město a 3,1 litru na 100 km ve městě. Jeli jsme tedy převážně šetrně, ale se spotřebou jsme se celkově nedostali pod hranici 5 litrů na 100 km.
Na(ne)štěstí jsme ale uvízli v téměř 45 minutové koloně před kruhovými objezdy v Táboře. A tady se pak má hybridní Yaris jako ryba ve vodě. Neustálé popojíždění, zrychlení a brždění, k tomu stačí elektromotor, který pak dokáže spotřebu snížit třeba i na hranici 4 litry na 100 km. A to už jsou hodnoty, na které jsme čekali.
Náš třetí test potvrdil, proč je Toyota Yaris Hybrid vhodná zejména do města. Při rychlosti do 50 km/h můžete používat při plynulém rozjíždění čistě jen elektromotor a jet tak prakticky téměř zadarmo. Při brždění se nám opět dobíjí baterie k následně dalším levnějším ujetým kilometrům.
Toyota zahájila hybridní revoluci ve velkém. Nejnižší z hybridních vozů, Toyota Yaris Hybrid, nabízí novou hybridní technologii v kompaktním malém voze, který využije svého potenciálu v městském provozu, kde můžete jezdit se spotřebou pod 5 litrů na 100 km.
Hlavní je ale cena. Ta se liší jen patrně od „nehybridní“ verze modelu Yaris, který se stal značně populárním. Začíná na 360 tisících korunách v nejnižší verzi a končí na 400 tisících v plné výbavě. Hybridní Yaris tak má docela dobře našlápnuto nejen k dobrým prodejům tohoto modelu, ale také k propagaci a spojení si hybridní technologie s touto japonskou automobilkou.
Za zapůjčení hybridního vozu Toyota Yaris HSD děkujeme autorizovanému prodejci Toyota Dolák, u kterého si můžete tento vůz zakoupit nebo si nejprve domluvit zkušební jízdu.