Test Toyota Corolla Cross Hybrid – Kvalitně zalepená díra na trhu?

Matouš Vrchota
  • Toyota Corolla Cross hledá své zákazníky
  • Zvenčí velká, ale uvnitř až překvapivě malá
  • Špičkový hybridní pohon vám ale příliš neušetří
Toyota Corolla Cross Hybrid test
Toyota Corolla Cross Hybrid test

Toyota je pro své hybridní vozy proslulá. S pátou generací unikátních atmosférických motorů párovaných s elektrickými generátory není vůbec divu, že se automobilka do bateriových elektromobilů nehrne po hlavě tak jako její konkurenti. Není ale možné, aby byly vždy všechny modely perfektní. Na pomyslnou hranici výhodného provozu se tak logicky musí nějaké vozidlo dostat. V případě japonské značky je tímto modelem Toyota Corolla Cross Hybrid.

Proč v nadpisu mého testu píšu, že jde o kvalitně zalepenou díru na trhu? Nejde snad ani o to, že by Toyota neměla kvalitní modely se zvýšenou karoserií, ať jde o menší crossovery nebo plnohodnotná SUV. Jen se ze svého subjektivního pohledu nemůžu zbavit dojmu, že Corolla Cross pouze zaplňuje mezeru v modelové nabídce značky. Ale automobily na nás v posledních letech vozy podobné velikosti chrlí ze všech stran. Ať jde o Volkswagen T-Roc, Škodu Karoq nebo Hyundai Kona.

Mezi lidmi je ale tato velikost vozidel vcelku populární a tak je i logické, že Toyota si chce svůj podíl vozidel na trhu rozšířit. Pokud ale hledáte prostorný vůz pro rodinu a označení Corolla ve vás evokuje bohatý prostor pro posádku i zavazadla, přídomek Cross vás rychle vyvede z omylu. Podvozkem totiž vůz vychází z krátkého hatchbacku, nikoliv z jeho prostorné varianty kombi. Proto se na palubě vozu musíte spokojit pouze s menším prostorem. K tomu se ale ještě dostaneme blíže.

Toyota Corolla Cross Hybrid (2023): specifikace

KonstrukceSUV, rozměry: 4460 × 1825 × 1620 mm, hmotnost: 2765 kg
Pohonhybridní pohon páté generace, pohon všech kol
Výkon146 kW, točivý moment 190 Nm
Baterie a dojezdvýrobce kapacitu baterie neudává, dojezd 570 kilometrů
Nabíjeníautomatické, rekuperací z jízdy
 Spotřeba a dojezdudávaná spotřeba 5,1 – 5,4 l/100km, spotřeba během testu 6,3 l/100 km
Výbavapanoramatická střecha, pokročilé jízdní asistenty, Full LED světlomety, audio systém JBL, 21″ litá kola
Cena testovacího modelu1 154 900 Kč (základní cena od 844 900 Kč)

Z dálky „Ravka“, z blízka (téměř) Yaris

Zvenku vůz vypadá velmi atraktivně. Vzhled velmi blízce koresponduje s většími sourozenci značky. Při prvním setkání budete i odhadovat, že se jedná o novou verzi modelu RAV4. Vzdáleně připomíná i velké SUV Highlander. Tohle se Toyotě povedlo, protože zvenčí vůz působí skutečně robustně a bezpečně. Tyto kvality také zcela naplňuje. Vysoká kapota i linka světlometů dodávají řidiči za volantem klid i příjemný rozhled. Již od středního stupně výbavy dostanete pokročilé LED světlomety vpředu i vzadu a ty vám cestu velmi příjemně osvítí.

Toyota Corolla Cross Hybrid test
Toyota Corolla Cross Hybrid test

Nejprve budete mít pocit, že kapota je dlouhá až příliš a budete mít pocit, že se s vozem nemůžete nikde pořádně vytočit. Stačí s vozem ale ujet pár kilometrů a zvyknete si velmi rychle. Posez za volantem skutečně evokuje velikost vůz o třídu vyšší i větší. Rozdělení ovládacích prvků je intuitivní, až na pár drobných výjimek. Například tlačítko pro otvírání kufru je dost utopené u levého kolena řidiče. Co je ale příjemné, je systém tlačítkového ovládání. Chvílemi ergonomie připomíná vůz, který byl vyrobený na přelomu milénia. V tomto případě jde ale pouze o kompliment.

Pasivní bezpečí v podobě spolehlivých tlačítek

Tlačítek je ve voze tak akorát. Jejich stisk je skutečně znát a často je doprovázený potvrzujícím kliknutím. U výhřevu volantu a sedadel si tak budete vždy stoprocentně jistí, že jste si zvolili to správné nastavení. Trochu netradičně je tlačítko pro sepnutí parkovacího asistentu umístěné vlevo od volantu na palubní desce. To by se zajisté hodilo více u kulisy voliče převodovky. Umístit by se dalo například místo tlačítka EV, které ve voze prakticky nemá využití. U Toyoty jednoduše chcete, aby si zdroj pohonu volila sama. Palubní počítače vám také často dají důvod, proč není jízda pouze na baterie zrovna možná.

Toyota Corolla Cross Hybrid test
Toyota Corolla Cross Hybrid test

Volant má naprosto typické umístění prvků a pokud jste již nějakou Toyotu v minulosti vlastnili nebo alespoň řídili, budete se cítit velmi příjemně. Levá půlka ovládá digitální kapličku budíků před volantem. Pravá se pak stará o multimédia, adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti a další jízdní asistenty. Pro Toyotou nepolíbené řidiče doporučuji v klidu na parkovišti funkce volantu nastudovat před jízdou. Oproti německým vozům nemusí být veškeré ovládání na první stisknutí jasné.

Budíky dostaly více prostoru než centrální displej

Širokoúhlé digitální budíky o úhlopříčce 12,3 palce mají velmi příjemnou grafiku. Řidič má k dispozici tři obrazovky, které si může přizpůsobit své jízdě. Můžete si tak jednu obrazovku naplnit eko ukazateli, druhou údaji o spotřebě a třetí jízdními asistenty včetně odstupu adaptivního tempomatu. Při nastavování je určitě dobré mít po ruce uživatelskou příručku. Toyota se vyžívá ve zkratkách a při zapínání funkcí pro odstup od vozu před vámi, hlídání slepého úhlu nebo asistenta rozjezdu do kopce není vždy na první pohled jasné, co tím chtěli inženýři říci.

Toyota Corolla Cross Hybrid test
Toyota Corolla Cross Hybrid test

Takové věci si ale většinou nastavíte jednou a dále je řešit vůbec nebudete. A u Toyoty si asistenční funkce budete užívat. Pracují precizně, jemně a nejsou vyloženě vtíravé. Adaptivní tempomat vám nebude agresivně přibrzďovat, jakmile spatří v dálce kamion. Místo toho nabídne pozvolný nástup. Tím má zajistit i ekologický provoz. Myšlenka je to dobrá, praxe je ale poněkud odlišná.

Za „sedm“ jde jezdit i s čistým „fosilem“

Hybridní Toyotu si chcete pořídit především pro její ekologický, ekonomický chod a kvůli minimálním servisním nárokům. Třetí bod platí v plném rozsahu. Výrobce vám na hybridní pohon dává záruku až deset let. Za svou pátou generací unikátního hybridního pohonu si stojí a miliony spokojených majitelů jsou tím nejlepším důkazem. Jediné, co od vás Toyota na oplátku chce, je abyste se každý rok zastavili do servisu. Za skutečně nízké režijní náklady vám tak zaručí výborný stav pohonného ústrojí po celou dobu provozu. A takové auto budete chtít mít i po takové době ve své garáži.

Toyota Corolla Cross Hybrid test
Toyota Corolla Cross Hybrid test

Jednou z mála vad na kráse tohoto vozu je, že si jeho vysoká stavba a vyšší hmotnost řekne o více paliva, než byste si chtěli přiznat. Se spotřebou pohybující se dlouhodobě na úrovni 6,7 litrů benzinu na 100 kilometrů tu o dietním provozu skutečně nemůže být řeč. Kdybyste do vozu naložili čtyři další pasažery, odpovídající bagáž a lyže do střešního boxu, dalo by se s takovou spotřebou i nějak žít. Jenže výlety po dálnici vás pod sedm litrů na sto kilometrů skutečně nepustí. A můžete se snažit o ekologickou jízdu sebevíc.

Ekologické vlastnosti nechala Corolla Cross v továrně

Povolené dálniční limity vás limitovat nebudou, ve vyšších rychlostech byste se totiž nedoplatili. Pokud se budete snažit naplňovat ekologické jízdní návyky a doporučení výrobce, snížíte průměrnou rychlost zhruba o deset kilometrů v hodině. Jenže spotřeba klesne o necelého půl litru. Proto se na mimoměstských cestách raději spolehnete na vlastní rozum, připlatíte pár korun a pojedete stejnou rychlostí jako většina běžných řidičů.

Toyota Corolla Cross Hybrid test
Toyota Corolla Cross Hybrid test

Po městě se s Corollou Cross budete pohybovat kolem 5,5 litrů na sto. Městské jízdy lze z velké části obsloužit elektrickým pohonem. Zpravidla se jedná o šedesát až sedmdesát procent doby jízdy, kdy jezdíte bez nastartovaného motoru. Ve zbývajícím čase se přidá k pohonu i benzínový motor o objemu 1,8 nebo 2,0 litrů, v závislosti na konfiguraci. Výkon se tak pohybuje od 140 do 197 koní. Vybrat si můžete i mezi pohonem přední nebo obou náprav. V případě Corolly Cross ale úplně postačuje i jednonápravový systém.

Ještě neznáte hybridy od Toyoty? Pak si určitě zařiďte testovací jízdu

Pohonná jednotka je vždy párovaná s jednostupňovou planetovou převodovkou. U atmosférického motoru si musíte zvyknout na to, jak se po cestě a především v momentě zrychlení zvukově projevuje. Budete čekat, když konečně zařadí a on ten moment jednoduše nepřijde. Tento typický projev Toyoty bohužel akusticky znehodnucuje výkon vozu. Přitom předjíždění s ním není žádný problém i s plně naloženým interiérem. Toyotí znalci nad tím již jen mávnou rukou, vždyť to znají déle než dvacet let. Nováčci ale v tyto chvíle raději zesílí hudbu.

Ani tady Corolla Cross ostudu rozhodně neudělá. Systém devíti reproduktorů s aktivním subwooferem značky JBL hraje skutečně přesvědčivě. Až si chvílemi člověk říká, jestli to u tohoto typu atmosférického hybridu nemá hlubší opodstatnění, než jen nabídnout kvalitní audio zážitek. Zvuk je skutečně pěkně vyladěný v celé kabině, a tak ani nebudete mít příliš potřebu měnit výchozí nastavení. Stačí připojit zdroj hudby a vychutnat si ten zážitek.

Toyota Corolla Cross Hybrid test
Toyota Corolla Cross Hybrid test

Displej vás nebude cestou rozptylovat

Centrální displej o úhlopříčce 10,5 palce nabídne adekvátní výbavu. Narozdíl od mnoha značek nehledejte zbytečně mnoho podsekcí a záložek. Pokud položku nenajdete ve dvou úrovních, pravděpodobně ji v infotainmentu Toyoty nenajdete. Jestliže se na svých cestách neobejdete bez platforem Android Auto a Apple CarPlay, připravte si spolehlivý datový kabel. Bezdrátový způsob připojení totiž najdete až v nejvyšší možné výbavě. Spojení je ale rychlé a bezproblémové. To stejné lze říci i o základním propojení telefonu přes Bluetooth.

Zvukový přenos je čistý a i během dálniční jízdy přenáší váš hlas bez větších obtíží. Dotykovou odezvu displeje pak může mnoho vozů s vyšší cenovkou závidět. Jen ty otisky prstů. Když už výrobci neumí své displeje pokrýt olejofobní vrstvou, měli by standardně dodávat kvalitní hadříky na pravidelné čistění. Při vyšší intenzitě slunečního záření budete akorát počítat množství svých denních ťukanců do dotykové plochy.

Špičkový interiér i zvolené povrchy

To jsou ale jen drobné nedostatky, které rozhodně nelze na vrub přičíst pouze Toyotě. Kvalitní řešení je pouze přechod zpět na bezdotykové displeje nebo úplně jinou technologii. Pokud by byl displej alespoň mírně natočený k řidiči, celkové čitelnosti by to pomohlo. Kvůli absenci více zábavní technologie ani není potřeba, aby displej sledoval zbytek posádky. Ta se tak bude na cestě alespoň cítit komfortně v příjemných sedačkách.

Ty přední mají příjemné vedení, které by u vyššího SUV ani nebylo tolik potřeba. Toto auto vás totiž k rychlejší nebo sportovnější jízdě vyzývat rozhodně nebude. Dozadu posadíte dva střední dospělé a budou mít okolo sebe tak akorát volného prostoru. Díky ISOFIXu s vámi mohou cestovat bezpečněji i vaše ratolesti. Připravte se ale na to, že budete často čistit zadní stranu přední řady sedadel. Na dětské nožičky v sedačce příliš prostoru nezůstane a poznáte to právě na stavu sedadel. I když jejich vykrojení nabídne více prostoru pro kolena dospělých cestujících, obecně s převozem mnoha cestujících nepočítejte.

Rodinné auto? Jen pro menší a nenáročné typy

Zamrzí absence středového tunelu pro protažení delšího nákladu a loketní opěrka. Tu Toyota chytře nahradila vestavěnými držáky nápojů ve výplni dveří. Tuto vychytávku za dobu testu pochválilo snad nejvíce cestujících. Delší cestu můžete své posádce zpříjemnit výhledem na nebeskou plochu. Panoramatická střecha s automatickou roletou dostala vcelku velký prostor.

O velkém prostoru ale nelze hovořit v zadní zavazadlové části vozu. Jelikož vůz vychází z krátkého hatchbacku, do kufru dáte pouze 390 litrů zavazadel. Lehce jej naplníte i při víkendové cestě na chatu. Menší kočár pro dítě sem dáte, ale pro zbytek posádky příliš místa nezbude. Vůz tak bude vhodný pro méně náročné rodiny nebo páry, které již s sebou tolik bagáže na své cesty nepotřebují.

Toyota Corolla Cross Hybrid test
Toyota Corolla Cross Hybrid test

Pro koho se vlastně hodí nejvíce?

Chataře potěší možnost zavlečení přípojného vozíku. Kvůli hybridnímu pohonu je ale jeho tažná kapacita omezena na 750 kilogramů jak u nebrzděného, tak i brzděného přívěsu. Ani pod podlahu toho příliš moc nedáte. Polystyrénová výplň a případný pohon zadní nápravy jasně vymezuje užitný prostor. Pár drobností doporučené výbavy si své stálé místo najde, ale dílnu s sebou raději netahejte.

Toyota Corolla Cross v mých očích vzbudila až příliš mnoho otázek, které bych u takového vozu vůbec nechtěl vznášet. Vzhled je na jedničku, zpracování interiéru taktéž, ale celková velikost i užitná hodnota vozu mi jednoduše nepříjde u takového vozu dostatečná, navíc když si to člověk porovná se sesterskou Corollou v kombi verzi. Projev motoru je pouze záležitost zvyku a kdo chce vlastnit jakoukoliv hybridní Toyotu, musí si na něj zvyknout.

Toyota Corolla Cross Hybrid test
Toyota Corolla Cross Hybrid test

Pro rodiny na hraně použitelnosti

Rodině o dvou dětech, případně se psím miláčkem tak Cross příliš neposlouží. Pokud není z nějakého důvodu potřebná zvýšená světlá výška, dává ve stejné cenové kategorii větší smysl běžná kombi verze Corolly Touring Sports. Se základní cenou se navíc dostanete o padesát tisíc níže. Jestliže je výška a čtyřkolka nutností, za trochu více prostoru už se vyplatí porozhlédnout po RAV4. Ta už je ale přeci jen o třídu výše a je potřeba počítat s příplatkem kolem dvou set tisíc.

Mnoho kompromisů kvůli doplnění modelové řady

Toyota Corolla Cross Hybrid se tak skutečně staví mezi dva etalony. Je potřeba pečlivě zvážit, zda je tento střed to nejlepší z obou světů. Mnoho prvků výbavy i jízdního projevu lze aplikovat i na ostatní verze. Jestliže má totiž takový vůz plnit roli druhého menšího vozu především pro městské jízdy, stojí za to se podívat o třídu níže na model Yaris Cross. Cenová úspora je zde více než znatelná.

Toyota Corolla Cross Hybrid test
Toyota Corolla Cross Hybrid test

Vůz bych doporučil mladšímu páru, který rodinu teprve plánuje. Pro tříčlenou rodinu vůz nabídne odpovídající prostor, adekvátní dynamiku jízdy i zvýšenou bezpečnostní výbavu. Druhou skupinou by mohli být aktivnější lidé před důchodem. Časté cestování vůz zvládne levou zadní a dlouholetá výdrž nebude nutit k brzké obměně vozu. Do současné nejisté doby, kdy skutečně netušíme, kdy nás ovládnou elektromobily a kdy se budeme muset naplno vzdát fosilních paliv, je hybridní pohon Toyoty něco jako částečná spása.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Plus Robustní vzhledPlus Malý vnitřní prostor
Plus Jednoduchý infotainmentPlus Vyšší spotřeba na dálnici
Plus Provedení interiéruPlus Umístění některých tlačítek
Plus Pohon 4×4Plus Příliš mnoho zkratek jízdních systémů
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články