ElektrickeVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Test ojetiny: Fiat 500e – stylová cesta k elektromobilitě

  |  komentovat  |  autor: Tomáš Drahoňovský

Vznikl z nutnosti, dnes se leckomu vyplatí. Fiat 500e na vás vykoukne ze všech bazarových stránek, pokud se sháníte po levném elektromobilu. Půjčili jsme si na dva týdny jeden z ojetějších a levnějších kusů, abychom zjistili, zda má cenu se poohlížet po několik let starém voze, když vývoj elektromobilů poskočí každý rok o mílové kroky kupředu.

Kapitoly článku:

» 1. Kde a jak ho pořídit, nasedáme
» 2. Vyjíždíme, dobíjíme, závěr

Zeptejte se jakéhokoli majitele spalovacího vozu, proč ještě nemá elektromobil. Možnosti jsou v zásadě tři: první z nich jsou chroničtí petrolheadi vozící na svých autech samolepku „recycling ancient dinosaurs“, nebo nějakou podobnou rádoby ironickou volovinu.

Ti normálnější se pak argumentačně rozdělují na „dojezdaře“ a „cenaře“, přičemž většina z nich bude zastávat obě stanoviska. „Tesla ujede 400 km? To už by šlo, ale ta cena,“ uslyšíte nejčastěji. A mají pravdu: pokud i ten nejlevnější elektromobil s parametry dospělého auta atakuje výši ceny bytu na malém městě, nemá se skutečně pro 99 % lidí cenu elektromobilitou vážněji zabývat.

Absolutní platnost má ale ještě jedna skutečnost: jakmile se jednou elektromobilem projedou, začnou se dívat, za kolik by si něco podobného mohli pořídit bez toho, aby nepoučeni rozprávěli o cenové politice Elona Muska. A neomylně narazí bud na Citroen C-Zero a jeho příbuzné, anebo právě na malé elektrické fiátky.

Ty ukořistili lovci v jejich přirozeném prostředí: Kalifornii, anebo Vermontu – to podle toho, jak starý vůz si pořizujete. Na severu USA se začaly prodávat trochu později. Neprodalo se jich moc a má to své racio. Fiat 500e vznikl vlastně jen z nutnosti snížit celkové množství emisí na automobilku. Do automobilové historie se ale zapsat přesto stihl: jako možná jediné auto v dějinách ho generální ředitel značky nedoporučil kupovat. Na každém vyrobeném kusu totiž Fiat pořádně prodělával.

Jenže to je minulost. Fiátek už nestojí v přepočtu skoro milion, jako v roce 2013 (přepočteno k tehdejšímu kurzu dolaru). V českých bazarech ho s nájezdem 50 000 km pořídíte klidně i pod 300 000. A to už může leckoho, kdo shání stylové městské přibližovadlo z domu do práce, přimět k přemýšlení.

Kde a jak ho pořídit?

Nějaký ojetý Fiat seženete téměř v každém autobazaru. My jsme se spojili s firmou Protech, která se na elektromobily specializuje a amerických fiátků má na skladě hned několik desítek všech možných barev, nájezdů a staří, a další zpoza oceánu stále dováží. Oproti klasickému autobazaru to má jednu výhodu: v Protechu jsou připraveni eliminovat většinu amerických deviací, které malá pětistovka do Evropy přiváží. 

Hned ta první dokáže řidiče zmást nejspolehlivěji – jedná se o zpětné zrcátko s přibližovacím efektem. To se nachází u řidiče a do konce testu jsem si na něj nezvykl. Nikdy jsem si nebyl jistý, kde se vedle mě jedoucí auto přesně nachází. A protože zrcátko na protilehlém boku tento efekt postrádá, můžete se spolehnout, že si každým pohledem vzad pořádně procvičíte spolupráci hemisfér a akomodaci prostorového vnímání. Naštěstí lze vyměnit asi nejjednodušeji a je to první záležitost, na kterou se vás v Protechu zeptají.

O něco větší problém představuje obejití v našich končinách trochu nestandardního konektoru nabíječky T1 Yazaki. Ve výbavě fiátku naštěstí nalezneme jednak kabel k veřejným nabíječkám s koncovkami Mennekes-Yazaki, ale také obdobně vybavený adaptér do domácí zásuvky. Řešit se dá dokonce i stále ještě poměrně unikátní přístup společnosti e-On, která své stojany osazuje i pro výstup 22kW Mennekes pevným kabelem namísto zdířky pro autodobíječku, jak to bývá zvykem u konkurence. Naštěstí v nabídce Protechu nalezneme i redukci, kterou stačí k autu připojit a nabijete jej kdekoli.

Asi nejsložitější je to s rádiem. To sice umožňuje přijímat satelitní vysílání, ale po americkém způsobu ladí v FM rozsahu jen liché frekvence, takže dostat se k té kýžené chce trochu snahy. Zde ale nezbývá, než se spolehnout na vrakoviště a nechat si do elektrického vozu přemontovat přijímač z evropského spalováku. Naštěstí je většina dílů kompatibilní.

Výše zmíněný fakt navíc samozřejmě neplatí jen pro interiér. V Protechu tvrdí, že mechanické díly jsou shodné všechny, a potíže pohonného ústrojí, které kdy jimi prodané vozy kdy postihly, se prý dají spočítat na prstech jedné ruky, a jednak je vždy vyřešila aktualizace softwaru řídících jednotek. Ověřit tuto statistiku nicméně nemůžeme a pokud mají ctění čtenáři jakoukoli zkušenost, budeme rádi, když se podělí v diskusi.

Nasedáme

Představovat Fiat 500e po designové stránce nejspíš nemá příliš smyslu. I když se karoserie, jejíž design má společný se spalovacími verzemi, vyrábí už skoro 12 let, troufám si tvrdit, že téměř nestárne. Ne nadarmo americká pobočka Fiatu zvolila za svůj slogan motto „Ošklivost je ta nejhorší forma znečištění“. Elektrická verze navíc disponuje prvky, které mají na papíře snižovat odpor vzduchu, jako jsou difuzory na náraznících a malé křidélko nad zadním oknem. V praxi tak není těžké splést si elektrickou variantu s verzí sportovní známou pod označením Abarth. Rozdílné zaměření zvenku naznačí snad jen absence výfuku a plnější „aerodynamická“ hliníková kola, která jsou standardem u většiny elektrických vozů.

Ani určitá ojetost není v tomto případě na závadu. Záměrně jsme si v Protechu půjčili „nejzajetější“ vůz z nabídky, abychom mohli posoudit, jak hluboko zub času ve fiátcích hlodá. Naše volba padla na pětiletý vanilkově bílý kus s 52 000 km na tachometru. Dovoluji si však tvrdit, že nebýt určitých škrábanců, kterým se v městském provozu nikdo nevyhne, poznal by věk vozu jen málokdo.

Velkou zásluhu na tom má do jisté míry omyvatelný a nekomplikovaný interiér. Tvrdé plasty v kombinaci s barevným kovem navíc nevzbuzují úplně laciný dojem a ani žádné pazvuky se z nich za jízdy neozývají. Dokonce i opotřebování je naprosto minimální – jediné viditelné je setřená jednička na ovladači paměti rádia. Fiatu i po tolika letech výroby náleží smeknutí klobouku za to, s jak evidentně nízkými náklady dokázal vykřesat z interiéru tolik stylu. Velikost ovladačů zakrývá jejich nízký počet a tím pádem také nikterak rozsáhlou výbavu. Sedadla jsou potažena nikoli kůží, ale bezúdržbovou koženkou, která umožňuje hrátky s barvami v každé výbavové úrovni. Analogový rychloměr nahradil v kapličce relativně rozměrný displej, abyste však nakonec zjistili, že umí ukazovat jen aktuální spotřebu a dvě počítadla ujeté vzdálenosti. Aby se snížil počet mechanických komponentů, vůz ani řadící páku nemá: vektor jízdy se určuje tlačítky na místě, kde byste volič čekali.

Zkrátka – kdybych chtěl být zlý, mohl bych srovnat Fiat 500e s Dacií. Toto srovnání by ovšem kulhalo na obě nohy. Design v tomto případě totiž bere vše a vsadím se, že by se našel jen málokdo, kdo by si na výše zmíněné atributy stěžoval. Ostatně: zkuste si do elektrické pětistovky posadit manželku a počkejte na to, co vám řekne. Ta moje okamžitě odhodila svůj přirozený respekt k vozům, které mám zapůjčené a započala s dotazy, zda by nemohla fiátka vzít sama na rodinný nákup.

Mimochodem, samotného mě udivilo, jaké předpoklady má Fiat k rodinným jízdám, jakkoli by to od něj asi nikdo nečekal. Cestující vepředu se mohou cítit omezeni tak maximálně v prostoru hlavy, za což může zužující se profil auta směrem vzhůru. Dozadu se pak vejdou i ty největší dětské sedačky do výšky 150 cm a k dispozici je dokonce ukotvení Isofix, byť dostat se k němu chce pořádnou porci trpělivosti. Dokonce jsem si nemohl stěžovat ani na výhled ven, což bývá i u daleko rozměrnějších vozů leckdy problém. Hodí se ale poznamenat, že zadní sedadlo je skutečně pouze pro děti. Těm se díky rozměrným dveřím a velkorysému úhlu sklopení sedaček řidiče a spolujezdce dobře nastupuje. I mí dva potomci ve věku 4 a 6 let měli však nohy až na zemi, a to přesto, že seděli v dětských autosedačkách, tj. O nějakých 7 cm výše. Pro dospělého je však jízda ve fiátku vzadu hotová tortura. O zavazadlovém prostoru raději ani nemluvím. Jednak v něm budete vozit nabíjecí kabely, a jednak se do něj vejde přesně jeden 14 kg pytel s krmením pro psa. A víc už nic.

I když jsem o odstavec výše narazil na nikterak bohatou výbavu, komfort cestujících tím netrpí. K dispozici mají totiž vlastně vše, co potřebují. Elektricky stahovatelná okna, jejichž ovladače na přístrojové desce budete muset chvilku hledat, zvukové parkovací senzory, tempomat, Bluetooth handsfree, a dokonce i na vyhřívaná sedadla došlo. Žádný luxus, ale kdyby šla okna vytahovat nahoru jedním dotykem, budu spokojen stem procent.

Kapitoly článku:

» 1. Kde a jak ho pořídit, nasedáme
» 2. Vyjíždíme, dobíjíme, závěr

ČLÁNKY:, , , ,

Diskuze

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Model 3 od Tesly je v TOP 20 nejprodávanějších vozů v USA

Model 3 od Tesly je v TOP 20 nejprodávanějších vozů v USA

VČERA  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (1)

Je vidět, že Teslu jako leadera a průkopníka mezi výrobci elektromobilů by měli začít ostatní výrobci brát opravdu vážně.…

Tesla opět reaguje na katastrofy. Umožňuje nabíjení zdarma

Tesla opět reaguje na katastrofy. Umožňuje nabíjení zdarma

VČERA  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (0)

Lesní požáry, které v současné době sužují Kalifornii, ohrožují na životech tisíce lidí. A Muskova Tesla se rozhodla pomoci…

Faraday Future: propouštění, nucená dovolená a zavřená továrna

Faraday Future: propouštění, nucená dovolená a zavřená továrna

VČERA  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Společnost Faraday Future, která slibuje elektromobily budoucnosti, před sebou aktuálně nemá zrovna zářnou budoucnost. Naposledy v důsledku dění posledních měsíců…

Mobilní zobrazení