Před necelými 2 lety jsme testovali první Yaris s hybridním pohonem. Dnes je tady jeho nová generace, Yaris Hybrid 2014, a nejen samotná automobilka si od této novinky hodně slibuje.
Toyota už mnoho let patří mezi spolehlivé výrobce aut. Jenže s cenově výhodnějšími konkurenty to přestává stačit. Přesto má japonská automobilka eso v rukávu. Její hybridy jsou obecně cenově nejdostupnější automobily s automatem. K tradiční spolehlivosti se tak v posledních letech nově přidává i jednoduchost. Jak si vede konkrétně nejnovější a nejlevnější z flotily hybridů, nový Yaris Hybrid 2014?
Základní parametry – Toyota Yaris Hybrid 2014
Rozměry
3,950 x 1,695 x 1,510 m
Hmotnost
1180 kg
Max. rychlost
max. 165 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/hod
11,8 s
Maximální výkon hybridního systému
74 kW/100 koní (spalovací motor + elektromotor)
Počet sedadel
5
Objem zavazadlového prostoru
286 litrů
Objem palivové nádrže
36 litrů
Akumulátor
NiMH, 6,5 Ah
Cena a dostupnost
od 365 tisíc Kč, červenec 2014
Vzhled a hybridní pohon
Nový Yaris 2014 od předchozích generací zaručeně poznáte. Výraznou změnou prošla čelní maska inspirovaná písmenem X tak, jako je tomu u levného modelu Aygo. Ostatní rysy jinak připomínají předchozí generaci automobilu. Toyota dále zapracovala na vylepšeném podvozku včetně odhlučnění interiéru a pár dalších maličkostech. Vesměs jde o změny příjemné, ale nijak výrazně postřehnutelné – tedy pokud nejste majitelem předchozí generace Yarisu.
Testovaná hybridní verze Toyoty Yaris 2014 využívá totožný pohon HSD (Hybrid Synergy Drive) složený ze spalovacího motoru a elektromotoru jako generace předchozí. Důkazem jsou totožné hodnoty naměřené pro zrychlení i maximální rychlost. A soustava HSD má několik výhod – tou řekl bych největší je přítomnost automatické převodovky elektronicky řízené s plynule měnitelným převodem (e-CVT). Auto je na ovládání tak jednoduché, jak jen může být.
Další výhodou je snížení spotřeby, a to nejen díky tomu, že získáváte energii mimo jiné rekuperací při brzdění a na baterie se pak můžete „zdarma“ rozjíždět nebo udržovat rychlost klidně i při 50 km rychlosti po městě, ale také šetrností celé soustavy s vynecháním klasické stupňové převodovky (a tedy vynechání leckdy špatného řazení způsobeného samotným řidičem).
Jenže ne všechno jsou pozitiva, co s hybridní soustavou japonské automobilky přichází. Toyota sice dokázala lépe odhlučnit interiér, jenže zřejmě už ne tak dobře odhlučnila elektromotor. Při jízdě pouze na něj tak můžete slyšet charakteristické „bzučení“. Naopak pokud na to šlápnete, uslyšíte až nepřirozený zvuk celé hybridní soustavy. Kdo na to není zvyklý, může se poměrně dost vyděsit.
Jízda a výbava
Yaris Hybrid 2014 má kromě klasického eko režimu ještě čistě elektrický režim EV, při kterém donutíte automobil jízdy čistě jen na baterky (při nižší rychlost, běžně pod 50 km/hod s citlivou nohou na plynovém pedálu). Vzhledem k charakteru vozidla a jeho zaměření naopak Toyota vynechala sportovní režim, který stejným způsobem pomocí speciálního tlačítka můžete aktivovat u hybridů vyšší třídy.
Přesto má člověk během jízdy v Yarisu 2014 pocit, jako kdyby seděl ve vybavenějším voze Auris. Dostatek prostoru a měkčené materiály včetně kožených detailů dělají na cestující velmi dobrý dojem. V našem případě se dalo vytknout jen čistě individuální povrzávání palubní desky během jízdy. Co se ale naopak povedlo, je poměrně bohatá výbava, kterou můžete získat.
Takové bezklíčové nastupování a startování (stačí mít klíčky jen u sebe v kapse a auto už pozná, že jste se k němu přiblížili a samo odemkne dveře, pro nastartování pak stačí stisknout startovací tlačítko – klíče jako takové tedy ani nemusíte vyndavat), zadní parkovací kamera, 7″ dotyková obrazovka (s možností navigace) či senzory šera (pro automatickou aktivaci světel) a deště (pro automatickou aktivaci stěračů předního okna) dělají z Yarisu 2014 neobyčejné auto.
A co to zřejmě nejdůležitější – spotřeba? Mimo město, kde postrádá hybrid tohoto typu smysl, jsem jezdil s průměrnou spotřebou lehce nad 5 litrů na 100 km. Ve městě, kde neustále brzdíte a znovu se rozjíždíte – a tedy využíváte princip hybridu, jsem se dostal na průměrně 4-5 litrů na 100 km, pokud jsem auto moc nešetřil. Pokud budete jezdit na spotřebu, můžete po městě dosáhnout hodnot kolem 4 litrů na 100 km.
Zhodnocení, závěr
Pokud se vám nový Yaris 2014 zalíbil, je stále potřeba brát v potaz cenovou politiku. Zatímco klasická verze vyjde na zhruba 300 tisíc korun, hybridní Yaris stojí o necelých 100 tisíc více. Vyplatí se vám to? Pokud chcete levné auto s automatem, pak není pochyb. Toyota je s hybridy ze všech automobilek nejdále a kromě toho přidává tradiční spolehlivost a jednoduchost. Nechá si ale za to náležitě zaplatit.
Za zapůjčení hybridního vozu Toyota Yaris Hybrid 2014 děkujeme autorizovanému prodejci Toyota Dolák, u kterého si můžete tento vůz zakoupit nebo se objednat na zkušební jízdu.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.