Projeli jsme nového Superba. Každý motor má něco do sebe, ale vítěz je jasný
- V Karlových Varech jsme otestovali novou Škodu Superb liftback
- Aktuálně je v nabídce hned pět motorizací
- A každá má své jedinečné kouzlo

Je teprve polovina roku a mladoboleslavská automobilka už stačila zásadně omladit svou produktovou řadu. Není to tak dávno, co jsme se projeli v novém Kodiaqu nebo si prohlédli inovovanou Octavii. Teď Škodovka přispěchala s modernizovaným Superbem ve variantě liftback, který jsme podrobili prvnímu testu v okolí Karlových Varů.
Co je nového u Škoda Superb liftback?
Než se pustím do prvních jízdních dojmů, pojďme si říct, co se u nového Superbu změnilo. Pro příznivce klasiky mám dobrou zprávu – stále jde o „starý dobrý Superb“, jen je dotažen takřka k dokonalosti. Není se čemu divit, když první generace dorazila už v roce 2001. Přední část vozu je v podstatě shodná s variantou kombi a jak asi tušíte, veškeré novinky se odehrávají vzadu.
Hlavní inovace ve zkratce:
- Druhá generace LED Matrix světlometů
- Koeficient odporu vzduchu Cx 0,23
- Smart Dials
- Volič jízdy pod volantem
- Nové stupně výbavy

Příjemným překvapením je interiér, který působí opravdu prémiově a jde vidět, že se kvalita Škodovek v průběhu let neuvěřitelně zvedla. Na druhou stranu je potřeba podotknout, že i zde je cítit jakási opatrnost a důraz na ekologii, a proto z některých materiálů ucítíte nějaký ten kompromis. Digitální přístrojový štít je přehledný a velký, zamrzí akorát skutečně tlusté rámečky okolo. Nadšený jsem byl naopak z displeje uprostřed, který je velký, kvalitní a systém se ovládá jedna báseň.
Musím smeknout pomyslný klobouk před ovladači Smart Dials. V době, kdy displeje nahrazují tlačítka v autech, je tato inovace opravdu potřebná. Smart Dials můžete otáčet pro nastavení zvolené funkce nebo je stisknout pro přepnutí na jinou funkci. Dále musím upozornit na volič jízdy, který už není ve středovém tunelu, ale za volantem jako u klasických amerik nebo Mercedesu. A víte co? Vůbec mi to nevadí, ba naopak.
Za volantem nového Superbu
Při výběru nového Superbu se pravděpodobně nejdéle zdržíte u výběru motoru. Jeho volba je nesmírně důležitá, protože, jak se dozvíte v následujících odstavcích, zásadně ovlivňuje, pro jaký typ člověka je vůz určen. Můžete si vybrat ze tří benzinových, dvou naftových a jedné plug-in hybridní verze (ta přijde později v tomto roce).
Dostupné motorizace:
- 1.5 TSI mHEV (110 kW / 250 Nm / předokolka)
- 2.0 TSI (150 kW / 320 Nm / předokolka)
- 2.0 TSI (195 kW / 400 Nm / 4×4)
- 2.0 TDI (110 kW / 360 Nm / předokolka)
- 2.0 TDI (142 kW / 400 Nm / 4×4)

Nafťák pro obchoďáky
Na trase Praha – Karlovy Vary jsme jako první testovali motorizaci, která bude v Česku určitě oblíbená – 2.0 TDI s výkonem 142 kW. Část trasy jsme projeli po dálnici a část po okreskách, abychom si během této krátké jízdy udělali co nejkomplexnější obrázek. Stejně jako u předchozích verzí, i tento naftový motor je ideální pro ty, kteří ročně najezdí hodně kilometrů, zejména po dálnicích.
Odměnou vám bude kultivovaný projev, hladký chod v nízkých otáčkách i při dálničních rychlostech a silný zátah, za který se Superb nemusí stydět. Během jízdy je cítit vyšší váha vozu, takže je dobré se naučit předvídat a pracovat s terénem, abyste dosáhli co nejplynulejší jízdy – to je to, co má tato motorizace nejraději.
Zlatá střední cesta
V Karlových Varech jsme dostali příležitost vyměnit vůz za jiný a zvolili jsme hybridní 1.5 TSI (110 kW) se 48V baterií. Superb s lehkým motorem je nesmírně obratný a pružný, zejména při nižších rychlostech. Při rozjíždění rychle a hladce zrychluje, a to v naprosté tichosti. Hluk motoru téměř neproniká do kabiny a i při vyšších otáčkách zní příjemně. Do kopců se 1.5 TSI dere s hrdostí a limity motoru pocítíte až při extrémním zatížení, kdy je znát, že výkon jednoduše chybí.
Tuto motorizaci bych si pořídil hlavně pro jízdu ve městě a jeho okolí. Na dlouhé dálniční přejezdy to není ideální volba – při rychlostech kolem 130 km/h je předjíždění pomalejší a Superb dává jasně najevo, že preferuje klidnou jízdu s maximálním využitím plachtění.

Pro tatínky – manažery
A teď k nejzábavnější motorizaci, 2.0 TSI (195 kW). Dokážu si přesně představit, pro koho je tento Superb určen. Manažer, který hledá spolehlivý, tichý, pohodlný a prostorný vůz, ale zároveň si chce čas od času užít vzrušení z rychlé a pružné jízdy. Co si vybere? Myslím, že 2.0 TSI bude naprosto ideální volba. Ráno tatínek odveze děti do školy, popřeje jim krásný den a cestou do kanceláře si užije svižnou jízdu přes okresky. A nejlepší na tom je, že spotřeba bude do deseti litrů s prstem v nose.
Nejvíce síly má dvoulitr v nižších rychlostech, kde nabízí opravdu solidní zátah a ostudu neudělá ani v zatáčkách, kde vůz sedí jako přibitý. Pravda, do svižné jízdy hodně kecají asistenti, ale pravdou je, že s tímto motorem „zajedete strašný nesmysly“, jak s oblibou říká náš kolega. A samozřejmě, hodně dělá i podvozek DCC Plus. Nárazy tlumí Superb se ctí a české okresky se pokouší žehlit, co to jen jde. Pokud si obujete osmnáctipalcová kola místo devatenáctek (alespoň na zimu), bude jízda ještě příjemnější.
Pár slov závěrem
Je fascinující, jak různorodé motorizace se inženýrům podařilo navrhnout pro nový Superb. Každá z nich má své kouzlo a jasnou cílovou skupinu. Stačí se zamyslet nad tím, jak auto používáte, a určitě najdete motorizaci, která vám bude vyhovovat. No a já se už nemůžu dočkat, až si Superba vyzkouším na celý týden.
Autor článku

Technologiím se věnuji už dlouhých 14 let. Mobily, umělá inteligence, elektromobily – nic mi není cizí. Za tu dobu jsem sepsal tisíce článků, natočil tisíce videí a nasbíral statisíce sledujících na sociálních sítích.
Technologiím se věnuji už dlouhých 14 let. Mobily, umělá inteligence, elektromobily – nic mi není cizí. Za tu dobu jsem sepsal tisíce článků, natočil tisíce videí a nasbíral statisíce sledujících na sociálních sítích.