Test Lexus GS 450h F Sport: hybridní dravec na silnicích

Jak to dopadne, když se snoubí luxus se sportovním duchem? Hybrid s téměř 350 koňmi si razí svou vlastní cestu, která vypadá velmi nadějně.

Japonská automobilka Toyota přišla v roce 2012 v rámci divize Lexus se zatím nejvyspělejším modelem GS 450h, který je již ve své čtvrté generaci. A ačkoliv se to donedávna mohlo zdát jeho nemožné spojení, Lexus GS 450h je v testované verzi F Sport sportovním a zároveň hybridním vozem, kterému tak nejde jen úsporu paliva na základě hybridního pohonu, ale také vám hodlá zajistit co nejlepší zážitek z jízdy. Navíc neschází tradiční pořádná dávka luxusu i prémiové cenovky.

Základní parametry – Lexus GS 450h F Sport

Rozměry 4,850 x 1,840 x 1,455 m Hmotnost 2305 kg Max. rychlost max. 250 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/hod 5,9 s Maximální výkon hybridního systému 345 koní (290 koní spalovací motor, 200 koní elektromotor) Počet sedadel 5 Objem zavazadlového prostoru 451 litrů Objem palivové nádrže 66 litrů Akumulátor NiMH, 6,5 Ah Cena a dostupnost od 1 950 000 Kč (F Sport)
2012

https://www.youtube.com/watch?v=OAnPap4_jD0

Už při prvním pohledu je jasné, že Lexus GS 450h patří mezi nejluxusnější vozy, které v dané třídě seženete. Na vyzkoušení jsme měli zapůjčenou výraznou červenou verzi, ve které to hybridu ve spojení se sportovní výbavou více než slušelo. S doplňkovými charakteristickými stříbrnými prvky jsem si nejednou vzpomněl na nedávnou Teslu Model S.

 

Lexus má ale svůj vlastní styl. A jako u všech ostatních hybridů, také u modelu GS 450h se to nejzajímavější skrývá uvnitř vozu. Dvojici motorů najdeme pod přední kapotou, už samotný elektromotor má 200 koní a po připočtení spalovacího motoru s 290 koňmi se dostáváme na celkovou hodnotu hnacího ústrojí 345 koní. Dřívější hybridy, které jsme testovali, ať už od Toyoty či Peugeotu, dosahovali na méně než 150 koní. A výborně zní i další technické parametry, zrychlení z 0 na 100 km/hod trvá 5,9 vteřin a maximální rychlost je 250 km/hod.

 

Za celým projektem Lexusu GS 450h stojí tým, který jinak pracuje na závodních vozech Toyoty. Konkrétně tento model tým vyvinul přímo na závodním okruhu Nürburgring a u testované nejvyšší výbavy F Sport takzvaně nešetřil. Výsledkem jsou například 19“ kola z lehké slitiny, mimořádně výkonné brzdy (oproti předchozím generacím opět vylepšeny, takže je třeba si dávat ještě větší pozor a prudce brzdit jen s rozvahou) a vylepšení týkající se podvozku.

 

Nejprve trocha teorie. Dynamický podvozkový systém LDH (Lexus Dynamic Handling), řízení s variabilním převodem VGRS (Variable Gear Ratio Steering) a systém dynamického řízení zadních kol DRS (Dynamic Rear Steering). Lexus GS 450h dokáže nezávisle na sobě ovládat jednotlivá kola vozu. Do rychlosti kolem 80 km/hod se přední a zadní kola natáčejí při řízení opačným směrem o asi 2 stupně, což výrazně zmenšuje průměr otáčení a zlepšuje tak manévrovatelnost. Ve vyšších rychlostech se naopak všechna čtyři kola natáčejí stejným směrem, čímž se zvyšuje přilnavost a stabilita. V praxi se vozidlo snáze řídí a můžeme si tak s ním dovolit o něco více.

Je tedy zřejmé, že Lexus 450h F Sport není hybrid jako žádný jiný. Sportovní provedení u něj vyzdvihuje jiné přednosti, v první řadě přednosti v režimu Sport+, který aktivujeme přepnutím otočného kolečka na středové části. Panel pod volantem s režimy se vám změní na otáčkoměr a červeně se podbarví, podvozek se ještě více uzpůsobí aktuálnímu terénu a sportovnějším podmínkám. Najednou jako byste povolili uzdu svým 345 koním a ty jako jednotné stádo vyrazí vpřed.

 

Co překvapí, i přes výrazný výkon je dvojice motorů při maximálním možném zrychlení a režimu Sport+ poměrně bez znatelnějšího burácení. A pokud si třeba pustíte hudbu do audio systému o 17 reproduktorech, které jsou rozmístěné po celém vozidle, možná že už motor neuslyšíte vůbec. To je koneckonců případ většiny plynulejších rozjezdů i příjezdů, kdy automobil jede čistě na elektrický mód (EV) a elektromotor tak prakticky neslyšíte. Při citlivě mírné akceleraci pak můžete na elektromotor jet rychlostí až 64 km/hod, v praxi ale většinou na křižovatkách a jinde nebudete zdržovat provoz a pedál sešlápnete rychleji, takže se zapojí oba motory. Akumulátor je stejný jako u posledních hybridních vozů Toyota, takže vám pomůže jen při rozjezdech a ušetří menší část za pohonné palivo, rozhodně s ním neujedete x kilometrů.

 

Když se zastavím u jednotlivých jízdních režimech, v případě šetrného ECO módu je celkově auto nejlínější a jeho spotřeba je nejnižší. V tomto režimu jsem se pohyboval kolem spotřeby 5-6 litrů na 100 km (dle ukazatele na monitoru v autě). Využívanější je ale základní režim Normal, ve kterém se jedná o takový zlatý střed. Spotřeba 6-7 litrů na 100 km je na daný typ vozu velmi sympatická. V režimu Sport a Sport+ jsem se dostával na spotřebu přes 7 litrů na 100 km, jako u jiných sportovních vozů je pak lepší spotřebu už ani neřešit. Poměrně paradoxní spojení u hybridu.

Interiér Lexusu GS 450h F Sport je plný luxusu. Volat obšitý perforovanou kůží, celá přístrojová deska potažená kůží, ale i řadicí páka v kůži. Pro co největší pohodlí řidiče si můžete navolit libovolné umístění sedadla a využít při tom elektroniky s celkem 18 různými možnostmi, které si po individuálním nastavení uložíte do jedné ze tří pozic paměti. Pokud pak pustíte za volant třeba manželku, stačí, aby stiskla své uložené nastavení a má vše rovnou tak, jak už bylo jednou nastaveno. V tomto ohledu jsem velmi ocenil, že při vypnutí systému automaticky sedadlo odjede dozadu a volant dopředu, takže máte více místa pro následný výstup z vozidla. Chytré je také řešení klimatizace a topení, kdy systém rozpozná, kde cestující sedí a kde ne a podle toho aplikuje dané nastavení jen tam, kde je třeba.

Z dalších zajímavostí rozhodně stojí za zmínku hlavní ovládací panel s 12,3″ obrazovkou. Ta byla ještě před rokem největší v sériově vyráběném vozidle, dnes už toto prvenství přebrala Tesla Model S. I tak ale obrazovka zůstává velmi přínosnou a hlavně dobře ovladatelnou díky speciální magnetické myši, kterou posouváte a ona se sama chytá do možných pozic, které v daném prostředí na dané obrazovce lze použít. Přijde mi to jako intuitivní řešení a v některých případech i během řízení pro samotného řidiče bezpečnější, než dotyková obrazovka, kterou při každém dotyku musíte přímo sledovat, u řešení Lexusu GS 450h stačí podvědomě sledovat obrazovku a pohybovat speciální myší.

Prostředí je kompletně v češtině a je poměrně jednoduché na rychlé pochopení. Kromě různých nastavení nechybí plnohodnotná navigace či základní informace o hybridní soustavě. Na různých grafech však nikde nenajdete, kolik jste toho ušetřili svou šetrnou jízdou (pokud nejezdíte neustále na režim Sport+), nic konkrétního, představitelného, jen údaj v Wh, se kterým dovolím si říct, že 99 % majitelů Lexusu nic dále neudělá.

Co je dalším neduhem, je absence češtiny na panelu pod volantem. Je zřejmé, že výrobce používá oddělenou systémovou jednotku v hlavní části systému a v části právě pod volantem. Výrobce tím možná něco ušetří, u vozidla typu Lexus to však nemůže být myšleno vážně.

Lexusu se ale opět povedl Head-Up displej promítaný na čelní sklo, který vidí pouze řidič a může si jej podle sebe různě posunout. Stejně jako u modelů Prius tak za jízdy sledujete silnici před vámi a na ni rovnou vidíte informace o aktuální rychlosti či libovolně i navigaci (odbočky), aktivovaný jízdní režim a další vhodné informace. Stejně přínosné jsou i další dvě chytré funkce. První umístila automobilka na zpětná zrcátka, pokud máte vedle sebe auto, se kterým byste se mohli bočně srazit, oranžově po celou dobu možného konfliktu svítí LED dioda na dané straně. Opět tak máte podvědomě lepší přehled o jízdní situaci. A druhou funkcí je tlačítko Hold, které musíte při každém zapnutí motoru ručně aktivovat a poté již systém automaticky na každé křižovatce při zastavení na nulovou rychlost zcela zastaví a nepokračuje v jízdě (všechny hybridy v režimu D – Drive neustále jedou, pokud nemáte stále sešlápnutou brzdu).

 

Nejvyšší zástupce od Lexusu se ukázal jako velmi schopný moderní hybrid, který osloví tu nejnáročnější klientelu. Nedostatků jsme několik našli, nejsou ale zásadní. Díky pokročilým systémům je spíše třeba brát v potaz to, že GS 450h F Sport je opravdu rychlou luxusní limuzínou, ve které většina řidičů ztrácí zábrany, ačkoliv se to za volantem nezdá. V dražším sportovním provedení nebude pro každého, v určitých případech připadá jako vhodnější i vzhledem k poměru cena/výkon některá z nižších verzí. Základní verze vychází na zhruba 1 510 000 korun.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Lexus GS 450h F Sport: hybridní dravec na silnicích

Jak to dopadne, když se snoubí luxus se sportovním duchem? Hybrid s téměř 350 koňmi si razí svou vlastní cestu, která vypadá velmi nadějně.

Japonská automobilka Toyota přišla v roce 2012 v rámci divize Lexus se zatím nejvyspělejším modelem GS 450h, který je již ve své čtvrté generaci. A ačkoliv se to donedávna mohlo zdát jeho nemožné spojení, Lexus GS 450h je v testované verzi F Sport sportovním a zároveň hybridním vozem, kterému tak nejde jen úsporu paliva na základě hybridního pohonu, ale také vám hodlá zajistit co nejlepší zážitek z jízdy. Navíc neschází tradiční pořádná dávka luxusu i prémiové cenovky.

Základní parametry – Lexus GS 450h F Sport

Rozměry 4,850 x 1,840 x 1,455 m
Hmotnost 2305 kg
Max. rychlost max. 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/hod 5,9 s
Maximální výkon hybridního systému 345 koní (290 koní spalovací motor, 200 koní elektromotor)
Počet sedadel 5
Objem zavazadlového prostoru 451 litrů
Objem palivové nádrže 66 litrů
Akumulátor NiMH, 6,5 Ah
Cena a dostupnost od 1 950 000 Kč (F Sport)
2012

https://www.youtube.com/watch?v=OAnPap4_jD0

Už při prvním pohledu je jasné, že Lexus GS 450h patří mezi nejluxusnější vozy, které v dané třídě seženete. Na vyzkoušení jsme měli zapůjčenou výraznou červenou verzi, ve které to hybridu ve spojení se sportovní výbavou více než slušelo. S doplňkovými charakteristickými stříbrnými prvky jsem si nejednou vzpomněl na nedávnou Teslu Model S.

 

Lexus má ale svůj vlastní styl. A jako u všech ostatních hybridů, také u modelu GS 450h se to nejzajímavější skrývá uvnitř vozu. Dvojici motorů najdeme pod přední kapotou, už samotný elektromotor má 200 koní a po připočtení spalovacího motoru s 290 koňmi se dostáváme na celkovou hodnotu hnacího ústrojí 345 koní. Dřívější hybridy, které jsme testovali, ať už od Toyoty či Peugeotu, dosahovali na méně než 150 koní. A výborně zní i další technické parametry, zrychlení z 0 na 100 km/hod trvá 5,9 vteřin a maximální rychlost je 250 km/hod.

 

Za celým projektem Lexusu GS 450h stojí tým, který jinak pracuje na závodních vozech Toyoty. Konkrétně tento model tým vyvinul přímo na závodním okruhu Nürburgring a u testované nejvyšší výbavy F Sport takzvaně nešetřil. Výsledkem jsou například 19“ kola z lehké slitiny, mimořádně výkonné brzdy (oproti předchozím generacím opět vylepšeny, takže je třeba si dávat ještě větší pozor a prudce brzdit jen s rozvahou) a vylepšení týkající se podvozku.

 

Nejprve trocha teorie. Dynamický podvozkový systém LDH (Lexus Dynamic Handling), řízení s variabilním převodem VGRS (Variable Gear Ratio Steering) a systém dynamického řízení zadních kol DRS (Dynamic Rear Steering). Lexus GS 450h dokáže nezávisle na sobě ovládat jednotlivá kola vozu. Do rychlosti kolem 80 km/hod se přední a zadní kola natáčejí při řízení opačným směrem o asi 2 stupně, což výrazně zmenšuje průměr otáčení a zlepšuje tak manévrovatelnost. Ve vyšších rychlostech se naopak všechna čtyři kola natáčejí stejným směrem, čímž se zvyšuje přilnavost a stabilita. V praxi se vozidlo snáze řídí a můžeme si tak s ním dovolit o něco více.

Je tedy zřejmé, že Lexus 450h F Sport není hybrid jako žádný jiný. Sportovní provedení u něj vyzdvihuje jiné přednosti, v první řadě přednosti v režimu Sport+, který aktivujeme přepnutím otočného kolečka na středové části. Panel pod volantem s režimy se vám změní na otáčkoměr a červeně se podbarví, podvozek se ještě více uzpůsobí aktuálnímu terénu a sportovnějším podmínkám. Najednou jako byste povolili uzdu svým 345 koním a ty jako jednotné stádo vyrazí vpřed.

 

Co překvapí, i přes výrazný výkon je dvojice motorů při maximálním možném zrychlení a režimu Sport+ poměrně bez znatelnějšího burácení. A pokud si třeba pustíte hudbu do audio systému o 17 reproduktorech, které jsou rozmístěné po celém vozidle, možná že už motor neuslyšíte vůbec. To je koneckonců případ většiny plynulejších rozjezdů i příjezdů, kdy automobil jede čistě na elektrický mód (EV) a elektromotor tak prakticky neslyšíte. Při citlivě mírné akceleraci pak můžete na elektromotor jet rychlostí až 64 km/hod, v praxi ale většinou na křižovatkách a jinde nebudete zdržovat provoz a pedál sešlápnete rychleji, takže se zapojí oba motory. Akumulátor je stejný jako u posledních hybridních vozů Toyota, takže vám pomůže jen při rozjezdech a ušetří menší část za pohonné palivo, rozhodně s ním neujedete x kilometrů.

 

Když se zastavím u jednotlivých jízdních režimech, v případě šetrného ECO módu je celkově auto nejlínější a jeho spotřeba je nejnižší. V tomto režimu jsem se pohyboval kolem spotřeby 5-6 litrů na 100 km (dle ukazatele na monitoru v autě). Využívanější je ale základní režim Normal, ve kterém se jedná o takový zlatý střed. Spotřeba 6-7 litrů na 100 km je na daný typ vozu velmi sympatická. V režimu Sport a Sport+ jsem se dostával na spotřebu přes 7 litrů na 100 km, jako u jiných sportovních vozů je pak lepší spotřebu už ani neřešit. Poměrně paradoxní spojení u hybridu.

Interiér Lexusu GS 450h F Sport je plný luxusu. Volat obšitý perforovanou kůží, celá přístrojová deska potažená kůží, ale i řadicí páka v kůži. Pro co největší pohodlí řidiče si můžete navolit libovolné umístění sedadla a využít při tom elektroniky s celkem 18 různými možnostmi, které si po individuálním nastavení uložíte do jedné ze tří pozic paměti. Pokud pak pustíte za volant třeba manželku, stačí, aby stiskla své uložené nastavení a má vše rovnou tak, jak už bylo jednou nastaveno. V tomto ohledu jsem velmi ocenil, že při vypnutí systému automaticky sedadlo odjede dozadu a volant dopředu, takže máte více místa pro následný výstup z vozidla. Chytré je také řešení klimatizace a topení, kdy systém rozpozná, kde cestující sedí a kde ne a podle toho aplikuje dané nastavení jen tam, kde je třeba.

Z dalších zajímavostí rozhodně stojí za zmínku hlavní ovládací panel s 12,3″ obrazovkou. Ta byla ještě před rokem největší v sériově vyráběném vozidle, dnes už toto prvenství přebrala Tesla Model S. I tak ale obrazovka zůstává velmi přínosnou a hlavně dobře ovladatelnou díky speciální magnetické myši, kterou posouváte a ona se sama chytá do možných pozic, které v daném prostředí na dané obrazovce lze použít. Přijde mi to jako intuitivní řešení a v některých případech i během řízení pro samotného řidiče bezpečnější, než dotyková obrazovka, kterou při každém dotyku musíte přímo sledovat, u řešení Lexusu GS 450h stačí podvědomě sledovat obrazovku a pohybovat speciální myší.

Prostředí je kompletně v češtině a je poměrně jednoduché na rychlé pochopení. Kromě různých nastavení nechybí plnohodnotná navigace či základní informace o hybridní soustavě. Na různých grafech však nikde nenajdete, kolik jste toho ušetřili svou šetrnou jízdou (pokud nejezdíte neustále na režim Sport+), nic konkrétního, představitelného, jen údaj v Wh, se kterým dovolím si říct, že 99 % majitelů Lexusu nic dále neudělá.

Co je dalším neduhem, je absence češtiny na panelu pod volantem. Je zřejmé, že výrobce používá oddělenou systémovou jednotku v hlavní části systému a v části právě pod volantem. Výrobce tím možná něco ušetří, u vozidla typu Lexus to však nemůže být myšleno vážně.

Lexusu se ale opět povedl Head-Up displej promítaný na čelní sklo, který vidí pouze řidič a může si jej podle sebe různě posunout. Stejně jako u modelů Prius tak za jízdy sledujete silnici před vámi a na ni rovnou vidíte informace o aktuální rychlosti či libovolně i navigaci (odbočky), aktivovaný jízdní režim a další vhodné informace. Stejně přínosné jsou i další dvě chytré funkce. První umístila automobilka na zpětná zrcátka, pokud máte vedle sebe auto, se kterým byste se mohli bočně srazit, oranžově po celou dobu možného konfliktu svítí LED dioda na dané straně. Opět tak máte podvědomě lepší přehled o jízdní situaci. A druhou funkcí je tlačítko Hold, které musíte při každém zapnutí motoru ručně aktivovat a poté již systém automaticky na každé křižovatce při zastavení na nulovou rychlost zcela zastaví a nepokračuje v jízdě (všechny hybridy v režimu D – Drive neustále jedou, pokud nemáte stále sešlápnutou brzdu).

 

Nejvyšší zástupce od Lexusu se ukázal jako velmi schopný moderní hybrid, který osloví tu nejnáročnější klientelu. Nedostatků jsme několik našli, nejsou ale zásadní. Díky pokročilým systémům je spíše třeba brát v potaz to, že GS 450h F Sport je opravdu rychlou luxusní limuzínou, ve které většina řidičů ztrácí zábrany, ačkoliv se to za volantem nezdá. V dražším sportovním provedení nebude pro každého, v určitých případech připadá jako vhodnější i vzhledem k poměru cena/výkon některá z nižších verzí. Základní verze vychází na zhruba 1 510 000 korun.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."