Test: hybridní Toyota C-HR ví dobře, jak zaujmout nejen nadšence

Luboš Srb

Hybridní pohon k Toyotě patří už dlouho. Až v poslední době však znamená víc, než jen výstřel pro některé ekologické zastánce či technologické nadšence.

Toyota C-HR je krásným důkazem, že auta s elektrickým pohonem – ať už čistým nebo hybridním – mají své místo na trhu. Samozřejmě, cena hybridní varianty je stále oproti té běžné se spalovacím motorem o 100 tisíc vyšší, ovšem tento rozdíl je lehce opodstatněný. Nejen o tom se více dozvíte v následujících odstavcích našeho redakčního testu.

Toyota C-HR Hybrid: specifikace

Konstrukce4,360 x 1,795 x 1,555 m, 1455 kg
Pohonhybridní, 90 kW (122 koní), z 0 na 100 za 11 s, max 170 km/hod
Spotřebakombinovaná cca 6 litrů/100 km
Baterie6,5 Ah, dobíjení rekuperací při brždění
Nádrž43 litrů
Technologieparkovací kamerový systém, kontrola mrtvého úhlu, předvídání možné kolize, hlídání jízdy v pruhu, rozpoznání dopravních značek, adaptivní tempomat, vyhřívaný volant, audiosystém JBL s 8 reproduktory
Cena a dostupnostod 630 tis. Kč, 2017

Design přitahuje pozornost

Pokud chtěli Japonci přitáhnout nejen pozornost potenciálních zájemců v různých produktových katalozích, ale také všech kolemjdoucích při jiždě na ulici, minimálně po stránce designu se jim to u modelu C-HR maximálně povedlo.

Nová crossoverová Toyota má celkem futuristicky laděné křivky, které mohou některým lidem připomínat design mnohem dražších a luxusnějších vozů sesterské flotily Lexus. Nejen z toho důvodu se za vozem kdekdo otočí.

Pokud trochu přeskočím, hybridní Toyota C-HR na sebe upozorní i maximálně tichou jízdou čistě na elektřinu, tedy pokud se budete rozjíždět velmi plynule (čtěte pomalu) a budete mít dostatečně dobitou baterii z předchozí rekuperace (bržděním).

Po nastoupení můžou řidiči a spolucestující obdivovat další součásti. Tak třeba už samotné automatické odemykání a nastartování, kdy se stačí s „klíčemi“ v kapse pouze přiblížit ke dveřím a tím dojde k odemknutí. K nastartování jen stisknete tlačítko vedle volantu.

Umí bzučet i řehtat

Hybridní pohon využívá spalovací motor (72 kW/98 koní) a elektromotor (53 kW/72 koní), přičemž celkový výkon dosahuje 90 kW/122 koní. Max. rychlost je 170 km/hod, zrychlení z 0 na 100 trvá 11s. Ale hlavně, hybrid má eCVT převodovku, takže už nebudete řadit.

Při rozjíždění můžete jet čistě na elektřinu – tedy za předpokladu, že pedál pro akceleraci sešlápnete velmi plynule a baterii budete mít dostatečně dobitou z rekuperace. Nepovede se to vždy, ale možné to je. Pak uslyšíte jen celkem tiché „bzučení“ elektromotoru.

V opačném případě se okamžitě přidá spalovací motor a vy uslyšíte celkem hlasité „zařehtání“ celého hybridního pohonu. Odhlučnění interiéru sice není tak dokonalé, jako u některých dražších aut od Toyoty, nicméně rozdíl není příliš markantní.

Během jízdy ve městě se dá jezdit se spotřebou kolem 5 litrů na 100 km, na dálnici pak počítejte se spotřebou 6 litrů a více. Oproti variantě pouze se spalovacím motorem, kterou jsme taktéž vyzkoušeli, dosahuje hybrid spotřeby cca o 1 litr nižší. A navíc při rychlosti do asi 70 km/hod můžete jet po rovině klidně jen čiště na elektrický pohon.

Interiér by uvítal více inovací

Zvenku sice model C-HR na oko překypuje všemožnými inovacemi, zevnitř je však pravdou spíše opak. Toyota například šetřila na palubní desce, která je díky futuristickým křivkám inspirovaným diamantem možná moderně vyhlížející, ovšem současně také působí celkem lacině. Ale pokud si připlatíte za paket s kůží, nebude o luxus tolik nouze.

Co však ani příplatek nezmění, je celkem klaustrofobický prostor pro sedící na zadních sedadlech s minimálním výhledem přes boční okénka. A tak úplně praktické není ani otevírání zadních dveří, kdy kliku najdeme neobvykle vysoko umístěnou až téměř u střechy.

Pokud jde o ovládání, k dispozici je systém Toyota Touch 2 s dotykovou 8″ obrazovkou. Ten by však už nutně potřeboval vylepšení, ať už jde o pomalou odezvu na dotyk, nebo i logiku ovládání některých funkcí. O ovládání menšího displeje pod volantem pak nemluvě – např. jízdní režimy měníte velmi složitě přes několik kroků. Jedno tlačítko na volantu by bylo mnohem lepším rešením.

Skóre za interiér vylepšuje snad jen vyhřívání volantu (které ale funguje jen v horní části volantu), adaptivní tempomat (který dokáže udržovat určitou vzdálenost za autem jedoucím před vámi), nebo systém pro rozpoznávání dopravních značek (který však neumí zobrazit správné informace na obou obrazovkách).

Asistenční systémy umí velké věci

Nejen fanoušci moderních technologií, ale i běžní lidé pak bezesporu ocení celou plejádu asistenčních systémů, které podstatným způsobem zjednodušší, zpříjemní nebo i zvýší úroveň bezpečnosti při cestování nejen za volantem.

Velmi šikovný je např. systém BSM pro hlídání mrtvého úhlu ve zpětných zrcátkách, u kterých se chytře a viditelně rozsvítí symbol a případně dojde i na zvukové upozornění, pokud byste chtěli do vedlejšího pruhu, kde se nachází jiné auto.

Další dva asistenční systémy využívají čelní kameru ve spojení s laserem a umí např. hlídat jízdu v pruhu (pokud byste bez blinkru opouštěli svůj pruh, systém vezme volant částečně pod svou kontrolu a stočí jej zpátky) nebo automaticky brzdit, pokud by mělo dojít ke srážce.

Nutno však říct, že zatím nejsou všechny systémy 100 % funkční. Třeba stačí jet po silnici, kde místo bílých pruhů jsou dočasné žluté (během stavby na silnici) a systém je schopný vás vzít klidně po původní trase přímo do dopravních kuželů.

Co je však maximálně bezpečné a přesné, je asistenční systém pro parkování. Pomocí zadní kamery máte přehled o dění za vozem, navíc díky čidlům vzdálenosti a zvukového upozornění (pípání) víte přesně, kolik ještě máte kolem sebe místa pro zaparkování.

Závěr

Ať už jde o hybridní nebo klasickou variantu vozu, nová crossoverová Toyota C-HR se povedla. S cenou začínající na 490 tisících, resp. 630 tisících v případě hybridní verze, nabízí nadčasový design a opravdu velmi bohatou výbavu.

Při rozhodování samozřejmě bude hrát největší roli právě neobyčejný vzhled, do kterého se buď zamilujete, nebo vám naopak nepřijde ani trochu lákavý. Dále by mohl vadit trochu slabší výkon nebo šetření v případě interiéru.

Předností však napočítáme více. A v případě hybridní varianty, která je o 100 tisíc dražší, pak je kromě praktického automatického řazení či nižší spotřeby také součástí i vyšší výbava s různými pokročilými asistenty. Toyota zkrátka ví, jak zaujmout.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články