Teslisté opět zuří! Automobilka jim potají softwarově zkracuje dojezdy

Petr Bergmann
  • Tesla znovu čelí hromadné žalobě
  • Nespokojeným majitelům se nelíbí snížení dojezdu po aktualizaci softwaru
  • Značkový servis chce navíc statisícové částky za opravu
Tesla Model S, elektromobil
Tesla Model S, elektromobil

Již v roce 2019 se objevily zprávy od majitelů elektromobilů značky Tesla, že po aktualizaci softwaru zaznamenali výrazné poklesy dojezdu v rozmezí od 20 do 48 kilometrů. Nešlo tedy o nic, nad čím by se dalo jen tak mávnou rukou. Velký vliv měla přitom i rychlost nabíjení, kterou update taktéž negativně ovlivnil.

Tesla dokáže na dálku měnit vlastnosti svých vozů

Situace se týkala vozidel Tesla Model S s 85kWh baterií, jejichž výroba byla ukončena v roce 2016. U většiny majitelů došlo k poklesu dojezdu po aktualizaci na software Tesla 2019.16.1 a 2. Majitelé zmíněných vozů nakonec dali automobilku k soudu a vyhráli. Tesla obnovila většinu kapacity baterie a každý majitel získal odškodnění 625 dolarů. Nyní se ale zdá, že se vše opakuje. Někteří majitelé Modelu S, ale také Modelu X hlásí, že se dojezd jejich vozů po nedávném updatu snížil až o 20 %.

To je důvodem podání následující žaloby: „Když si majitelé aut kupují svá vozidla, očekávají, že výkon a funkčnost jejich vozů mohou ovlivnit nepředvídatelné události jako počasí, nehody nebo technické závady. Žádný rozumný spotřebitel ale nečeká, že automobilka sama prostřednictvím automatizovaného systému bude záměrně a výrazně zasahovat do výkonu vozu prostřednictvím softwarových aktualizací, které snižují provozní kapacitu vozidel.“


Čtěte také: Tesly nově „šmírují“ řidiče! Speciální kamerka kontroluje mrkání či zívání


Dotčené vozy již nejsou v záruce

Aktualizace softwaru, která ovlivňuje dojezd elektromobilů Tesla, navíc neobsahuje žádné poznámky k vydání, které by majitele jakkoliv varovaly nebo naznačovaly ztrátu kapacity baterií.

Někteří z majitelů, kteří ohledně problému kontaktovali značkový servis, uvedli, že jim automobilka sdělila, že potřebují vyměnit baterii. Vzhledem k tomu, že hovoříme o starších vozidlech Tesla Model S a Model X, na které se již nevztahuje záruka, požaduje Tesla za výměnu částku až 15 000 dolarů (asi 326 000 korun).

Jeden z komentářů na serveru Electrek, který se tématu věnuje, to celkem vystihl: „Chyba je opět v komunikaci. Všemu by se dalo předejít tím, že by majitelé měli na výběr. Například: Zjistili jsme, že aktualizace softwaru, která mírně sníží dojezd a rychlost nabíjení, prodlouží životnost vaší baterie o X kilometrů. Chcete aktualizaci nainstalovat?“

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články