Čínští výrobci jsou známí svou schopností rychlé adaptace na okolní dění, a to i za cenu velkého risku. Tuto dotěrnou vlastnost momentálně na vlastní kůži pociťuje kalifornská automobilka Tesla, která se ve víru velmi dynamického trhu dálného východu začíná lehce ztrácet. Domácí výrobci elektromobilů udělají pro sesazení americké společnosti z trůnu vše, co bude v jejich silách.
Elon Musk si v Číně za poslední roky připisoval jeden prodejní úspěch za druhým, což pro tamní trh, vzhledem k tendenci preference domácích značek, nebylo zrovna samozřejmostí. Jakmile tato situace přijde, scénář je skoro vždy stejný. Místní výrobci naberou od populárního produktu inspiraci a následně se ho snaží udělat lepší, v ideálním případě levnější. A světe div se, stalo se to i nyní.
Dominantní postavení společnosti může být v čínském roce tygra v ohrožení. Zatímco trojice Nio, Xpeng Motors a Li Auto během letošního roku plánují chrlit jeden nový model za druhým, Elon Musk v nedávném vystoupení potvrdil, že v roce 2022 Tesla žádné novinky neplánuje.
I to může být jeden z důvodů proč experti předpovídají prudký nárůst popularity domácích značek elektromobilů a pokles té americké. Stále je zde ale krize polovodičových čipů, která by mohla prodeje značně ovlivnit.
Čtěte také: Levná Tesla zatím nebude! Elon Musk rozesmutnil celou řadu fanoušků
Tak jako tak, rozdíly v prodejích jsou stále propastné, ani všichni tři přední výrobci elektromobilů v Číně se zatím Tesle nemohou rovnat. Zatímco kombinace prodejů této trojice činila v minulém roce přibližně 280 tisíc kusů vozů, kalifornská automobilka jich na stejném území prodala 321 tisíc.
Rozdíl však tkví v růstu, zatímco Tesla zaznamenala dvojnásobný meziroční nárůst prodejů, společnost Nio se chvástá nárůstem o 109 %, Li Auto o 177 % a Xpeng více než trojnásobkem.
“Neočekává se, že se rozdíl vyrovná již v tomto roce, ale je ještě příliš brzy na vyvozování závěrů. I když tyto čínské automobilky nejspíš nikdy nebudou čínským ekvivalentem Tesly, tato trojice již prokázala, že v segmentu chytrých elektromobilů je jí významnou konkurencí,” řekl Peter Chen, inženýr společnosti ZF TRW, která vyrábí automobilové díly v Šanghaji.
Odvrácená strana mince je ale fakt, že za raketovým růstem stojí především obrovské množství peněz utopených v nových modelech elektromobilů a reklamách na ně. Společnost Nio za rok 2021 vykázala ztrátu asi 131 milionů dolarů (2,7 miliardy korun), Xpeng přibližně 251 milionů dolarů (5,3 miliardy korun) a Li auto zhruba 3,3 milionů dolarů (70,1 milionu korun).
Čínští výrobci jsou známí svou schopností rychlé adaptace na okolní dění, a to i za cenu velkého risku. Tuto dotěrnou vlastnost momentálně na vlastní kůži pociťuje kalifornská automobilka Tesla, která se ve víru velmi dynamického trhu dálného východu začíná lehce ztrácet. Domácí výrobci elektromobilů udělají pro sesazení americké společnosti z trůnu vše, co bude v jejich silách.
Elon Musk si v Číně za poslední roky připisoval jeden prodejní úspěch za druhým, což pro tamní trh, vzhledem k tendenci preference domácích značek, nebylo zrovna samozřejmostí. Jakmile tato situace přijde, scénář je skoro vždy stejný. Místní výrobci naberou od populárního produktu inspiraci a následně se ho snaží udělat lepší, v ideálním případě levnější. A světe div se, stalo se to i nyní.
Dominantní postavení společnosti může být v čínském roce tygra v ohrožení. Zatímco trojice Nio, Xpeng Motors a Li Auto během letošního roku plánují chrlit jeden nový model za druhým, Elon Musk v nedávném vystoupení potvrdil, že v roce 2022 Tesla žádné novinky neplánuje.
I to může být jeden z důvodů proč experti předpovídají prudký nárůst popularity domácích značek elektromobilů a pokles té americké. Stále je zde ale krize polovodičových čipů, která by mohla prodeje značně ovlivnit.
Čtěte také: Levná Tesla zatím nebude! Elon Musk rozesmutnil celou řadu fanoušků
Tak jako tak, rozdíly v prodejích jsou stále propastné, ani všichni tři přední výrobci elektromobilů v Číně se zatím Tesle nemohou rovnat. Zatímco kombinace prodejů této trojice činila v minulém roce přibližně 280 tisíc kusů vozů, kalifornská automobilka jich na stejném území prodala 321 tisíc.
Rozdíl však tkví v růstu, zatímco Tesla zaznamenala dvojnásobný meziroční nárůst prodejů, společnost Nio se chvástá nárůstem o 109 %, Li Auto o 177 % a Xpeng více než trojnásobkem.
“Neočekává se, že se rozdíl vyrovná již v tomto roce, ale je ještě příliš brzy na vyvozování závěrů. I když tyto čínské automobilky nejspíš nikdy nebudou čínským ekvivalentem Tesly, tato trojice již prokázala, že v segmentu chytrých elektromobilů je jí významnou konkurencí,” řekl Peter Chen, inženýr společnosti ZF TRW, která vyrábí automobilové díly v Šanghaji.
Odvrácená strana mince je ale fakt, že za raketovým růstem stojí především obrovské množství peněz utopených v nových modelech elektromobilů a reklamách na ně. Společnost Nio za rok 2021 vykázala ztrátu asi 131 milionů dolarů (2,7 miliardy korun), Xpeng přibližně 251 milionů dolarů (5,3 miliardy korun) a Li auto zhruba 3,3 milionů dolarů (70,1 milionu korun).