Tesla žaluje EU: Automobilce vadí dovozní cla na elektromobily vyráběné v Číně

Petr Bergmann
Výroba auta BMW | foto: BMW
Výroba auta BMW | foto: BMW

Tesla se přidává k právním výzvám proti celním tarifům EU na čínské elektromobily. Sazba 7,8 % ohrožuje její strategii. Stěžují si i další automobilky.

Tesla se připojila k ostatním výrobcům

Americká automobilka Tesla, která je jedním z největších světových výrobců elektromobilů, se rozhodla připojit k právním výzvám proti celním tarifům Evropské unie na elektromobily, vyráběné v Číně. Zvýšená cla, která byla zavedena koncem října, měla za cíl omezit příliv dotovaných čínských vozů na evropský trh. Tesla, která v čínských továrnách vyrábí velké množství aut, čelí dodatečnému clu ve výši 7,8 %. To je sice mezi dotčenými výrobci nejnižší sazba, ale i tak se jedná o významný zásah do evropské strategie značky.

Jak uvádí agentura Reuters, rozhodnutí Tesly žalovat EU otevírá nový konflikt mezi Bruselem a Elonem Muskem. Tesla svůj případ podala těsně před vypršením lhůty u nižšího soudu Soudního dvora Evropské unie. Právní řízení v podobných případech obvykle trvá 18 měsíců.

Zajímavostí je, že Tesla nebyla součástí oficiálního vzorku čínských společností, na kterých byly zvýšené celní sazby založeny. Tato skutečnost vyvolala mezi ostatními výrobci rozhořčení, protože kdyby byla Tesla součástí dotčených firem, mohly být celní tarify nižší.

Výroba elektromobilu v Tesla Gigafactory Texas | foto: Tesla
Výroba elektromobilu v Tesla Gigafactory Texas | foto: Tesla

Se cly nesouhlasí ani BMW

Německá automobilka BMW, která v Číně vyrábí elektromobily Mini Cooper a Mini Aceman, je další významnou značkou, která nesouhlasí s novými evropskými tarify. BMW čelí dodatečnému clu ve výši 20,7 %, což je výrazně víc než u Tesly. To také přináší řadu otázek týkajících se rovnosti podmínek a spravedlnosti celého procesu.

BMW svůj případ předložilo nižšímu soudu EU jen den před vypršením lhůty. Automobilka argumentuje, že vyšší tarify nepříznivě ovlivní její konkurenceschopnost na evropském trhu. Pro německou značku, která klade důraz na prémiovou kvalitu a pokročilé technologie, mohou takové překážky znamenat výrazné omezení růstu.

Problém také odhaluje napětí mezi evropskými výrobci, kteří stále víc využívají čínské výrobní kapacity, a politikou EU zaměřenou na ochranu domácího trhu. BMW teď spolu s ostatními žalobci doufá, že soudní řízení přinese přehodnocení tarifní politiky a pomůže zmírnit dopady na trh.

SAIC R ES33 | foto: SAIC
SAIC R ES33 | foto: SAIC

Čínští výrobci podali kolektivní odpor

Čínské automobilky BYD, Geely a SAIC, společně s odvětvovým sdružením CCCME, rovněž podaly žaloby. Evropské celní tarify pro ně představují citelnou zátěž. BYD čelí sazbě 17 %, Geely 18,8 % a SAIC dokonce 35,3 %. SAIC navíc tvrdí, že jeho vysoké clo je výsledkem obvinění z neochoty spolupracovat během vyšetřování, což automobilka důrazně odmítá.

Čínští výrobci kritizují i samotný proces stanovení tarifů. Tvrdí, že výběr firem nebyl reprezentativní a absence Tesly  vedla ke zkreslení výsledků. Přístup EU navíc označují jako nepřiměřený a politicky motivovaný, což narušuje férovou hospodářskou soutěž.

Čína vyzývá EU k jednáním a hledání kompromisního řešení. Sdružení CCCME uvedlo, že bude prostřednictvím soudních sporů pokračovat v zastupování čínského průmyslu, aby ochránilo zájmy svých firem. Pro EU to znamená nejen právní bitvu, ale také hrozbu eskalace obchodního napětí s Čínou.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články