Tesla vylepšila Model Y. Je větší, delší a poprvé uveze šest lidí

Americká automobilka Tesla v Číně uvedla prodloužený Model Y s označením „L“. Nabízí plnohodnotnou třetí řadu sedadel, delší rozvor a lehce přepracovaný design.
Přivítejte Tesla Model Y L
Šest míst, delší rozvor, a tvary, které klamou. Nová Tesla Model Y L přichází do Číny jako zvětšený sourozenec jednoho z nejprodávanějších elektromobilů světa. Změnila proporce a podtrhla praktičnost. Model, který míří na rodiny, teď servíruje něco, co dřív nabídla jen luxusní řada Model X. Přitom zůstává věrná základním liniím Modelu Y, jen s dávkou větší dospělosti.
Podle oficiálních údajů z čínského ministerstva průmyslu a informací (MIIT) má Model Y L rozvor 3 040 mm, což je nejen výrazně více než klasický Model Y, ale dokonce o 75 mm více než Model X. Celková délka vozu činí 4 976 mm, což znamená, že je novinka jen o 84 mm kratší než Model X a naopak o téměř 18 cm delší než běžný Model Y. To posouvá hranice rodinné praktičnosti i mezi segmenty Tesly samotné.
Nejzásadnější změnou je ovšem šestisedadlové uspořádání. Tesla už sice dříve nabídla sedmimístnou konfiguraci Modelu Y, ale třetí řada byla příliš malá na to, aby ji použil kdokoli jiný než malé děti. Model Y L cílí na plnohodnotné využití třetí řady díky prodlouženému prostoru za C-sloupkem. Pro design to znamená prodloužený zadní profil a nově tvarovaný spoiler připomínající výkonnější varianty, avšak bez karbonového vzhledu.

Nový prostor mezi Y a X
Model Y L, který se bude vyrábět v Šanghajské Gigafactory, vyplňuje důležitou mezeru mezi tradičním Modelem Y a robustním Modelem X, který jako jediný dosud nabízel použitelnou třetí řadu sedadel. Přináší téměř stejný vnitřní prostor díky delšímu rozvoru, ale zůstává kompaktnější než Model X, který má delší příď. Ve výsledku tak Model Y L nabízí místo pro šest cestujících v kabině téměř srovnatelné s větším SUV, přitom si zachovává efektivitu a ovladatelnost menšího modelu.
Pohon obstarává dvoumotorové provedení s pohonem všech kol a baterií LFP o kapacitě 82,5 kWh. To znamená oficiální čínský dojezd podle CLTC až 688 km (564 km podle WLTP), zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a maximální rychlost 217 km/h. Novinkou je i speciální design kol, unikátní označení Model Y L, ale také světle zlatý lak karoserie.
Tesla tak opět rozšiřuje možnosti své nejpopulárnější řady. Model Y L nabídne více prostoru, modernizované technologie a lepší využitelnost v praxi, aniž by šlo o kompromis mezi výkonem a praktičností. Slibuje si od něj, že mu pomůže proti stále ostřeji dotírající domácí čínské konkurenci. Škoda jen, že se prodloužený Modelu Y L pravděpodobně mimo Čínu nepodívá.

Cena a dostupnost
Cena by se podle neoficiálních informací měla pohybovat kolem 400 000 jüanů (1,18 milionu korun). Pro srovnání pětimístný Model je aktuálně v Číně ve dvou variantách. Cenovka verze s pohonem zadních kol začíná na 263 500 jüanech (779 tisících korunách) a u verze s pohonem všech kol na 313 500 jüanech (927 tisících korunách). Model Y L bude dostupný někdy na podzim letošního roku.
Zdroje:
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.