Tesla u soudu! Je obviněna z nasazení kurvítka, které zhoršuje dojezd a nabíjení
- Kalifornská automobilka je shledána vinnou z hned několika prohřešků
- Soud v Norsku požaduje po Tesle tučné odškodné všem dotčeným zákazníkům
- Společnost se může v tuto chvíli ještě vůči rozsudku odvolat

Kalifornská automobilka opět řeší problém se zákazníky. Tentokrát musí své jednání obhajovat u soudu v Norsku, kde se vede proces s hned několika zákazníky, kteří se cítí být podvedeni. Jejich elektromobily totiž po záhadné aktualizaci přestaly korektně fungovat, přičemž mezi hlavní problémy se řadí dojezd a rychlost nabíjení. V této disciplíně ovšem Tesla vždy vynikala před konkurencí, a tak se zvedla lavina otázek. Co za náhlé problémy může?
Tesla prý manipuluje s dojezdem i rychlostí nabíjení
Celá kauza se datuje zpátky do roku 2019, kdy hned několik naštvaných zákazníků začalo pociťovat prvotní problémy s elektromobilem za miliony. Vše odstartovala dvojice záhadných aktualizací, které byly určeny pro modely S a X s 85kWh baterií. Tyto vozy se ovšem přestaly vyrábět v roce 2016, tak co chtěla Tesla konkrétně aktualizovat?

Instalovala automobilka „kurvítko“?
Jak se později ukázalo, tak aktualizace pod kódovým označením 2019.16.1 obsahovala tzv. „kurvítko“, kvůli kterému auta nebyla schopna ujet stejnou dojezdovou vzdálenost jako před aktualizací a zároveň jim Tesla přiškrtila nabíjecí rychlost. Jeden z majitelů, David Rasmussen, celou situaci pro magazín Electrek okomentoval poměrně výstižně.
„Můj Model S 85 z roku 2014 běžně dosahoval dojezdu 397 km. Po aktualizaci ovšem dojezd spadl na 349 km. Za pouhých 5 týdnů jde o pokles 11 %,“ říká David a ve stejnou chvíli přidává graf vývoje dojezdu. Jak můžete vidět, tak pokles je to více než razantní.

Čtěte také: Fakta a mýty o elektromobilech – Jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu?
Tesla přiškrtila i rychlost nabíjení
Aby toho nebylo málo, tak dalším problémem se stalo rychlonabíjení. Majitelé zmíněných modelů S a X se musí od aktualizace potýkat s delší čekací dobou na nabíječce. Celou věc nakonec okomentovala i samotná Tesla, která tvrdí, že se „snaží ochránit baterii a prodloužit její životnost“ s tím, že snížená dojezdová vzdálenost se bude týkat „jen malého procenta zákazníků“. Nutno říct, že toto malé procento čítá jen v Norsku zhruba 10 000 zákazníků.
Takové chování s nedůstojným vysvětlením zanechalo na několika trzích v průběhu let spoustu zmatku, přičemž několik zákazníků se hodlalo i soudit. Asi nejhlasitější však byli v Norsku, kde vše opravdu skončilo u soudu a díky nezájmu automobilky bylo všech třicet žalujících vyrozuměno o tučné kompenzaci. Tesla má ovšem stále čas na odvolání, o čemž naposled informoval portál Nettavisen.

Tučné odškodné
Tak či onak, ve hře je tedy odškodné pro každého zákazníka ve výši 136 000 norských korun, tedy 338 000 Kč. Pokud by Tesla odškodnila každého dotčeného, tak se dostáváme na přímo astronomickou částku. Zároveň by výsledek mohl nastolit precedens i pro soudní spory v jiných zemích, což by pro kalifornského giganta nebylo nic příjemného.
Myslíte si, že se Tesla vůči tvrzení ještě odvolá nebo vše v tichosti zamete pod kobereček? Podělte se o názor v diskuzi!
Autor článku

Roman se technologiím věnuje už přes 14 let. Píše o mobilech, umělé inteligenci i elektromobilech. Má za sebou tisíce článků, videí a statisíce sledujících na sociálních sítích.
Roman se technologiím věnuje už přes 14 let. Píše o mobilech, umělé inteligenci i elektromobilech. Má za sebou tisíce článků, videí a statisíce sledujících na sociálních sítích.