Pracovní podmínky údajně nedosahují německého standardu
Elon Musk šetří i na platech
I když Tesla letos v létě oslavila ve svém německém závodě Grünheide nedaleko Berlína významný milník 1 000 vyrobených vozů za týden, provází výrobu řada problémů. Další z velkých cílů, zaměstnávat 12 000 pracovníků a vyrábět 5 000 vozů týdně, se zdá být v nedohlednu.
Teslu dlouhodobě trápí nedostatek lidí
Tesla nejenom nemůže najít nové zaměstnance, ale vzhledem k chybám v komunikaci a nezkušeným manažerům přichází o spoustu stávajících pracovníků. Jeden z dnes už bývalých zaměstnanců se o zkušenosti podělil se serverem Wired a situaci v Tesla Gigafactory popsal jako „neskutečný chaos“.
Pracovní podmínky v automobilce jsou údajně mizerné, a proto řada zaměstnanců zůstává dlouhou dobu, i několik týdnů v řadě, na nemocenské. Na základě informací německého svazu pracovníků v průmyslu IG Metall platí Elon Musk svým lidem o 20 % méně než konkurence ze stejného regionu. I to je důvod, proč řada kvalifikovaných pracovníků odchází například do Volkswagenu.
Tesle se nedaří ani spustit třetí směnu, aby bylo dosaženo nepřetržité výroby. Ta přitom měla fungovat již od září. Kompenzovat to musí současní zaměstnanci, kterým navíc personální oddělení mění pracovní podmínky doslova ze dne na den. Pracovníci se údajně na poslední chvíli dozvídají o víkendových nebo nočních směnách. Vzhledem k tomu, že se mnoho nových pracovníků za prací stěhuje a většinou se na předchozí místa nemohou vrátit, musí nastalou situaci překonávat se skřípěním zubů.
Tesla rozhodně nejedná diplomaticky. Nové pracovníky láká na vyšší platy, než za které již pracují stávající zaměstnanci. Ti se cítí být znevýhodněni a věc řeší odchodem do jiných firem. Američané pravděpodobně nepočítali s tím, že pracovní podmínky v Německu se značně liší od podmínek čínských.
Tam sice momentálně panuje Covid-19, ale v pracovněprávních vztazích si asijští dělníci nemohou příliš vyskakovat. Je možné, že Tesla původně počítala s tím, že čínskou Gigafactory zkopíruje a přesune do Evropy. Tento plán ale selhal. Přes všechny výtky a stesky se zdá, že v Grünheide sjíždějí z výrobních pásů kvalitní vozy. I proto si přejme, aby se automobilce v dohledné době podařilo chaos v berlínské Gigafactory napravit a situaci stabilizovat.
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".