Tesla Cybertruck havarovala s nejnovějším autopilotem. Řidič varuje ostatní

Pavel Škopek
Po selhání autonomního řízení narazil Cybertruck do sloupu | Jonathan Challinger, síť X
Po selhání autonomního řízení narazil Cybertruck do sloupu | Jonathan Challinger, síť X

Nehoda Tesly Cybertruck v režimu FSD ukázala limity autonomního řízení. Řidiči by neměli slepě důvěřovat systému a vždy být připraveni zasáhnout.

Přílišné spoléhání na autonomní řízení se nevyplácí

Nedávná nehoda Tesly Cybertruck v režimu Full Self-Driving (FSD) verze 13.2.4 vyvolala vlnu diskuzí o bezpečnosti autonomního řízení. Majitel vozu, Jonathan Challinger z Floridy, sdílel svou zkušenost na sociální síti X, kde popsal, jak jeho vozidlo nedokázalo správně zareagovat na končící jízdní pruh, narazilo do obrubníku a následně do sloupu veřejného osvětlení. Naštěstí vyvázl bez zranění.

Podle Challingera jel v pravém pruhu, který se zužoval a vyžadoval přejetí do levého pruhu. Systém FSD však neprovedl potřebný manévr, nevyvinul žádnou snahu zpomalit či zatočit, dokud nedošlo k nárazu do obrubníku. Tato situace poukazuje na možná omezení aktuální verze FSD při zvládání běžných dopravních situací, jako je slučování pruhů.

Challinger ve svém příspěvku, který vzbudil obrovský zájem a stal se virálním, zdůraznil důležitost neustálé pozornosti při používání FSD. Upozornil na riziko přílišné důvěry v systém a vyzval ostatní řidiče, aby zůstali ostražití a byli připraveni kdykoli převzít kontrolu nad vozidlem. Tento incident slouží jako připomínka, že současné technologie autonomního řízení stále vyžadují aktivní dohled člověka.

Interiér vozu Tesla Cybertruck | foto: Top Gear
Interiér vozu Tesla Cybertruck | foto: Top Gear

Bezpečnost je klíčová

Tesla dlouhodobě propaguje svůj systém FSD jako klíčový krok k plně autonomnímu řízení. Generální ředitel Elon Musk opakovaně prohlásil, že FSD brzy dosáhne úrovně, kdy nebude vyžadovat dohled řidiče. Ostatně robotaxi, které chce Tesla v následujících měsících začít testovat v texaském Austinu, se má obejít bez volantu i pedálů. Nedávno byla představena verze FSD 13, která měla přinést významná vylepšení v oblasti autonomního řízení.

Nehody spojené s režimem FSD přitahují pozornost regulačních orgánů. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zahájil vyšetřování několika incidentů, včetně smrtelné nehody, kde byl FSD aktivní za snížené viditelnosti. Cílem je posoudit schopnost systému reagovat v různých podmínkách a zajistit bezpečnost na silnicích.

Ačkoli Tesla a další automobilky pokračují ve vývoji autonomních systémů, nedávné události ukazují na potřebu pečlivého testování a postupného zavádění těchto technologií. Bezpečnost by měla zůstat na prvním místě. To platí jak pro výrobce, kteří musí zajistit spolehlivost systému, tak i pro uživatele. Ti by měli být dobře informováni o omezeních současných autonomních technologií a připraveni zasáhnout v případě potřeby.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články