ElektrickéVozy.cz

Teplo poškozuje baterie elektromobilů. Nová chladící kapalina řešením.

  |  komentovat  |  autor:

Teplo poškozuje baterie elektrických vozidel. Přehřátí baterie výrazně snižuje jejich životnost. Vědecký výzkumný tým z Fraunhoferova institutu v Německu přišel s novým řešením CryoSolplus – nová chladíci kapalina.

Takzvaná „komfortní zóna“ teploty baterie leží mezi 20°C až 35°C. Tuto teplotu lehce překročíme i za letního dne. Tato vysoká teplota – nad 45°C sníží životnost baterie až o polovinu.

To je důvod, proč vědci z Fraunhoferova ústavu pro životního prostředí, bezpečnosti a energetické technologii (UMSICHT) v Německu přišli s řešením zvaným CryoSolplus, nová technologie chladící kapaliny, která je třikrát efektivnější než voda a může lépe udržovat baterie v přijatelném rozsahu teplot i při extrémních jízdních situacích.

Principem je zvláštní emulze – směs vody a parafínu spolu se směsí stabilizujících tenzidů a směs glykolu. Výhodou je, že CryoSolplus absorbuje do sebe třikrát více tepla než voda, a funguje lépe jako vyrovnávací paměť v extrémních situacích, jako jsou dlouhé jízdy na dálnici na vrcholu léta. To také znamená, že nádrž na chladicí kapalinu může být mnohem menší než u klasických vodních systémů – šetří hmotnost a prostor pod kapotou.

Kromě toho, CryoSolplus má vynikající vlastnosti co do odvodu tepla, pohybující se velmi rychle z článků baterie do chladící kapaliny. Nový chladicí systém je prý jen nepatrně dražší než vodní chlazení, cca o 50 až 100 eur.

„Hlavní problém, který jsme museli překonat během vývoje, bylo vytvořit stabilní disperze,“ vysvětluje Ing. Tobias Kappels, vědec z UMSICHT. „Chceme zjistit, které tenzidy jsou nejvhodnější pro tento účel, jaké je rozptýlení ve třech různých stresových situacích: Jak dlouho lze skladovat bez poškození? Jak dobře to snese mechanické namáhání, jako je průtok potrubím? A jak je to stabilní při působení tepelného namáhání, například když parafinové částice zmrznou a pak rozmrznou znovu?“ říká Kappels.

Vědci již provádějí provozní zkoušky a snad se brzy dozvíme nové informace.

ČLÁNKY:, , ,
Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) je králem všech hybridů

Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) je králem všech hybridů

2. 10. 2017  |    |  2 komentáře

Prius zůstává ikonickým a tak trochu futuristickým vozem i v roce 2017, tedy 20 let od prvního sériově vyráběného hybridního…

Wozniak: příští velká věc přijde od Tesly, ne od Applu

Wozniak: příští velká věc přijde od Tesly, ne od Applu

24. 9. 2017  |    |  diskuze (0)

Spoluzakladatel Applu Steve Wozniak by o inovacích mohl něco vědět. A něco by mohl vědět také o inovátorech. Nedávno se…

Richard Hammond boural jedním z nejdražších elektromobilů

Richard Hammond boural jedním z nejdražších elektromobilů

3. 9. 2017  |    |  diskuze (0)

Richard Hammond je v partě současných moderátorů pořadu The Grand Tour (a bývalých moderátorů Top Gearu) považován za „toho třetího“. Je…

Mobilní zobrazení