ElektrickeVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Teplo poškozuje baterie elektromobilů. Nová chladící kapalina řešením.

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Teplo poškozuje baterie elektrických vozidel. Přehřátí baterie výrazně snižuje jejich životnost. Vědecký výzkumný tým z Fraunhoferova institutu v Německu přišel s novým řešením CryoSolplus – nová chladíci kapalina.

Takzvaná „komfortní zóna“ teploty baterie leží mezi 20°C až 35°C. Tuto teplotu lehce překročíme i za letního dne. Tato vysoká teplota – nad 45°C sníží životnost baterie až o polovinu.

To je důvod, proč vědci z Fraunhoferova ústavu pro životního prostředí, bezpečnosti a energetické technologii (UMSICHT) v Německu přišli s řešením zvaným CryoSolplus, nová technologie chladící kapaliny, která je třikrát efektivnější než voda a může lépe udržovat baterie v přijatelném rozsahu teplot i při extrémních jízdních situacích.

Principem je zvláštní emulze – směs vody a parafínu spolu se směsí stabilizujících tenzidů a směs glykolu. Výhodou je, že CryoSolplus absorbuje do sebe třikrát více tepla než voda, a funguje lépe jako vyrovnávací paměť v extrémních situacích, jako jsou dlouhé jízdy na dálnici na vrcholu léta. To také znamená, že nádrž na chladicí kapalinu může být mnohem menší než u klasických vodních systémů – šetří hmotnost a prostor pod kapotou.

Kromě toho, CryoSolplus má vynikající vlastnosti co do odvodu tepla, pohybující se velmi rychle z článků baterie do chladící kapaliny. Nový chladicí systém je prý jen nepatrně dražší než vodní chlazení, cca o 50 až 100 eur.

„Hlavní problém, který jsme museli překonat během vývoje, bylo vytvořit stabilní disperze,“ vysvětluje Ing. Tobias Kappels, vědec z UMSICHT. „Chceme zjistit, které tenzidy jsou nejvhodnější pro tento účel, jaké je rozptýlení ve třech různých stresových situacích: Jak dlouho lze skladovat bez poškození? Jak dobře to snese mechanické namáhání, jako je průtok potrubím? A jak je to stabilní při působení tepelného namáhání, například když parafinové částice zmrznou a pak rozmrznou znovu?“ říká Kappels.

Vědci již provádějí provozní zkoušky a snad se brzy dozvíme nové informace.

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Do svých elektromobilů Tesla si teď můžete přikoupit alarm

Do svých elektromobilů Tesla si teď můžete přikoupit alarm

VČERA  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (0)

U vozidel značky Tesla ke krádežím dochází, ale zejména v USA je auto obvykle velice rychle vypátráno a navráceno…

Fotoreportáž: Nahlédněte s námi na veletrh e-Salon již dnes

Fotoreportáž: Nahlédněte s námi na veletrh e-Salon již dnes

VČERA  |  Luboš Srb  |  diskuze (1)

Veletrh e-Salon se sice v pražských Letňanech veřejnosti otevírá až zítra, tj. od pátku 16. listopadu a skončí pak…

Plně elektrické Audi e-tron: známe cenu a dostupnost v ČR

Plně elektrické Audi e-tron: známe cenu a dostupnost v ČR

VČERA  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Nové plně elektrické Audi e-tron před pár hodinami zažilo svou českou premiéru na veletrhu e-SALON v pražských Letňanech. A…

Mobilní zobrazení