ElektrickéVozy.cz

Teplo poškozuje baterie elektromobilů. Nová chladící kapalina řešením.

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Teplo poškozuje baterie elektrických vozidel. Přehřátí baterie výrazně snižuje jejich životnost. Vědecký výzkumný tým z Fraunhoferova institutu v Německu přišel s novým řešením CryoSolplus – nová chladíci kapalina.

Takzvaná „komfortní zóna“ teploty baterie leží mezi 20°C až 35°C. Tuto teplotu lehce překročíme i za letního dne. Tato vysoká teplota – nad 45°C sníží životnost baterie až o polovinu.

To je důvod, proč vědci z Fraunhoferova ústavu pro životního prostředí, bezpečnosti a energetické technologii (UMSICHT) v Německu přišli s řešením zvaným CryoSolplus, nová technologie chladící kapaliny, která je třikrát efektivnější než voda a může lépe udržovat baterie v přijatelném rozsahu teplot i při extrémních jízdních situacích.

Principem je zvláštní emulze – směs vody a parafínu spolu se směsí stabilizujících tenzidů a směs glykolu. Výhodou je, že CryoSolplus absorbuje do sebe třikrát více tepla než voda, a funguje lépe jako vyrovnávací paměť v extrémních situacích, jako jsou dlouhé jízdy na dálnici na vrcholu léta. To také znamená, že nádrž na chladicí kapalinu může být mnohem menší než u klasických vodních systémů – šetří hmotnost a prostor pod kapotou.

Kromě toho, CryoSolplus má vynikající vlastnosti co do odvodu tepla, pohybující se velmi rychle z článků baterie do chladící kapaliny. Nový chladicí systém je prý jen nepatrně dražší než vodní chlazení, cca o 50 až 100 eur.

„Hlavní problém, který jsme museli překonat během vývoje, bylo vytvořit stabilní disperze,“ vysvětluje Ing. Tobias Kappels, vědec z UMSICHT. „Chceme zjistit, které tenzidy jsou nejvhodnější pro tento účel, jaké je rozptýlení ve třech různých stresových situacích: Jak dlouho lze skladovat bez poškození? Jak dobře to snese mechanické namáhání, jako je průtok potrubím? A jak je to stabilní při působení tepelného namáhání, například když parafinové částice zmrznou a pak rozmrznou znovu?“ říká Kappels.

Vědci již provádějí provozní zkoušky a snad se brzy dozvíme nové informace.

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

1. 4. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

11. 3. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (1)

Elektromobily nejsou zase tak ekologické, jak by se na první pohled mohlo zdát. A nulové emise jsou mýtus. Ano, samozřejmě,…

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…

Mobilní zobrazení