ElektrickéVozy.cz

Teplo poškozuje baterie elektromobilů. Nová chladící kapalina řešením.

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Teplo poškozuje baterie elektrických vozidel. Přehřátí baterie výrazně snižuje jejich životnost. Vědecký výzkumný tým z Fraunhoferova institutu v Německu přišel s novým řešením CryoSolplus – nová chladíci kapalina.

Takzvaná „komfortní zóna“ teploty baterie leží mezi 20°C až 35°C. Tuto teplotu lehce překročíme i za letního dne. Tato vysoká teplota – nad 45°C sníží životnost baterie až o polovinu.

To je důvod, proč vědci z Fraunhoferova ústavu pro životního prostředí, bezpečnosti a energetické technologii (UMSICHT) v Německu přišli s řešením zvaným CryoSolplus, nová technologie chladící kapaliny, která je třikrát efektivnější než voda a může lépe udržovat baterie v přijatelném rozsahu teplot i při extrémních jízdních situacích.

Principem je zvláštní emulze – směs vody a parafínu spolu se směsí stabilizujících tenzidů a směs glykolu. Výhodou je, že CryoSolplus absorbuje do sebe třikrát více tepla než voda, a funguje lépe jako vyrovnávací paměť v extrémních situacích, jako jsou dlouhé jízdy na dálnici na vrcholu léta. To také znamená, že nádrž na chladicí kapalinu může být mnohem menší než u klasických vodních systémů – šetří hmotnost a prostor pod kapotou.

Kromě toho, CryoSolplus má vynikající vlastnosti co do odvodu tepla, pohybující se velmi rychle z článků baterie do chladící kapaliny. Nový chladicí systém je prý jen nepatrně dražší než vodní chlazení, cca o 50 až 100 eur.

„Hlavní problém, který jsme museli překonat během vývoje, bylo vytvořit stabilní disperze,“ vysvětluje Ing. Tobias Kappels, vědec z UMSICHT. „Chceme zjistit, které tenzidy jsou nejvhodnější pro tento účel, jaké je rozptýlení ve třech různých stresových situacích: Jak dlouho lze skladovat bez poškození? Jak dobře to snese mechanické namáhání, jako je průtok potrubím? A jak je to stabilní při působení tepelného namáhání, například když parafinové částice zmrznou a pak rozmrznou znovu?“ říká Kappels.

Vědci již provádějí provozní zkoušky a snad se brzy dozvíme nové informace.

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…

Design elektrických vozů Volkswagen: inspirováno Applem

Design elektrických vozů Volkswagen: inspirováno Applem

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf designu společnosti Volkswagen Klaus Bischoff řekl, že při navrhování svých budoucích elektromobilů se automobilka inspiruje přístupem Applu. Podle Bischoffa je…

Tesla vyrobila přes 300 000 elektromobilů za necelých 6 let

Tesla vyrobila přes 300 000 elektromobilů za necelých 6 let

15. 2. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Automobilka Tesla se pochlubila, že za celou svou historii dokázala ve svých továrnách vyprodukovat již 300 000 elektromobilů. Počty prodaných…

Mobilní zobrazení