ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Teplo poškozuje baterie elektromobilů. Nová chladící kapalina řešením.

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Teplo poškozuje baterie elektrických vozidel. Přehřátí baterie výrazně snižuje jejich životnost. Vědecký výzkumný tým z Fraunhoferova institutu v Německu přišel s novým řešením CryoSolplus – nová chladíci kapalina.

Takzvaná „komfortní zóna“ teploty baterie leží mezi 20°C až 35°C. Tuto teplotu lehce překročíme i za letního dne. Tato vysoká teplota – nad 45°C sníží životnost baterie až o polovinu.

To je důvod, proč vědci z Fraunhoferova ústavu pro životního prostředí, bezpečnosti a energetické technologii (UMSICHT) v Německu přišli s řešením zvaným CryoSolplus, nová technologie chladící kapaliny, která je třikrát efektivnější než voda a může lépe udržovat baterie v přijatelném rozsahu teplot i při extrémních jízdních situacích.

Principem je zvláštní emulze – směs vody a parafínu spolu se směsí stabilizujících tenzidů a směs glykolu. Výhodou je, že CryoSolplus absorbuje do sebe třikrát více tepla než voda, a funguje lépe jako vyrovnávací paměť v extrémních situacích, jako jsou dlouhé jízdy na dálnici na vrcholu léta. To také znamená, že nádrž na chladicí kapalinu může být mnohem menší než u klasických vodních systémů – šetří hmotnost a prostor pod kapotou.

Kromě toho, CryoSolplus má vynikající vlastnosti co do odvodu tepla, pohybující se velmi rychle z článků baterie do chladící kapaliny. Nový chladicí systém je prý jen nepatrně dražší než vodní chlazení, cca o 50 až 100 eur.

„Hlavní problém, který jsme museli překonat během vývoje, bylo vytvořit stabilní disperze,“ vysvětluje Ing. Tobias Kappels, vědec z UMSICHT. „Chceme zjistit, které tenzidy jsou nejvhodnější pro tento účel, jaké je rozptýlení ve třech různých stresových situacích: Jak dlouho lze skladovat bez poškození? Jak dobře to snese mechanické namáhání, jako je průtok potrubím? A jak je to stabilní při působení tepelného namáhání, například když parafinové částice zmrznou a pak rozmrznou znovu?“ říká Kappels.

Vědci již provádějí provozní zkoušky a snad se brzy dozvíme nové informace.

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Tesle naskakují kilometry s autopilotem. Už jich jsou cca 2 miliardy

Tesle naskakují kilometry s autopilotem. Už jich jsou cca 2 miliardy

DNES  |  Martin Skořepa  |  diskuze (0)

Tým vědců z MIT pracujících v oblasti umělecké inteligence zaměřené na člověka přináší velmi zajímavá čísla, která ukazují vzestup používání autopilota…

BMW i8 Roadster: elektrizující zážitek bez střechy

BMW i8 Roadster: elektrizující zážitek bez střechy

DNES  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Speciální verze s přídomkem Roadster navazuje na klasické provedení loňského sportovního plug-in hybridu BMW i8 Coupé. Sportovních elektrických BMW přibývá Plug-in…

BMW i8 (2018): inovovaný elektrický supersport

BMW i8 (2018): inovovaný elektrický supersport

DNES  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

První generace vzrušujícího elektrického supersportu od německé automobilky přišla už před dlouhými šesti lety. Přišel tedy čas na pokrok a inovace.…

Mobilní zobrazení