Svatokrádež! Číňané prodali v Japonsku víc elektromobilů než domácí Toyota

Pavel Škopek
Elektromobil BYD Seal U | foto: BYD
Elektromobil BYD Seal U | foto: BYD

BYD v Japonsku pokořil Toyotu v prodeji elektromobilů, přičemž láká zákazníky hlavně na cenu. V roce 2024 prodal 2 223 vozů, což je nárůst o 54 %.

BYD boduje hlavně cenou

Čínský BYD, který se přetahuje s Teslou o pozici světové jedničky v prodejích elektromobilů, si připsal další pozoruhodný zářez. Domácí čínský trh už je mu malý, a tak expanduje na zahraniční trhy, kde zdárně zatápí tradičním domácím automobilkám. Aktuálně se mu podařilo pokořit Toyotu, když po pouhém roce prodal v Japonsku více elektromobilů než japonská automobilka, která je přitom i největším výrobcem aut na světě.

V roce 2023 vstoupil gigant BYD na japonský trh s crossoverem Atto 3 a hatchbackem Dolphin, k nimž se později připojil sedan BYD Seal EV. Stejně jako na ostatních trzích i v Japonsku BYD láká zákazníky zejména na cenu. Elektromobil BYD Dolphin začíná na částce 2,99 milionu jenů (469 tisíc korun), oproti tomu jediný elektromobil Toyoty, crossover bZ4X, startuje na 5,5 milionu jenů (863 tisíc korun).

Za celý rok 2024 pak BYD podle serveru CarNewsChina prodal 2 223 elektromobilů, což znamená 54% nárůst oproti předchozímu roku, zatímco Toyota prodala pouze 2 038 elektromobilů, což představuje meziroční pokles o 30 %. Jakkoli se jedná o nepatrný rozdíl, porážka Toyoty na jejím domácím hřišti, kde obvykle dominuje, potvrzuje rostoucí vliv čínských výrobců na globálním automobilovém trhu.

Interiér elektromobilu BYD Dolphin | foto: BYD
Interiér elektromobilu BYD Dolphin | foto: BYD

Japonci elektromobilům nefandí

Překonat Toyotu je jedna věc, ale stát se nejprodávanější dováženou značkou elektromobilů v Japonsku je věc druhá. Zde stále dominuje americká Tesla a BYD se pohybuje na přibližně 40 % jejích japonských prodejů. Čínský výrobce nicméně připravuje mohutnou ofenzivu. Nejen, že hodlá letos uvést na japonský trh elektrické SUV střední velikosti Sealion 7, ale podle dřívějších plánů plánuje v roce 2025 otevřít v zemi 100 prodejen.

Jeho zvýšená aktivita přitom přichází v době, kdy se japonskému trhu s elektromobily příliš nedaří. Celkové prodeje elektromobilů se v roce 2024 propadly o 33 % na méně než 60 000 kusů, což znamená první meziroční pokles za poslední čtyři roky. Podíl elektromobilů na trhu klesl pod 2 %, což je nejnižší hodnota mezi vyspělými zeměmi. Japonsko se tak ukazuje jako jeden z nejméně přístupných trhů pro tuto technologii.

Toyota sice s modelem bZ4X zaznamenala 10% nárůst prodejů, ale v roce 2024 prodala pouze 1 012 kusů. Nissan, který ovládá přibližně polovinu japonského trhu s elektromobily, naopak zažil prudký pokles o 44 % na 30 749 prodaných jednotek, což je nejméně od roku 2021. Například u modelu Leaf se prodeje propadly o 48 %.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články