Strukturální baterie jdou do akce! Tesla začíná v Evropě vyrábět levnější Model Y
- Tesla již nemusí dovážet základní Model Y z Číny
- Jednomotorovou verzi Modelu Y začali vyrábět i v německém závodě
- Elektromobil dostane jinou baterii a lehce snížený dojezd

Berlínská Tesla vydala prohlášení, že začala ve výrobě Modelu Y s pohonem zadní nápravy používat nové strukturální baterie. Jejich dodavatelem se stal čínský BYD. Aby Tesla mohla tyto baterie ve svých vozech používat, musela si zařídit příslušná povolení. Ta byla udělena téměř před rokem, v létě roku 2022.
Chcete levnější Model Y?
Evropská Tesla Gigafactory i nadále zvyšuje objem výroby. Podle informací z vnitřních okruhů společnosti byla nově zahájena i výroba Modelu Y pouze se zadním pohonem kol. Takový vůz je na německé verzi webu Tesly k dostání od 44 890 eur, tedy zhruba za jeden milion a padesát tisíc korun. Dojezd je stanoven na 455 kilometrů a první zájemci se mohou na dodávky těšit na přelomu května a června.
První kusy sjely z výrobní linky tento týden. Dříve byly všechny vozy této specifikace importovány z čínské Gigafactory. Vybavené jsou ale bateriemi od společnosti CATL s technologií LFP. Evropské zadokolky dostanou do výbavy strukturální baterii. To znamená, že mezi přední a zadní lisovanou částí karoserie tvoří baterie důležitý prvek v pevnosti celého vozu. Baterie se budou i nadále dovážet z Číny, Tesla si je zde nebude sama vyrábět.

Čtěte také: Tesla by se měla mít na pozoru! Čínský BYD mohutně roste, ukazují nejnovější čísla
Čínský Model Y dojede dále
Důležité povolení o použití baterií od čínské firmy BYD udělila EU americké Tesle v srpnu minulého roku. Vozy s touto baterií jsou označovány jako Model Y Typ 005. Nominální kapacita baterie je ohodnocena na 55 kWh a má nabídnout dojezd 440 kilometrů. Použitá technologie je stejná jako v případě dovážených kusů, jedná se o Lithium železo fosfátové moduly. Články od CATLu mají ale v dokumentech uváděné o 5 kWh větší kapacitu. Projeví se to na evropských vozech nějak zásadně?
Rozdíl v dojezdu by měl být pouhých 15 kilometrů. Jak si vozy reálně s dalším typem baterie poradí? Jaké budou hlášené reálné dojezdy? Budou lidé shánět dovážené kusy místo německých? My bychom takové obavy neměli. Vozy Tesly si umí s bateriemi i efektivitou provozu vcelku slušně poradit.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.