Střet marketingu s realitou. Jak je na tom dojezd elektrického Xiaomi YU7 Max?

Čínské Xiaomi YU7 Max se pyšní opravdu dlouhým dojezdem. Nyní vyšel jeden z prvních nezávislých testů, který vyzkoušel, jak je na tom dojezd na dálnici.
Marketing versus realita na dálnici
Slibovaných 750 kilometrů na jedno nabití? Jenom papírový sen. Xiaomi YU7 Max, čerstvá hvězda mezi elektrickými SUV, sází na efektní čísla, ale při prvním ostrém testu zažívá tvrdé přistání v realitě. Hned jízda po dálnici ukázala, jak propastný rozdíl může být mezi čínským marketingem a reálným provozem.
Při nezávislém testu byl použit nový YU7 Max s 101,7kWh baterií a 21palcovými koly s pneumatikami Michelin Primacy 5 Energy. Při jízdě po dálnici ujel 483 kilometrů, než ukazatel dojezdu klesl na nulu. Oproti oficiálnímu CLTC údaji 750 kilometrů to znamená pouze 64,4 procent. Dalších devět kilometrů zvládl ještě po „nule“, čímž se celkový reálný dojezd ustálil na 492 kilometrech. V segmentu těžkých SUV je to stále slušný výsledek, ale ke slibům Xiaomi má daleko.
Dosažený výsledek odpovídá průměru mezi testovanými elektromobily. Test probíhal v komfortním režimu s nízkou rekuperací a klimatizací nastavenou na 23-24 °C při venkovní teplotě kolem 30 °C. Průměrná rychlost na 84 dálničním okruhu byla 99,6 km/h a uvnitř vozu byli dva pasažéři s fotografickým vybavením.

CLTC je příliš optimistické
Rozdíl mezi oficiální hodnotou a realitou není u čínských vozů výjimkou. Xiaomi uvádí, že reálné dojezdy by měly odpovídat 80 až 90 procentům CLTC hodnoty, aktuální test však tuto hranici podstřelil. Podobný jev se opakuje i u jiných značek. Skutečně dojezdy na dálnici výrazně zaostávají za čínskými laboratorními čísly. To je nicméně problém samotného CLTC, který je proti evropskému WLTC příliš optimistický. Podle něj by měl mít YU7 Max dojezd 615 km.
Výhodou čínských modelů je alespoň ultrarychlé dobíjení, které pachuť z kratšího reálného dojezdu trochu osladí. Například v tomto případě se Xiaomi YU7 Max na superrychlé stanici s výkonem 400 kilowattů dokázal nabít z nuly na sto procent za pouhých 37 minut, a to s průměrným výkonem 176 kilowattů. Mezi 5 a 70 procenty kapacity držel vůz stabilně 300 kilowattů, takže tato část nabíjení zabrala jen 14 minut. Nad 90 procent kapacity pak systém přepíná do šetrnějšího režimu, který chrání baterii.
Závěrem platí jednoduché pravidlo. Čínské dojezdy berte s velkou rezervou, zejména při dálničních rychlostech. Xiaomi YU7 Max ukázal, že ani moderní baterie a efektivní pohon nedokážou překonat rozdíl mezi marketingem a realitou. Pro běžného uživatele je klíčové sledovat reálné testy a orientovat se podle skutečných hodnot.
Pohled redakce Elektrickevozy.cz
Ačkoliv jsou data z testu redaktorů Sohu.com zajímavá, je potřeba říci, že porovnává jablka a hrušky. Kritika Xiaomi, že vůz na dálnici nedosahuje dojezdu deklarovaného podle čínské normy CLTC, je zcestná.
Tato metodika totiž do velké míry reflektuje městský provoz, kde elektromobily typicky dosahují vyšší efektivity. Jinými slovy, norma CLTC nebyla nikdy určena k měření čistě dálničního dojezdu a nelze ji tedy porovnávat s výsledky testu.
Za nás můžeme říci, že jde i přesto o velice dobrý výsledek a pokud budoucnost přinese více takto efektivních elektromobilů, budeme jedině rádi. Jen škoda, že vozy od Xiaomi v tuto chvíli nejsou k vyzkoušení i v Evropě.
Zdroj: Sohu
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.