Většina z nás se domnívá, že díky vyspělejším technologiím a přísnějším emisním zákonům jsou nová vozidla stále čistější. Teoreticky by dnes zakoupené nové auto mělo vypouštět méně škodlivých emisí, než auto prodané před 10 lety. Nová studie ale zjistila, že opak je pravdou. Důvodem je vysoká popularita SUV.
Podle nejnovější studie zveřejněné skupinou Possible nové průměrné spalovací vozidlo z roku 2023 je horším znečišťovatelem ovzduší, než průměrný automobil prodaný před 10 lety. Důvodem je to, že spotřebitelé dnes stále častěji kupují vozidla SUV místo běžných automobilů, které byly k dispozici před 10 lety.
Tato vozidla jsou mnohem těžší a mají vyšší spotřebu paliva. Z toho důvodu vypouštějí mnohem více CO2 než klasické automobily. Tato zpráva není až tak překvapivá. Varující je spíš skutečnost, že došlo k drastické změně struktury trhu, která způsobila zásadní navýšení emisí ze spalovacích vozidel.
Studie dále zjistila, že ve Velké Británii kupuje vozy SUV nejbohatší pětina spotřebitelů. SUV jsou stále populárnější v bohatých městských oblastech, kde zdaleka nedochází k využívání terénních schopností daných automobilů. Jak dále studie Possible uvádí, tito kupci by si mohli snadno dovolit elektrifikovaná auta a vyzývá zákonodárce, aby zavedli daň z vozidel na základě produkovaných emisí.
Čtěte také: Stockholm našel velkou odvahu! Švédové od roku 2025 zakážou vjezd spalovacím autům
Na rozdíl od Velké Británie platí ve Spojených státech odlišné předpisy a SUV a crossovery jsou zde klasifikovány jako lehká nákladní vozidla. To znamená, že výrobci automobilů při jejich výrobě nepodléhají stejným emisním pravidlům jako u osobních automobilů. To je také důvodem, proč řada výrobců zcela opustila výrobu sedanů. Dokud nebude věc vyřešena, budou automobilky i nadále prosazovat větší vozidla, než je nutné.
Když se ke všemu přidá hrozba zvýšeného zranění chodců, vyšší riziko převrácení, zhoršená viditelnost pro ostatní řidiče a větší množství pevných částic z otěru pneumatik, existuje řada důvodů, proč mají SUV menší smysl než běžné automobily. Smutným výsledkem studie je také zjištění, že nejméně znečišťujícím spalovacím autem, které si dnes můžete ve Spojeném království koupit, je 7 let starý ojetý vůz.
Většina z nás se domnívá, že díky vyspělejším technologiím a přísnějším emisním zákonům jsou nová vozidla stále čistější. Teoreticky by dnes zakoupené nové auto mělo vypouštět méně škodlivých emisí, než auto prodané před 10 lety. Nová studie ale zjistila, že opak je pravdou. Důvodem je vysoká popularita SUV.
Podle nejnovější studie zveřejněné skupinou Possible nové průměrné spalovací vozidlo z roku 2023 je horším znečišťovatelem ovzduší, než průměrný automobil prodaný před 10 lety. Důvodem je to, že spotřebitelé dnes stále častěji kupují vozidla SUV místo běžných automobilů, které byly k dispozici před 10 lety.
Tato vozidla jsou mnohem těžší a mají vyšší spotřebu paliva. Z toho důvodu vypouštějí mnohem více CO2 než klasické automobily. Tato zpráva není až tak překvapivá. Varující je spíš skutečnost, že došlo k drastické změně struktury trhu, která způsobila zásadní navýšení emisí ze spalovacích vozidel.
Studie dále zjistila, že ve Velké Británii kupuje vozy SUV nejbohatší pětina spotřebitelů. SUV jsou stále populárnější v bohatých městských oblastech, kde zdaleka nedochází k využívání terénních schopností daných automobilů. Jak dále studie Possible uvádí, tito kupci by si mohli snadno dovolit elektrifikovaná auta a vyzývá zákonodárce, aby zavedli daň z vozidel na základě produkovaných emisí.
Čtěte také: Stockholm našel velkou odvahu! Švédové od roku 2025 zakážou vjezd spalovacím autům
Na rozdíl od Velké Británie platí ve Spojených státech odlišné předpisy a SUV a crossovery jsou zde klasifikovány jako lehká nákladní vozidla. To znamená, že výrobci automobilů při jejich výrobě nepodléhají stejným emisním pravidlům jako u osobních automobilů. To je také důvodem, proč řada výrobců zcela opustila výrobu sedanů. Dokud nebude věc vyřešena, budou automobilky i nadále prosazovat větší vozidla, než je nutné.
Když se ke všemu přidá hrozba zvýšeného zranění chodců, vyšší riziko převrácení, zhoršená viditelnost pro ostatní řidiče a větší množství pevných částic z otěru pneumatik, existuje řada důvodů, proč mají SUV menší smysl než běžné automobily. Smutným výsledkem studie je také zjištění, že nejméně znečišťujícím spalovacím autem, které si dnes můžete ve Spojeném království koupit, je 7 let starý ojetý vůz.