Smartphony na kolech. Automobily o vás sbírají více dat, než si myslíte

  • S připojením vozidel k internetu přicházíte o další stupeň soukromí
  • Vozy sbírají tuny osobních informací nejen o svých řidičích
  • Tato data již dlouho neslouží pouze k analýze správného fungování vozu
Interiér Tesly

Interiér Tesly | foto: Unsplash

Moderní vozy se v mnoha směrech podobají chytrým telefonům. Čím dál častěji je součástí digitálních infotainmentů i stálé připojení k internetu, které je vhodné nejen pro vzdálené aktualizace. Díky propojení s mobilním telefonem, sběru dat o svém uživateli i záznamech o jízdě se z automobilů stávají černé skříňky plné osobních údajů. A automobilky vědí, jak s nimi naložit.

Zvědavý „smartphone“ na čtyřech kolech!

To, že se svému mobilnímu telefonu svěříte i s největšími intimnostmi vašeho života, už si velmi dobře zvykáme. Ač to není realita, kterou by mnoho z nás chtěla žít, internetoví giganti, mobilní operátoři i obyčejné služby třetích stran o nás víc čím dál více. Napadlo by vás ale, že jedním z největších a vcelku podrobných sběratelů citlivých informací je vaše vozidlo? Od sedmdesátých let se ve vozech vždy nacházela nějaký elektronická součást, která činila jízdu komfortnější. S jejich růstem se také mnohonásobně zvedá počet sbíraných informací.

Můžeme začít i u docela nevinných dat, jako jsou jízdní procesy při vaší trase, počet přenastavení tlumičů, míra zátěže motoru, napětí baterie i spuštěné komfortní funkce typu klimatizace či výhřev sedadel. Tohle by šlo ještě vcelku rozumně pochopit jako určitá forma diagnostiky automobilek. Jenže prakticky každý výrobce dnes po vás požaduje vytvoření osobního účtu včetně vašeho data narození, pohlaví, místa bydliště nebo e-mailové adresy. A tato data si spousta výrobců nechce nechat jen pro sebe.

Toyota Corolla Hybrid 2023 test

I data o spotřebě a vašem jízdním stylu výrobce vozidel velmi zajímá, Toyota Corolla Touring Sports (2023) | foto: vlastní


Čtěte také: Proč nemít značku auta veřejně? Češi, dejte si pozor, co dáváte na internet!


Řidiči, na co byste si měli dát pozor?

Mezi extrémy pak patří inteligentní systémy, které na základě žánru poslechu hudby vytváří seznamy či predikce, k jakému se kloníte náboženství nebo jaký styl života vyznáváte. Vozy monitorují vaše reakce při určitých dopravních situacích, gestikulace či pohyby hlavy a očí. Na jejich základě jsou schopné zjistit, zda je řidič unavený a doporučí přestávku. Ani tato data ovšem nezůstávají izolovaná od vnějšího světa. Dalo by se takhle pokračovat dále a dále a dostali bychom se na seznam dlouhých listů A4 ve výčtu všech sledovaných a uchovávaných dat.

Když se výzkumník Misha Rykov dal do průzkumu pětadvaceti nejznámějších automobilek a jejich zacházení s osobními daty, nestačil se divit. Žádná automobilka si nezasloužila ohodnocení důvěryhodného nakládání s daty svých uživatelů. Patří mezi ně i prestižní značky jako Mercedes-Benz, Honda nebo koncern Volkswagen. Výrobci s daty i prachsprostě obchodují a poskytují je třetím stranám.

Takže pokud si myslíte, že když se zavřete do svého vozu a projevíte své názory v soukromí, můžete být ve skutečnosti velmi snadno „odposlouchávaní“. Proto stejně jako v případě internetových zásad bezpečí a soukromí doporučujeme si důkladně pročíst podmínky a být obezřetní, které citlivé informace sdílíte s výrobcem vašeho vozidla.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Smartphony na kolech. Automobily o vás sbírají více dat, než si myslíte

  • S připojením vozidel k internetu přicházíte o další stupeň soukromí
  • Vozy sbírají tuny osobních informací nejen o svých řidičích
  • Tato data již dlouho neslouží pouze k analýze správného fungování vozu
Interiér Tesly

Interiér Tesly | foto: Unsplash

Moderní vozy se v mnoha směrech podobají chytrým telefonům. Čím dál častěji je součástí digitálních infotainmentů i stálé připojení k internetu, které je vhodné nejen pro vzdálené aktualizace. Díky propojení s mobilním telefonem, sběru dat o svém uživateli i záznamech o jízdě se z automobilů stávají černé skříňky plné osobních údajů. A automobilky vědí, jak s nimi naložit.

Zvědavý „smartphone“ na čtyřech kolech!

To, že se svému mobilnímu telefonu svěříte i s největšími intimnostmi vašeho života, už si velmi dobře zvykáme. Ač to není realita, kterou by mnoho z nás chtěla žít, internetoví giganti, mobilní operátoři i obyčejné služby třetích stran o nás víc čím dál více. Napadlo by vás ale, že jedním z největších a vcelku podrobných sběratelů citlivých informací je vaše vozidlo? Od sedmdesátých let se ve vozech vždy nacházela nějaký elektronická součást, která činila jízdu komfortnější. S jejich růstem se také mnohonásobně zvedá počet sbíraných informací.

Můžeme začít i u docela nevinných dat, jako jsou jízdní procesy při vaší trase, počet přenastavení tlumičů, míra zátěže motoru, napětí baterie i spuštěné komfortní funkce typu klimatizace či výhřev sedadel. Tohle by šlo ještě vcelku rozumně pochopit jako určitá forma diagnostiky automobilek. Jenže prakticky každý výrobce dnes po vás požaduje vytvoření osobního účtu včetně vašeho data narození, pohlaví, místa bydliště nebo e-mailové adresy. A tato data si spousta výrobců nechce nechat jen pro sebe.

Toyota Corolla Hybrid 2023 test

I data o spotřebě a vašem jízdním stylu výrobce vozidel velmi zajímá, Toyota Corolla Touring Sports (2023) | foto: vlastní


Čtěte také: Proč nemít značku auta veřejně? Češi, dejte si pozor, co dáváte na internet!


Řidiči, na co byste si měli dát pozor?

Mezi extrémy pak patří inteligentní systémy, které na základě žánru poslechu hudby vytváří seznamy či predikce, k jakému se kloníte náboženství nebo jaký styl života vyznáváte. Vozy monitorují vaše reakce při určitých dopravních situacích, gestikulace či pohyby hlavy a očí. Na jejich základě jsou schopné zjistit, zda je řidič unavený a doporučí přestávku. Ani tato data ovšem nezůstávají izolovaná od vnějšího světa. Dalo by se takhle pokračovat dále a dále a dostali bychom se na seznam dlouhých listů A4 ve výčtu všech sledovaných a uchovávaných dat.

Když se výzkumník Misha Rykov dal do průzkumu pětadvaceti nejznámějších automobilek a jejich zacházení s osobními daty, nestačil se divit. Žádná automobilka si nezasloužila ohodnocení důvěryhodného nakládání s daty svých uživatelů. Patří mezi ně i prestižní značky jako Mercedes-Benz, Honda nebo koncern Volkswagen. Výrobci s daty i prachsprostě obchodují a poskytují je třetím stranám.

Takže pokud si myslíte, že když se zavřete do svého vozu a projevíte své názory v soukromí, můžete být ve skutečnosti velmi snadno „odposlouchávaní“. Proto stejně jako v případě internetových zásad bezpečí a soukromí doporučujeme si důkladně pročíst podmínky a být obezřetní, které citlivé informace sdílíte s výrobcem vašeho vozidla.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."