Díky vědcům a technikům se v České republice, ale i ve světě již dají tisknout respirátory na speciálních a pokročilých 3D tiskárnách. Jednu z nich využívá mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která se tak přidala k ostatním do boje proti smrtícímu koronaviru.
TIP: 3 základní pravidla, jak se v autě ochránit před koronavirem
Speciální 3D tiskárna, kterou mají v mladoboleslavské automobilce pro výrobu dílů pro prototypy budoucích automobilů značky Škoda Auto, nyní slouží pro výrobu respirátoru CIIRC RP95-3D. Ten přitom splňuje nejnáročnější kritéria ochrany. Opakovatelně využitelný respirátor pomáhá chránit nositele před nákazou novým koronavirem a je určen především pro lékaře a další „bojovníky v první linii“. Od vývoje po certifikaci a start malosériové výroby to trvalo jen týden.
Respirátor k vytisknutí na pokročilých 3D tiskárnách vyvinuli na půdě Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) Českého vysokého učení technického (ČVUT).
Přípravu produkce respirátoru začali ve Škodovce nejdříve sérií pěti ověřovacích prototypů, následně už šla do tisku větší série masek a po postupné optimalizaci celého procesu tisku teď umí na tiskárně ve Škoda Auto v rámci jedné tiskové procedury vytisknout najednou 60 masek. „Vše se ladilo tak, aby masky byly v tiskové sadě co nejblíže sobě, vzájemně se přitom nijak neovlivňovaly a tisk byl co nejefektivnější,“ říká Martin Sova, koordinátor výroby plastů a kompetenčního centra 3D tisku v oddělení stavby prototypů.
Tisk jedné sady totiž trvá 16 hodin, následuje fáze zchlazování, která trvá zhruba stejnou dobu. Celý proces výroby je zároveň optimalizován tak, aby vznikaly skutečně stejné díly respirátorů, ať se tisknou kdekoli. „Ta opakovatelnost je nesmírně důležitá kvůli certifikaci, jen maska vyrobená touto metodou podmínky certifikace splňuje,“ vysvětluje Martin Sova, proč je potřeba použít profesionální stroje a nelze respirátory tisknout třeba na domácích tiskárnách.
V oddělení oddělení stavby prototypů a modelů ve Škoda Auto (oddělení EGV) teď tedy místo dílů pro testovací prototypy vozů denně vznikne 60 kompletů pro respirátory. Vytištěné komplety se skládají ze čtyř dílů: hlavní masky, záslepky, redukce pro připevnění filtru a výdechové krytky. Díly putují k firmě 3Dees, která shromažďuje části od dalších dodavatelů a zajišťuje finální montáž. Hotové respirátory, které lze používat opakovaně a opakovaně je dezinfikovat a jejichž filtry vydrží v provozu až týden, pak míří na ministerstvo zdravotnictví, které řídí jejich distribuci na místa, kde jsou nejvíce potřeba.
Dalším cílem je začít respirátory vyrábět sériově. K tomu jsou ovšem potřeba formy pro vstřikování plastů, jejichž příprava trvá několik týdnů. Proto je metoda 3D tisku v současnosti tou nejlepší volbou, jak rychle zajistit respirátory alespoň pro ty nejkritičtější případy použití.
zdroj: Škoda Auto
Díky vědcům a technikům se v České republice, ale i ve světě již dají tisknout respirátory na speciálních a pokročilých 3D tiskárnách. Jednu z nich využívá mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která se tak přidala k ostatním do boje proti smrtícímu koronaviru.
TIP: 3 základní pravidla, jak se v autě ochránit před koronavirem
Speciální 3D tiskárna, kterou mají v mladoboleslavské automobilce pro výrobu dílů pro prototypy budoucích automobilů značky Škoda Auto, nyní slouží pro výrobu respirátoru CIIRC RP95-3D. Ten přitom splňuje nejnáročnější kritéria ochrany. Opakovatelně využitelný respirátor pomáhá chránit nositele před nákazou novým koronavirem a je určen především pro lékaře a další „bojovníky v první linii“. Od vývoje po certifikaci a start malosériové výroby to trvalo jen týden.
Respirátor k vytisknutí na pokročilých 3D tiskárnách vyvinuli na půdě Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) Českého vysokého učení technického (ČVUT).
Přípravu produkce respirátoru začali ve Škodovce nejdříve sérií pěti ověřovacích prototypů, následně už šla do tisku větší série masek a po postupné optimalizaci celého procesu tisku teď umí na tiskárně ve Škoda Auto v rámci jedné tiskové procedury vytisknout najednou 60 masek. „Vše se ladilo tak, aby masky byly v tiskové sadě co nejblíže sobě, vzájemně se přitom nijak neovlivňovaly a tisk byl co nejefektivnější,“ říká Martin Sova, koordinátor výroby plastů a kompetenčního centra 3D tisku v oddělení stavby prototypů.
Tisk jedné sady totiž trvá 16 hodin, následuje fáze zchlazování, která trvá zhruba stejnou dobu. Celý proces výroby je zároveň optimalizován tak, aby vznikaly skutečně stejné díly respirátorů, ať se tisknou kdekoli. „Ta opakovatelnost je nesmírně důležitá kvůli certifikaci, jen maska vyrobená touto metodou podmínky certifikace splňuje,“ vysvětluje Martin Sova, proč je potřeba použít profesionální stroje a nelze respirátory tisknout třeba na domácích tiskárnách.
V oddělení oddělení stavby prototypů a modelů ve Škoda Auto (oddělení EGV) teď tedy místo dílů pro testovací prototypy vozů denně vznikne 60 kompletů pro respirátory. Vytištěné komplety se skládají ze čtyř dílů: hlavní masky, záslepky, redukce pro připevnění filtru a výdechové krytky. Díly putují k firmě 3Dees, která shromažďuje části od dalších dodavatelů a zajišťuje finální montáž. Hotové respirátory, které lze používat opakovaně a opakovaně je dezinfikovat a jejichž filtry vydrží v provozu až týden, pak míří na ministerstvo zdravotnictví, které řídí jejich distribuci na místa, kde jsou nejvíce potřeba.
Dalším cílem je začít respirátory vyrábět sériově. K tomu jsou ovšem potřeba formy pro vstřikování plastů, jejichž příprava trvá několik týdnů. Proto je metoda 3D tisku v současnosti tou nejlepší volbou, jak rychle zajistit respirátory alespoň pro ty nejkritičtější případy použití.
zdroj: Škoda Auto