Sen o elektromobilitě se řítí do propasti, brzy se nevyplatí ani bohatým lidem
- Vysoké ceny elektřiny snižují atraktivitu elektromobilů
- Zastaví Putinova válka sen o evropské elektromobilitě?
- Elektrická auta údajně ztrácejí své kouzlo

Růst cen elektřiny i dostupnost surovin, chronický nedostatek dílů a rozsáhlé snižování disponibilního příjmu mají značný dopad na výrobu a prodej automobilů. Jak informuje deník The Guardian, pokud bude trend pokračovat, existují obavy z dominového efektu na firmy, které nezískají státní pobídky k budování nabíjecích zařízení, čímž elektromobily ztratí pro řadu zákazníků své výhody. Jejich provozování totiž bude složitější.
Zvýšené ceny energie snižují výhody elektromobilů
Společně s rostoucími cenami benzinu nabývalo v nedávné minulosti vlastnictví elektromobilů na atraktivitě. Od zvýšení cen elektřiny, v Německu zhruba o třetinu ve srovnání s předchozím rokem, se však cenový rozdíl snížil. Majitelé elektromobilů zaznamenali doma i u veřejných nabíjecích stanic nárůst cen o 10 % i více. Další zdražování se očekává také vzhledem k tomu, že cena elektřiny souvisí s cenou plynu, který je od doby, kdy Rusko před zhruba dvěma týdny zastavilo dodávky plynu do Německa, stále vzácnější.
Firma Allego, jeden z největších německých provozovatelů nabíjecích stanic, zvedla na začátku září ceny ze 43 centů za kilowatthodinu na 47 centů (z 10,55 Kč na 11,5 Kč). Expresní nabíjení vzrostlo z 65 na 70 centů za kilowatthodinu (z 15,95 Kč na 17,2 Kč) a takzvané ultrarychlé nabíjení zdražilo z 68 centů na 75 centů za kilowatthodinu (nárůst z 16,7 Kč na 18,4 Kč). Také supermarkety, řetězce pro kutily a obchody, které zákazníkům nabízely bezplatné nabíjení během nákupu, nyní zavádějí poplatky.

Čtěte také: Ceny elektromobilů jdou špatným směrem. V porovnání se spalováky zásadně zdražily
Ekonomové žádají fixaci cen
Podle specializovaného ekonoma Stefana Bratzela je vývoj bezprostřední hrozbou pro průmysl. „Exploze cen elektřiny by mohla skončit akutním nebezpečím pro přechod na elektrická vozidla a my musíme být velmi opatrní,“ řekl německým médiím. „Pokud se používání elektromobilů prodraží, hrozí zhroucení růstu elektrické mobility, protože elektromobil si koupí málokdo,“ řekl Bratzel.
On a další zastánci elektromobilů nyní vyzývají německou vládu, aby zajistila, že cena elektřiny, která je podle nich pro budoucnost elektromobilů klíčová, zůstane pod cenou benzínu. „Elektrická auta ztrácejí své kouzlo,“ napsala v nedávném komentáři pro ekonomický deník Handelsblatt Helena Wisbertová, ředitelka Centra pro automobilový výzkum se sídlem v Duisburgu.

Čtěte také: Tesla plánuje výstavbu vlastní rafinerie, podle Muska jsou ceny lithia neudržitelné
Německo snižuje státní pobídky a přemýšlí o zdanění spalováků
Státní dotace elektromobilů se mají v Německu od roku 2023 snížit na polovinu na 4 500 eur a zájemci o nákup plug-in hybridů, kteří na ně v současnosti dostávají příspěvek 6 750 eur, již nebudou podporováni. Celkový objem dostupných financí má být omezen na 2,5 miliardy eur, což by mělo stačit na pokrytí bonusů pro pouhých 400 tisíc elektromobilů, tedy méně než 1 % vozů na německých silnicích.
Také pozorovatelé z řad průmyslníků nevěří, že reforma EU, která by oddělila cenu elektřiny od ceny plynu, proběhne dostatečně rychle. Dalším z návrhů, který má podpořit přechod k elektromobilům a mohl by být realizován relativně rychle, může být zvýšení daně ze spalovacích vozidel. Elektromobilů se zdanění dotknout nemá. Elektrická vozidla také mohou využívat pruhy pro autobusy a parkovací místa, nedostupná pro spalovací auta.
V Norsku, kde vláda brzy přijala finanční pobídky k nákupu elektromobilů a zavedla rozsáhlou síť dobíjecích stanic, tvořily v loňském roce registrace nových aut na elektrický pohon 64,5 %, což zemi řadí na první místo seznamu, sestaveného Asociací evropských výrobců automobilů. Německo je na šestém místě s 13,6 % a Spojené království na devátém místě s 11,6 %.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".