Zcela nový systém pohonu elektrického kola nevyžaduje řetěz ani ozubený řemen. Německá firma Schaeffler právě odhalila zcela inovativní pohonný systém pro elektrokola, který se vyhýbá tradičním převodům. Systém se jmenuje Schaeffler Free Drive a představuje jeden z nejzvláštnějších elektrických pohonů, jaké jsme za poslední dobu viděli.
Free Drive byl vyvinut společně se specialisty na hnací ústrojí elektrokol Heinzmann a je založený na generátoru, instalovaném na spodní konzole kola. Síla, kterou vytváří jezdec šlapáním, napájí generátor a ten přeměňuje energii z mechanické na elektrickou. Elektřina je následně posílána do motoru v zadním kole, kde je přeměněna zpět na mechanickou energii k pohonu kola. Tento systém “bike-by-wire” je řízen komunikací mezi motorem, baterií, generátorem a řídící elektronikou.
Čtěte také: 5 hlavních důvodů, proč byste si určitě měli koupit elektrokolo
Generátor dokáže měnit odpor v pedálech podle toho, kolik úsilí při šlapání je vyžadováno nebo předvoleno. Pokud jezdec šlape dostatečnou silou, aby vytvořil přebytečnou energii, to znamená více, než je nutné k napájení motoru pro dodržení aktuální rychlosti, je přebytečná energie ukládána do baterie elektrokola a může být použita později. Dalším způsobem ukládání energie je regenerativní brzdění motorem.
Výkon motoru není vysoký, protože limit pro elektrická kola v rámci Evropské unie je 250 W. Motor slouží pro přípomoc při šlapání a není určen pro samostatný pohon kola.
Čtěte také: Reevo představuje zcela revoluční elektrokolo. Existuje vůbec nějaká konkurence?
Očekává se, že tento systém pohonu nenajde uplatnění pouze u běžných kol, používaných na turistiku nebo jízdu do práce, ale bude využíván zejména u nákladních elektrokol nebo čtyřkolek. Zde by se velmi dobře uplatnily jeho výhody a hlavně nižší požadavky na servis mechanicky namáhaných komponent. Jedinou známou nevýhodou je lehce snížená účinnost. Za stále nejefektivnější způsob pohonu jízdního kola jsou považovány řetězové a řemenové převody.
Zástupci výrobce udávají u nového systému zhruba pětiprocentní snížení efektivity oproti běžným řetězovým převodům. Znamená to, že pokud chce jezdec urazit stejnou vzdálenost, bude potřebovat o pět procent vyšší kapacitu baterie, než kdyby cestoval se standardním řetězovým nebo řemenovým pohonem. Efektivita ale nebyla hlavním cílem vývojářů a pokles účinnosti je považován za kompromis, který na druhé straně přináší větší svobodu pro budoucí návrhy konstrukcí elektrických kol.
Zcela nový systém pohonu elektrického kola nevyžaduje řetěz ani ozubený řemen. Německá firma Schaeffler právě odhalila zcela inovativní pohonný systém pro elektrokola, který se vyhýbá tradičním převodům. Systém se jmenuje Schaeffler Free Drive a představuje jeden z nejzvláštnějších elektrických pohonů, jaké jsme za poslední dobu viděli.
Free Drive byl vyvinut společně se specialisty na hnací ústrojí elektrokol Heinzmann a je založený na generátoru, instalovaném na spodní konzole kola. Síla, kterou vytváří jezdec šlapáním, napájí generátor a ten přeměňuje energii z mechanické na elektrickou. Elektřina je následně posílána do motoru v zadním kole, kde je přeměněna zpět na mechanickou energii k pohonu kola. Tento systém “bike-by-wire” je řízen komunikací mezi motorem, baterií, generátorem a řídící elektronikou.
Čtěte také: 5 hlavních důvodů, proč byste si určitě měli koupit elektrokolo
Generátor dokáže měnit odpor v pedálech podle toho, kolik úsilí při šlapání je vyžadováno nebo předvoleno. Pokud jezdec šlape dostatečnou silou, aby vytvořil přebytečnou energii, to znamená více, než je nutné k napájení motoru pro dodržení aktuální rychlosti, je přebytečná energie ukládána do baterie elektrokola a může být použita později. Dalším způsobem ukládání energie je regenerativní brzdění motorem.
Výkon motoru není vysoký, protože limit pro elektrická kola v rámci Evropské unie je 250 W. Motor slouží pro přípomoc při šlapání a není určen pro samostatný pohon kola.
Čtěte také: Reevo představuje zcela revoluční elektrokolo. Existuje vůbec nějaká konkurence?
Očekává se, že tento systém pohonu nenajde uplatnění pouze u běžných kol, používaných na turistiku nebo jízdu do práce, ale bude využíván zejména u nákladních elektrokol nebo čtyřkolek. Zde by se velmi dobře uplatnily jeho výhody a hlavně nižší požadavky na servis mechanicky namáhaných komponent. Jedinou známou nevýhodou je lehce snížená účinnost. Za stále nejefektivnější způsob pohonu jízdního kola jsou považovány řetězové a řemenové převody.
Zástupci výrobce udávají u nového systému zhruba pětiprocentní snížení efektivity oproti běžným řetězovým převodům. Znamená to, že pokud chce jezdec urazit stejnou vzdálenost, bude potřebovat o pět procent vyšší kapacitu baterie, než kdyby cestoval se standardním řetězovým nebo řemenovým pohonem. Efektivita ale nebyla hlavním cílem vývojářů a pokles účinnosti je považován za kompromis, který na druhé straně přináší větší svobodu pro budoucí návrhy konstrukcí elektrických kol.