Sbohem spalovací auta! Volkswagen v Norsku rozjíždí nebývalý experiment
- První země chystá celoplošný zákaz prodeje spalovacích aut
- Norsko je premiantem v elektromobilitě v celé Evropě
- Jak bude reálně vypadat „bezemisní“ Norsko?

Norsko je známou elektromobilovou velmocí Evropy. Spousta nejen evropských automobilek si zvolila právě tuto severskou zemi za svojí vstupní do elektromobilového světa. Díky Norsku (a jeho blízkým zemím) se nám navíc do Evropy dostává i mnoho zajímavých vozů z jinak zapovězených trhů. Vliv Norska je dokonce tak velký, že i tradiční výrobci zde naprosto otáčí své zajeté byznys plány. A od Volkswagenu byste takový tah nejspíše nečekali.
Volkswagen nabídne v Norsku už jen elektromobily
Místní importér Møller Mobility Group oznámil, že se závěrem letošního roku ukončuje příjem objednávek pro spalovací modely této populární značky. Počínaje příštím rokem se bude zaměřovat výhradně na elektřinou poháněné vozy. Z pozice Volkswagenu je tak logické, že se značka k takovému kroku uchyluje právě zde. Již nyní zde elektromobily tvoří 20 % z pojízdných vozidel. Téměř 84 % z prodaných aut tvoří ta vozidla, která postrádají tradiční spalovací agregát.
Při započtení i plug-in hybridních vozidel tento podíl stoupá až k 90 %. Taková data poskytuje přímo Norská silniční federace. Místní vláda se navíc chystá k velmi razantnímu omezení. Již počínaje rokem 2025 zakáže prodej veškerých spalovacích vozidel. Volkswagen se tedy na tuto realitu připravuje již s ročním předstihem před veškerou konkurencí. Jen za posledních 10 let Volkswagen do Norska importoval přes 102 tisíc elektrických vozidel. Model ID.4 se zde navíc řadí mezi nejpopulárnější modely. Drží se na skvělé druhé příčce.

Čtěte také: Volkswagen ID.9 přichází poprvé na scénu. Dojezd přes 800 km? Kdy se dočkáme?
Tesla Norsku dominuje, Volkswagen se drží v první desítce
Nejprodávanějším vozem v zemi je vcelku překvapivě Tesla Model Y s podílem větším než 20 %. Za tento boom se před deseti lety postaral první vůz značky, Model S. Vozy značky Volkswagen se ale velmi dobře uchytily v první desítce. Kromě modelu ID.4 je i velmi populární menší sourozenec ID.3, který se pravidelně umisťuje ve druhé polovině první desítky.
Norové se těší velmi rozšířené podpory ze strany státu. Ta je sice nyní již na ústupu z nejvyššího stavu, a to právě díky obrovskému podílu na prodejích. Aktuálně se vláda naopak snaží utlumit počet soukromých vozidel, a to ve všech typech pohonu. U vozidel dražších 500 tisíc norských korun (zhruba jeden milion českých korun) byla navíc navýšena daň na 25 %. Vláda nyní podporuje hromadnou městskou dopravu, cyklistiku i základní chůzi.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.