Řidiči, pozor! Od července platí největší změny silničních pravidel za 20 let

Nový silniční zákon od 1. července 2025 zjednodušuje převody vozidel, digitalizuje procesy, mění pravidla nehod a zpřísňuje postihy za nebezpečné jízdy.
Méně papírů, více digitálních možností
Největší změna za poslední dekádu. Tak hodnotí experti novelu silničního zákona, která začala platit 1. července 2025. Jejím cílem je méně papírování, více bezpečnosti a digitalizace, přehlednější pravidla pro všechny účastníky provozu. Novela zasahuje do řady oblastí a přináší úlevy i nové povinnosti. Tady je přehled hlavních změn, které se týkají běžných řidičů.
Jedna z nejzásadnějších novinek se týká samotného vystavování řidičských průkazů. Od července už není nutné stát fronty na úřadech. Nově lze doklad zaslat do výdejních boxů či míst, kterých je po republice přes 10 tisíc. Zůstává ale i možnost bezplatného osobního vyzvednutí na úřadě.
Digitalizace se však promítá i do změn v evidenci vozidel. Kdo pravidelně absolvuje STK, nebude muset při změně vlastníka řešit zvlášť evidenční kontrolu. Pro běžného motoristu to znamená méně úřadování a rychlejší převod vozidla. Pokud si pořizujete novou registrační značku, potěší vás, že možnost její rezervace se prodlužuje až na tři měsíce, místo dosavadního jednoho.

Jednodušší řešení dopravních nehod
Výrazně se také zjednodušuje řešení drobných dopravních nehod, kdy jde tzv. jen o plechy. Hranice škody, od níž je povinnost volat policii, se zvedla 200 tisíc korun. Pro běžné ťukance tak nově postačí fotodokumentace, společný záznam a klidná dohoda bez zbytečného stresu. Odráží to realitu dnešních cen i snahu urychlit řešení nehod.
Kromě navýšení limitu novela zákona umožňuje zcela nahradit papírový náčrtek nehody fotografiemi. Záznam bude možné vyplnit i elektronicky, jakmile bude spuštěna oficiální aplikace. Povinností zůstává prokázání totožnosti a výměna údajů o vozidle, ale není nutné předkládat řidičský průkaz. Pokud však některý z účastníků odmítne spolupracovat, bez přivolání policie se i nadále neobejdete bez ohledu na výši škody.
Praktickým přínosem je i novinka, že vozidla z drobné nehody lze ihned odstavit mimo vozovku. Sníží se tak riziko dalších kolizí a zlepší se plynulost provozu. Nový systém zároveň usnadní likvidaci pojistné události, protože pojišťovny získají přesnější a včasnější podklady.
Tvrdší postihy za nebezpečné manévry
Ještě větší pozor si musí řidiči dávat při odbočování. Kdo při tomto manévru ohrozí vozidlo za sebou, nově riskuje až 10 tisíc korun pokuty a čtyři trestné body. Důvodem je snaha snížit počet vážných nehod, které právě nebezpečné odbočení často způsobuje.
Změny se dotkly také takzvaných tatraktorů. Vozidla s rychlostí nad 80 km/h a hmotností nad 3,5 tuny budou muset splnit stejné podmínky jako běžné kamiony. To zahrnuje mýtné, řidičský průkaz skupiny C a profesní způsobilost.
Pro řidiče taxislužby platí nová pravidla hlavně v případě, že jde o cizince. Oprávnění se nově uděluje jen na dobu platnosti jejich pracovního a pobytového povolení, maximálně však na 5 let. Musí také vlastnit řidičák ČR nebo EU.

Kontroly, poplatky a nová inspekce
Novela zákona nově zavádí Inspekci silniční dopravy (INSID), která má nově dohlížet především na nákladní dopravu. Její inspektoři ale získávají širší pravomoci, mohou zastavit i osobní vozidla, pokud mají podezření na technický problém. INSID bude kontrolovat i tachografy, přetížené kamiony či špatně upevněný náklad a má možnost udělovat pokuty nebo zabránit vozidlu v další jízdě.
Posílena je také role obecní policie. Nově může v rámci silničních kontrol provádět dohled i nad taxislužbou, nejen z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu, ale také dodržování podnikatelských podmínek. To má zvýšit úroveň poskytovaných služeb a snížit výskyt nelegálních přeprav.
Změny se dotkly i správních poplatků. Ty se začínají vybírat už při podání žádosti, nikoliv až při jejím vyřízení. Některé poplatky se zároveň zvyšují. Například žádost o povolení pro řidiče taxislužby nyní stojí 1 000 korun, což je dvojnásobek oproti původní částce. Cílem je zefektivnit administrativní procesy a snížit zneužívání systému.
Přehlednější značení a objízdné trasy
Od prvního července však nezačala platit pouze novela silničního zákona, ale i nová vyhláška, která zjednodušuje dopravní značení. Jejím smyslem je snížit počet značek na silnicích. Slepé ulice nebo jednosměrky s povoleným protisměrným provozem cyklistů se označí jednodušeji. Ubude i směrových značek tam, kde nejsou nutné, což uleví zejména městskému provozu.
Novinkou jsou také náhradní trasy dálnic. Jasně označené cesty pro mimořádné situace umožní rychlé odklonění dopravy například při havárii. Tyto trasy, které budou primárně určeny pro osobní automobily, budou navržené tak, aby vedly od jednoho dálničního exitu ke druhému.
Úpravy se týkají i značení nízkoemisních zón. Nově už nebudou potřeba nalepovací plakety, systém bude elektronický a bude čerpat data z registru vozidel. Pro řidiče to znamená méně administrativy a větší srozumitelnost.
Zdroje:
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.