Revoluce v nákladní dopravě? Scania testuje chytré řešení se solárními panely

Jakub Ondráček
  • Scania otestovala nový nákladní automobil
  • Jeho návěs je pokryt solárními panely
  • O kolik kilometrů prodlouží panely dojezd vozu?
Scania otestovala hybridní nákladní automobil
Scania otestovala hybridní nákladní automobil

Společnost Scania začala s testováním nového hybridního nákladního automobilu. Ten je speciální svým pohonem, který dokáže využívat fotovoltaiku. Jak moc dokáží solární panely prodloužit dojezd náklaďáku?

Scania se solárním pohonem

Scania testuje nový nákladní automobil. Koná tak v rámci velkého dvouletého výzkumu, na kterém spolupracuje s dalšími společnostmi a švédskou státní univerzitou v Uppsale. Cílem výzkumu má být podle Scanie vytvoření podmínek k přechodu na udržitelný přepravní systém.

Nový hybridní nákladní automobil, který je v rámci výzkumu testován, tak poprvé nese solární panely, které slouží k prodloužení jeho dojezdu. Pro tyto účely vyvinuli výzkumní pracovníci účinné a lehké solární panely, které jsou v tomto případě ideálním řešením. Elektřina vyrobená solárními panely totiž ušetří palivo a současně i redukuje emise oxidu uhličitého.

Scania v rámci dvouletého výzkumu testuje tento hybridní nákladní vůz
Scania v rámci dvouletého výzkumu testuje tento hybridní nákladní vůz

Čtěte také: S touhle baterií zvládnou nákladní vozidla přes 1,5 milionu kilometrů


O kolik dokáží solární panely prodloužit dojezd vozu?

Nákladní automobil je plug-in hybridem s motorem o výkonu 560 koní. Na jeho 18metrovém návěsu je nainstalováno 100 metrů čtverečních solárních panelů. Ty disponují maximální účinností 13,2 kWp. Podle testování tak ve Švédsku vygenerují ročně zhruba 8 000 kWh. Taková energie prodlouží hybridnímu nákladnímu vozu dojezd až o 5 000 kilometrů ročně.

Celková kapacita akumulátorů vozu je 300 kWh. Z toho 100 kWh je umístěno na nákladním vozidle a 200 kWh je pak na návěsu. Výzkum zatím probíhá opravdu úspěšně. Zda se však solární panely na návěsech stanou v budoucnosti oblíbeným komerčním řešením, je opravdu težké říct.


Autor článku

Jakub Ondráček - Redaktor

Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz.


Komentáře


Nejnovější články