Test Renault 5 E-Tech – Stylová a mrštná městská motokára

Matouš Vrchota
Renault 5 E-Tech | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech | foto: Luboš Srb

Renault 5 E-Tech vrací do hry malá auta s retro designem, nízkou spotřebou a skvělou ovladatelností pro městský provoz. Více prozradí redakční test.

Malá auta ještě nevymřela

Renault se pokouší zaplnit vznikající díry na trhu. Malých vozidel ubývá, hatchback je dnes téměř hanlivé slovo a vše se zvedá do crossoverů, ne-li rovnou SUV.

Reinkarnace legendárního modelu 5 francouzské značky ukazuje, že malá vozidla nevymřela. Sice jsme opět nedostali ten vysněný levný elektromobil, ale Renault se mu v mnoha směrech alespoň blíží.

Renault 5 E-Tech, zezadu | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech, zezadu | foto: Luboš Srb

Nenápadný, přesto zajímavý

Dalo by se říci, že při navrhování nového francouzského prcka Renault 5 E-Tech měli designéři přeci jen trochu svázané ruce. Jelikož se od začátku vědělo, jaký model má novinka připomínat a přivést zpět na světlo světa, byly některé prvky dané. Tvar karoserie, svažování víka kufru nebo sklon kapoty a přední masky velmi důvěrně kopírují původní model ze sedmdesátých let.

Zajímavým způsobem ale byly přenesené hranaté světlomety. Čtyři oddělené pravoúhlé segmenty si našly místo ve spodní části masky a identifikují vůz během dne. Zahrnuté jsou zde i směrovky. Horní řada světlometů má hlavní úkol osvětlovat vozovku za snížených podmínek. Doplňkem je opět drobný čtyř segment pro denní dobu.

Renault 5 E-Tech, záď | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech, záď | foto: Luboš Srb

LEDky kam se podíváš

Renault 5 dostává LED světlomety ve všech verzích. Nečekejte žádné matrixové systémy, vůz je stále vyráběný s cílem snížit finanční nároky. Světelný kužel je ale velmi dobrý, má široký záběr a obstojně pomáhá za všech podmínek. Zvláštností je žíhání, které ohraničuje kužel ze stran. Světlo není jednolité, najdete v něm drobnou strukturu. Zadní sdružená světla jsou opět odkazem na historii. Vertikální lampy jsou vesměs jednoduché, dominuje obrysová část, blinkry a zpátečka působí doplňkovým dojmem. Přehlédnout je ale nelze.

Mrštná městská motokára

Nelze si nevšimnout, jak důmyslně Renault umístil kola do rohů karoserie. Naprosto minimální přesahy karoserie neuvěřitelně usnadňují pohyb po městě i samotné parkování. I když vůz ve vyšší verzi výbavy nabízí parkovacího asistenta, na jeho služby se příliš spolehnout nemůžete. Svojí práci ve ztížených podmínkách často v půlce vzdá. Ovšem zaparkovat do širokého místa zvládne snad každý řidič i s čerstvým řidičákem. Poloměr otáčení je výborný, přesně takový, jaký v hustém městském provozu potřebujete.

Dlouhý rozvor i široké rozkročení nápravy navíc pomáhá i rozložení vnitřního prostoru. Uvnitř se cítíte pohodlně, i přes menší vnější rozměry jde o prostornou kabinu a přesto je vše dobře po ruce. Ergonomie rozvržení je povedená. Ani vysoký středový tunel nevadí koleni řidiče. Nastavit si sedačku netrvá dlouho, posez je příjemný a boční vedení vás usadí do ideální pozice. Volant má velmi příjemnou velikost, do ruky padne jako ulitý a díky možnosti vyhřívání zvýší komfort během nepříznivých dní.

Pohled do vozu Renault 5 E-Tech | foto: Luboš Srb
Pohled do vozu Renault 5 E-Tech | foto: Luboš Srb

Ve službách taxi jej nečekejte

Interiér Renaultu 5 E-Tech nabízí prostor pro čtyři osoby. Do zadní řady se posadí i dospělí, ovšem pohodlně se budou cítit pouze při kratších přesunech. Se svojí výškou jsem si za sebe sedl, před koleny zbylo zhruba 5 cm místa, což považuji za příjemné. Ovšem sedáky jsou umístěné nízko a kolena pak zůstávají dost vysoko. S tímto úhlem posedu bych na delších cestách dlouho nevydržel. Zadní řada tak bude ideální pro dětské pasažéry, obě krajní sedadla disponují zádržným systémem ISOFIX. Ten najdeme i na sedadle spolujezdce.

Na můj vkus je opěradlo zad příliš sklopené vzad. Seřízení bederní opěrky a sklonu trochu pomůže, ale ramena jsem si pohodlně při jízdě neopřel. Nemyslím si, že s výškou 182 cm by mělo jít o problém. Jde spíše o nezvyk francouzských vozidel oproti mě důvěrně známým koncernovým vozům.

Renault 5 E-Tech, volant | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech, volant | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech, zavazadlový prostor | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech, zavazadlový prostor | foto: Luboš Srb

Fyzické ovladače vedou, ale páček je až přespříliš

Volant na první pohled straší velkým počtem tlačítek. Ono jich tam zase tolik není, může za to jejich velikost. Vše má ale svojí logiku. Levou polovinou ovládáte adaptivní tempomat, omezovač a jízdního asistenta. Pravá se pak stará o hlasové ovládání, hovory a digitální kapličku. Nebyl by to Renault, kdyby nenabídl svojí tradiční podvolantovou páčku ovládání multimédií. Ta působí zastarale a nejraději bych ji do vozu vůbec nedával. Pravá strana je pod volantem totiž neuvěřitelně přepáčkovaná.

Za celou dobu testu mi totiž vůbec nesedl volič jízdního směru. Ten si své místo našel taktéž na pravé straně volantu a pro odlišení byl vytažen až do poloviny výšky displeje. V zorném poli jej neustále hypnotizujete a při změně směru se stejně přehmátnete a spustíte si stěrače. Občas jsem si přišel jak ve starém americkém filmu, kde se muselo třikrát otočit a dvakrát zmáčknout než se hrdinovi příběhu podařilo zařadit třetí převodový stupeň.

Renault 5 E-Tech, jízdní volič | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech, jízdní volič | foto: Luboš Srb

Startovací procedura je zdlouhavá

Páka navíc pracuje se zpožděním a tak není možné udělat tříbodovou otočku během pár jednotek vteřin. Chod a aretace jsou dobré, ale s páčkou se mi nepracovalo komfortně. Když k tomu připočtu neobvykle umístěné startovací tlačítko mezi dvojicí displejů, nepřijde ji ergonomie a systém startu, řazení a odchodu z vozu příliš intuitivní. Páka nemá parkovací polohu. Stačí se ale odpoutat a vůz se zajistí proti pohybu.

K jízdě je ještě třeba dodat, že vůz zatím nedisponuje jízdou jedním pedálem. Vedení přislíbilo doplnění funkce v jedné z dalších aktualizací. Ta by měla proběhnout plně softwarově bez nutnosti návštěvy servisu. Rekuperaci ovládáte pouze změnou jízdního režimu na B. Síla je slušná, na režim se dá běžně jezdit a bude mít i viditelný dopad na udávaný dojezd. Hodily by se pádla pod volant na jemnější regulaci. Ta ale zatím nejsou v nabídce ke konfiguraci.

Renault 5 E-Tech, dotykový displej | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech, dotykový displej | foto: Luboš Srb

Nejlepší spotřeba ve své třídě?

Renault ve svých dokumentech uvádí, že jeho model 5 E-Tech bude umět cestovat s kombinovanou spotřebou 14,9 kWh/100 km. Po týdnu běžného provozu s pár dálničními přesuny mohu konstatovat, že to jsou dosažitelné hodnoty. Jde je navíc i pokořit a usídlit se ještě o pár jednotek kilowattů níže. To tedy především v příměstském provozu. Výjimkou nebyly hodnoty ani kolem 13, dokonce i 12 kWh/100 km. Velkou roli v tom hrál i režim B se zvýšenou rekuperací.

Pokud se vydáte mimo město na výlet nebo jen tak na projížďku, volte rozhodně klikatější okresky a vyhněte se dálnicím. Ty jsou v malém voze příliš monotónní a moc nebaví. Oproti tomu na okreskách ožijete! A vykřičník je skutečně na místě. Jakmile si přitvrdíte volant a vyberete sportovnější motorovou mapu, jako byste přesedli do jiného vozu. Pro jízdní režimy je na volantu vyhrazené tlačítko Multi-Sense. A kupodivu zde není jen na okrasu. Kromě jiných barev podsvícení displejů i ambientního osvětlení umí opravdu změnit jízdní projev auta.

Renault 5 E-Tech, port pro nabíjení | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech, port pro nabíjení | foto: Luboš Srb

Chceme ostrou verzi pětky

Sportovní režim by se dal s klidem přejmenovat na Hot Hatch teaser. Zvlášť pokud zvolíte silnější motorizaci 110 kW (při 245 Nm). Když totiž vezmeme v potaz, že vůz nemá ani čtyři metry na délku (3 922 mm), pohotovostní hmotnost pod půl druhé tuny (1 449 kg), získáte materiál hodný závodní dráhy. Je to ukázka toho, co dokáže nabídnout speciální úprava sesterského Alpine A290. Ta pozvedne výkon až na 160 kW s točivým momentem 300 Nm. Pojďme ale zpět do „lidské“ třídy. Zařaďte Béčko, navolte sportovní režim a vydejte se vstříc první zatáčce. Uvidíte, jak se vám na tváři vykouzlí úsměv.

Renault 5 E-Tech | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech | foto: Luboš Srb

Pětce by slušel i pohon zadní nápravy, ale u všech verzí najdete elektromotor na přední nápravě. Při sportovním bláznění pak počítejte se spotřebou na hranici dvacítky. Podobné hodnoty pak uvidíte i při dálničních cestách. Za tu hromadu zábavy ale těch pár bonusových kilowatthodin rozhodně stoji. Dlouhodobě se dá pohybovat podle deklarovaných hodnot nebo o nějakou jednotku výše.

Větší baterie deklaruje kapacitu 52 kWh s dojezdem až 410 kilometrů. Střídmé jarní podmínky po dobití baterie nabídky dojezd 386 km, což se velmi pěkně přibližuje představě výrobce. Při cestách nemusíte příliš vyhledávat rychlé stojany, stejnosměrným proudem vůz přijme maximálně 100 kW. Palubní nabíječka nabídne standardních 11 kW. Díky velikosti baterie navíc její dobití zabere pouze pár hodin a vůz tak bude vždy připravený k další jízdě. Přítomnost tepelného čerpadla pomáhá s lepší optimalizací nabíjecí křivky.

Renault 5 E-Tech, ukazatel stavu nabití na přední kapotě | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech, ukazatel stavu nabití na přední kapotě | foto: Luboš Srb

Příjemné displeje a ukecaný pomocník

Renault pro zobrazení informací používá dvojici displejů o úhlopříčce 10,1” běžící na operačním systému Android Automotive. Nad tímto základem běží multimediální rozhraní openR. Na první pohled byste vůbec neřekli, že se pohybujete v Androidu. To zjistíte až když se proklikáte do nastavení. Grafika je celkově velmi svěží, barevně bude odvážná a pestrá. Navigace v prostředí je ale velmi snadná a intuitivní. Často a rád vám bude chtít pomáhat kamarád Reno. Ten je hlavní tváří vozu a umí toho docela hodně. Hlasové povely zvládá obstojně a velkou část vozu má pod palcem. Na pomoc si k tomu bere i známého z AI prostředí, ChatGPT. Česky umí od základu, tak se nemusíte bát, že byste mu něco nerozuměli.

Není překvapením, že hlavní navigační roli obstarávají Google Mapy a svojí práci dělají velmi dobře. Trasy doplňuje o nabíjecí zastávky, vše si můžete dopředu naplánovat z telefonu a poté synchronizovat do vozu. Odhad úbytku baterie je až neuvěřitelně přesný. V tomto směru dostává infotainment pět z pěti hvězdiček. Navigaci si můžete v zjednodušeném provedení zobrazit i kapličce přístrojů. Cestovní varianty se dostalo i Waze, který v kapličce umí zobrazit i více dat jako Google.

Některé nabídky potřebují drobně upravit překlady, pár názvů a instrukcí nezní příliš česky. V hlavním displeji mi chyběl snad jen komplexnější přehled o spotřebě a jízdních datech. Tento pocit nedokázaly nahradit ani budíky a ani mobilní aplikace. Řidič si musí své záznamy o cestách vést jinou cestou. S Renaultem je ale radost jezdit a tak více času než nad statistikami strávíte na silnici.

Interiér elektromobilu Renault 5 E-Tech | foto: Luboš Srb
Interiér elektromobilu Renault 5 E-Tech | foto: Luboš Srb

Bude zájem o základ nabídky?

Úvodní cenovka má lákat na levný elektromobil. Ovšem start od 675 tisíc stále není to, co by většina považovala za dostupné. Své zájemce si ale bez potíží najde. Cena v podstatě láká na to, na co byste měli být připravení. Nečekejte přepychové materiály, velké množství plastů je tvrdých, jen část palubní desky je obšita stejnou syntetickou kůží jako volant, případně sedačky.

Připravit se musíte na to, že při rychlosti nad 100 km/h se vám k hudebnímu doprovodu dostane i podkresu aerodynamického hluku od rámu dveří. Šetřilo se i na úložném prostoru, v zadní řadě například nečekejte přihrádky ve dveřích. Do těch předních nedáte velké PET lahve, už s litrovou budete mít starosti. U levného vozu musíte navíc počítat, že sem tam něco drobně zavrzá. Není to nic obtěžujícího, ale u nového kousku byste přeci jen čekali trochu více preciznosti. Tuto kapitolu bych shrnul následovně. Renault si moc přál vyrobit levné vozidlo. Ale na hranici půl milionu se nedostal a tak musel odpovídající kvalitu nasadit o nějakou tu stovku tisíc nahoru.

Renault 5 E-Tech, palubní displej | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech, palubní displej | foto: Luboš Srb

Komfort a asistence jsou více než dostatečné

V závěru je třeba ještě zhodnotit bezpečnostní a komfortní výbavu. V základu čekejte velké očesání, od střední výbavy to ale začíná být zajímavé. Cestovní komfort je navýšený o schopný adaptivní tempomat s citlivým udržováním v jízdním pruhu. Mimo dálnice se na držení příliš nespoléhejte a nedělejte si z něj vyšší autonomní stupeň. Tyto ambice přenechává jiným vozidlům. V ostřejších zatáčkách má tendence asistent vynechávat.

Spolehlivě vám pohlídá mrtvé úhly a to i při výjezdu z parkovacího místa. Čtení značek má své tradiční rezervy a akustická výstraha je samozřejmě přítomná. Personalizaci těchto funkcí Renault krásně shrnuje do jedné nabídky. Pro její přenastavení stačí stisk jednoho fyzického tlačítka vlevo od volantu a všechny vám nepříjemné systémy rázem ztichnout. Za toto řešení má u mě Renault velké významné plus.

Automatizované jsou i přední světlomety a to včetně dálkových světel. Ten funguje spolehlivě a neoslňuje zbytečně protijedoucí vozidla. Mobilní telefon spárujete a zrcadlíte bezdrátově, ztráty kapacity baterie předejdete použitím schopné bezdrátové nabíječky Qi. Ostatní elektroniku dobijete pomocí kabelů USB-C. S vozem dostanete i možnost využít zdroj energie i pro vaše spotřebiče.

Renault 5 E-Tech | foto: Luboš Srb
Renault 5 E-Tech | foto: Luboš Srb

Zářnou budoucnost bude muset podpořit i cenovka. Třeba časem…

Naprosto skvělou vychytávkou je displej na kapotě. Ten je vyvedený ve tvaru číslovky 5 a pomocí segmentů vám indikuje stav nabití akumulátoru. Rozsvítí se při příchodu k vozu nebo během aktivního nabíjení. Displej je mírně vyboulený a budete o něm vědět i při každé jízdě. Je netradičním, ale velmi originálním prvkem. Připlatit si za něj se rozhodně vyplatí.

O elektrickém Renaultu 5 E-Tech se dá napsat spousta pozitiv, ale najde se nejedna připomínka. Naštěstí nejde o velké nedostatky a dá se nimi žít. Ten pravý smysl najde ve víru velkoměsta, kde se za ním otočí mnoho pohledů. Je to příjemné autíčko a dá se předpokládat, že z velké části bude v domácnostech tvořit první elektrické přírůstky.

Díky zajímavému financování jej spousta zájemců bude moci získat i bez našetřených prostředků. Bude ale důležité posoudit, zda vám bude dostačovat základní očesaná výbava nebo si připlatíte za čím dál standardnější, ale výrazně komfortnější funkce. Testovaný kousek se dostal přes 900 tisíc korun a to už bych přemýšlel nad větším a lépe vybaveným Elroqem. Pokud naopak chcete opravdu skvělé, malé a na silnici nepřehlédnutelné auto, zvažte Renault 5.

Hodnocení

Plus Skvělý jízdní projevPlus Vyšší jízdní hluk
Plus Nízká spotřebaPlus Nepraktický volič směru jízdy
Plus Pěkné zpracování interiéruPlus Dlouhá startovací procedura
Plus Ergonomie a ovládání infotainmentu
Plus Konečně tradiční hatchback

Renault 5 E-Tech (2025): specifikace

Konstrukcehatchback, rozměry: 3922 × 1808 × 1489 mm, hmotnost: 1 449 kg
Pohonelektromobil, pohon zadní nápravy
Výkon110 kW, točivý moment 245 Nm, max. 150 km/h
Baterie a dojezdLi-Ion, 52 kWh využitelné kapacity, dojezd až 410 km dle WLTP
Nabíjenípalubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 100 kW
Spotřebareálně 15 kWh/100 km ve městě, 16 kWh/100 km na okreskách, 21 kWh/100 km na dálnici
VýbavaFull LED světlomety, vyhřívaný volant, vyhřívaná sedadla (přední), ambientní osvětlení, sledování mrtvých úhlů při jízdě i vystupování, jízdní asistent, bezdrátové nabíjení Qi, tepelné čerpadlo, infotainment openR link s ChatGPT, V2L, volič jízdních režimů
Cenaod 675 000 Kč, testovaný model 915 500 Kč

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články