Rekuperace u elektromobilů má skrytou funkci, o které možná nevíte

Matouš Vrchota
  • Rekuperace brzdného účinku je skvělá funkce a vlastnost elektrických aut
  • Kromě lepšího dojezdu ale umí ještě jednu praktickou věc
  • Znáte jízdu „jedním pedálem“?
Grafika rekuperace u EV VW ID.3
Grafika rekuperace u EV VW ID.3

Rekuperace brzdného účinku, často také uváděná jako regenerativní brzdění, je jednou z velkých výhod vozů s elektrickým pohonem. Nemusíme se přitom omezit pouze na bateriové elektromobily, svůj podstatný význam plní funkce i u hybridních vozů všech typů. Všem se po zmínce vybaví minimálně schopnost elektromotorů vracet část energie do baterií pro další použití. Výhod je ale mnohem více.

I elektromobil umí vyrábět energii

Z hlavní výhody ještě chvíli zůstaneme. Abychom výrok upravili na správnou míru, nejde o „vracení“ energie. Takový jev ve fyzice neexistuje. Při brzdění elektromotory přestanou spotřebovávat energii uchovanou v baterii, otočí svojí polaritu a chod a stanou se generátory elektrické energie, které poté po kabelech posílají do bateriového úložiště. Každý elektrifikovaný vůz je tak schopný o nějaký ten kilometr prodloužit udávaný dojezd na digitální přístrojové desce.

Zajisté velkou výhodou rekuperace je i snížení opotřebení brzdového obložení. To je povinná součást vozidel se všemi typy pohonu. Jen v případě brzdění elektromotory není potřeba tolik používat brzdový pedál. Ušetříte tedy i při servisních prohlídkách, brzdové obložení i kotouče vydrží i dvakrát tak déle. Záleží pouze na stylu vaší jízdy.

Ukazatel rekuperace v elektromobilu
Ukazatel rekuperace v elektromobilu

Čtěte také: Budoucnost? Francouzi pracují na elektromobilu, který se obejde bez tradičních brzd


Jízda „bez brzdy“ může být paradoxně bezpečnější

K tomuto bodu se pojí i další bonus. Naprostá většina elektromobilů dnes nabízí režim jízdy tzv. jedním pedálem. V takovém režimu je zapnutý nejvyšší stupeň rekuperace brzdného účinku. Jakmile přestanete akcelerovat a dáte nohu z „plynu“, vůz začne díky síle rekuperace zpomalovat, jako byste sešlápli brzdový pedál.

Takový způsob jízdy dokáže přinést i větší míru bezpečnosti. Pokud dojde k nenadálé situaci, již při sundání nohy z pedálu pro akceleraci současně začíná vůz zpomalovat/brzdit, takže to může pomoci lidem situaci vyřešit rychleji a lépe, než u klasických aut, kde musíte „dupat“ na brzdu. Může ale být o něco náročnější na spotřebu, jelikož se připravíte o možnosti plachtivější jízdy s nízkým stupněm rekuperace.

V každém případě přináší regenerativní brzdění v naprosté většině případů výhody. Nižší spotřebu, lepší dojezd, prodloužené servisní intervaly se sníženými náklady, to vše jsou záležitosti, které majitele potěší. Do jaké míry či extrému lze takové funkce využít, už záleží jen na svědomitosti a přiznejme si míry pečlivosti každého z řidičů.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články