Budoucnost? Francouzi pracují na elektromobilu, který se obejde bez tradičních brzd

Petr Bergmann
  • DS E-Tense Performance nepotřebuje klasické brzdy
  • Francouzská automobilka zkoumá, zda je možné brzdit pouze rekuperací
  • Velká část znečištění, produkovaného vozidly, pochází z brzdového systému
Nový prototyp DS E-Tense Performance
Nový prototyp DS E-Tense Performance

O tomto autě už jsme informovali na začátku roku. Tehdy jsme obdivovali krásný design, famózní výkon a další technické parametry. Nyní francouzská značka představila prototyp DS E-Tense, který místo běžných kotoučových brzd používá k úplnému zastavení pouze rekuperační brzdění.

Stačí rekuperace k bezpečnému zastavení?

Již dlouhou dobu sledujeme vývoj autonomních schopností vozidel, která by v budoucnosti mohla postrádat volant nebo ovládací pedály. Automobilky se souběžně snaží o dosažení minimálního množství emisí uhlíku. Součástí tohoto cíle mohou být také vozy bez konvenčních brzdových systémů. Automobilka DS, která se zabývá výrobou luxusních vozů na základě modelů Citroën, představila prototyp DS E-Tense, který využívá pouze elektrické rekuperační brzdy.

Při tradičním brzdění vyvolá sešlápnutí brzdového pedálu kinetickou energii, která se u spalovacích vozidel uvolňuje do vzduchu. Elektromobily jsou schopny po uvolnění plynového pedálu zpomalit (některé až do úplného zastavení), aniž se řidič dotkne brzdového pedálu. Energie se současně ukládá zpět do baterie a zvyšuje tak dojezd vozu.

DS E-Tense Performance pohled na zadní část
DS E-Tense Performance pohled na zadní část

Čtěte také: DS 9 E-Tense 250 je tady! Luxusní plug-in hybrid s dojezdem až 70 km


Současné systémy poškozují životní prostředí

V současnosti jsou všechny elektrické i hybridní vozy dodávány se záložními třecími brzdami, které jsou připraveny k činnosti pro případ, kdy rekuperace nedokáže zcela zastavit vůz, nebo k jeho zastavení nemá dostatek energie, například v případě nouzového zastavení.

Prototyp DS E-Performance ale není klasickými brzdami vybaven. K zastavení využívá dva palubní elektromotory, které mohou pro brzdění využít rekuperaci až 600 kW. Firma DS nyní zkoumá, zda by mohlo být regenerační brzdění jedinou metodou zastavení vozů a zda by bylo možné zbavit se konvenčního brzdového systému.

DS E-Tense Performance
DS E-Tense Performance

Čtěte také: Test spotřeby DS 3 Crossback E-Tense – Za kolik jsme jezdili dlouhodobě v zimě?


Jaké výhody rekuperace přináší?

Jednou z výhod brzdění pomocí rekuperace je to, že vůz při každém zabrzdění produkuje energii. Dalším bonusem by mohl být přínos životnímu prostředí. Automobily bez třecích brzd by zásadně snížily míru znečištění ovzduší.

Výzkumy prokázaly, že až 55 % znečištění, tvořeného silniční dopravou, pochází z částic, které nesouvisí se spalováním fosilních paliv. Až 20 % z nich přitom pochází z brzdového prachu. Ten je tvořen železnými částečkami, uvolňovanými v procesu brzdění při tření brzdových kotoučů a brzdových destiček.

Snížení tvorby těchto zplodin by mohlo mít významný dopad na zdraví lidí, žijících v oblastech s vysokým dopravním provozem. Odstranění klasického brzdového systému by současně mohlo vést ke snížení cen vozidel.


Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články