Ředitel Fordu identifikoval potíže s přechodem na elektřinu. Na co přišel?

Matouš Vrchota
  • Ford má obavy ze stavu bateriového dodavatelského řetězce
  • Jeho domněnky potvrzují i těžební společnosti
  • Bez přechodu na jiné bateriové technologie nebude dostatek surových materiálů
Generální ředitel automobilky Ford, Jim Farley
Generální ředitel automobilky Ford, Jim Farley

Generální ředitel Fordu, Jim Farley, se rozpovídal na téma hlavní překážky kompletního přechodu značky na elektrické modely. Největší brzdou je podle něj způsob těžby surovin a nejrozšířenější technologie baterií. Označil proto tuto část dodavatelského řetězce za nejproblémovější.

Baterie jsou slabým obratlem elektrické páteře

Pro server Yahoo Finance ředitel vyjmenoval několik klíčových oblastí, které je potřeba správně podchytit a odstranit v nich překážky. Jednou z největších zmíněných je i potřebné množství materiálů, které se musí nejen někde vytěžit, ale i náležitě zpracovat. I když se podstatné množství dá vytěžit na území Spojených států, na zpracování se materiál odesílá až do Číny. Důležitou součástí plánu je tak v co největší míře zachovat zpracování na vlastní straně Tichého oceánu.

Ze strany Fordu jde o podobný proces a vývoj jaký museli podniknout i na poli výroby polovodičů a čipů. Obrovskou dominanci Číny na poli elektromobility spatřuje právě v tom, že jsou schopni celý proces výroby baterií dokončit v rámci své země. Pro vývoz se v mnoha případech stává, že materiál od těžby po dokončení výroby po světě nacestuje i přes 80 tisíc kilometrů.

Těžba kovů vzácných zemin
Těžba kovů vzácných zemin

Čtěte také: Elektromobily mohou zlevňovat. Výrazně totiž klesá cena lithia do baterek


Průmysl i vlády jsou za jedno! Materiálu nebude dostatek

Nejen Ford, ale i vláda Spojených států zapsala na list kriticky potřebných materiálů prakticky všechny nejtypičtější součásti jako je lithium, kobalt, mangan, nikl nebo grafit. Do diskuze se ve velkém zapojují i těžební společnosti. Ředitel společnosti Piedmont Lithium vidí největší obavy u těžby lithia. Na naší Zemi jej prý jednoduše není tolik, aby uspokojil aktuální globální poptávku. Potíže mohou nastat již v roce 2035.

V současném desetiletí se očekává nárůst poptávky elektromobilů o více než 500 %. Na jeho konci by po silnicích mělo jezdit na 300 milionů aut na baterky, aby stále bylo možné dosáhnout uhlíkově neutrálních hodnot, které si státy společně odhlasovaly. Z těchto dat lze vcelku jednoznačně usoudit, že pro dlouhodobě udržitelné řešení bateriových problémů je potřeba co nejvíce pokročit s technologií od těch současných. Budou ale stačit například baterie s pevným elektrolytem (solid-state)?

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články