První československý elektromobil? Má 51 let
Spousta lidí si myslí, že elektromobily jsou novinkou posledních let. Jenže tito lidé jsou na omylu. Pojďme se společně podívat na první československý elektromobil.

Seznamte se. Toto je EMA 1, první československý elektromobil. Zprvu by se mohlo zdát, že jméno EMA 1 je jen náhodné dívčí jméno s náhodnou číslovkou za ním, jenže to není pravda. Jde o zkratku slov Elektrický Městský Automobil. A číslovka 1? Logicky proto, že šlo o první model.
Tento elektromobil vznikl v Brně za spolupráce VÚES (Výzkumný ústav elektrických strojů točivých) a VUT (Vysoké učení technické), konkrétně šlo o tehdejší katedru motorových vozidel a spalovacích motorů. Na úplně první verzi tohoto Elektromobilu se začalo pracovat v roce 1968 a již v roce 1969 byla hotova. Tato první verze byla jakýmsi testovacím a pokusným králíkem. Měla jednoduchou karoserii bez dveří a s plátěnou střechou.
Již o dost propracovanější verze byla světu představena na mezinárodní výstavě s názvem Člověk a automobil známá jako IEMA 70. Tento model již disponoval plnohodnotnou karoserií, která byla ze svařených ocelových plechů. Taktéž měl již dvoje dveře po bocích, které se vyklápěly a to proti směru jízdy. Zezadu vozu byly pak ještě samostatné výklopně dveře. Obsaditelnost vozu činila dva dospělé a dvě děti, takže by teoreticky mohl sloužit jako ideální rodinné auto.
Hodně lidí si v současnosti stěžuje na nízký dojezd aktuální generace elektromobilů, který se pohybuje přibližně okolo 500 kilometrů. Takové lidi bych chtěl vidět s EMOU. EMA totiž dle dokumentace a výrobců dokázala ujet pouze 50 kilometrů. Je docela smutné, že reálný dojezd na tom byl o dost hůře. Ten se totiž pohyboval okolo 30 kilometrů na jedno nabití.
Zajímavostí tohoto elektromobilu byl jeho motor. Ten měl totiž dva stejnosměrné motory, každý o výkonu 2 kW poháněl jedno zadní kolo a to přes redukční převod 1:6,8. Díky tomu také elektromobil nepotřeboval diferenciál, což bylo naprosto nevídané. Interiér tvořily 4 sedačky, které vznikly inspirací z tehdejších koženkových sedaček, které se v té době hojně používaly nejen v brněnské MHD. Aktuálně je EMA 1 ve vlastnictví TMB (Technického muzea Brno) a je zde k vidění ve stálé expozici, která se jmenuje „Pozor, zákruta!“
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz.