Provoz na českých silnicích není dostatečně bezpečný, zkritizoval NKÚ

  • Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zhodnotil bezpečnost na českých silnicích
  • Bohužel se nedaří výrazněji snižovat počty smrtelných nehod
  • Co za tím může být?
Foto přimo z nehody na švýcarské dálnici

Nehoda osobního automobilu, ilustrační | foto: 20min.ch

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zjišťoval, jak se v České republice daří plnit vytyčené cíle, pokud jde o snižování smrtelných nehod na silnicích. Podle dřívějších plánů nemělo být například v roce 2020 usmrceno více než 333 osob, ovšem reálně (i přes sníženou intenzitu dopravy a nehodovost během covidu – pozn. redakce) zemřelo 460 lidí.

Nicméně dobrou zprávou je, že se dlouhodobě daří zvyšovat bezpečnost na pozemních komunikacích. Od roku 2011 do roku 2022 klesl počet usmrcených osob při dopravních nehodách, a to o 35,8 %. Počet těžce zraněných potom dokonce o 43,9 %.

Proč se nedaří podle plánu snižovat počty smrtelných nehod?

To je otázka, na kterou neznáme přesnou odpověď. Je však nadmíru jasné, že vliv dnešní „zrychlené“ doby, ale i větší neohleduplnost vůči ostatním, či závislost na např. smartphonech a dalších technologiích, které mohou řidiče rozptylovat, bohužel převážily přínos např. v podobě bezpečnějších asistenčních systémů u nových aut.

NKÚ tedy s výsledky není spokojen, jak uvádí ve své zprávě. Do roku 2030 se měl počet usmrcených osob na českých silnicích snížit na polovinu oproti průměru let 2017 až 2019, tedy na méně než 269 osob ročně. Jenže jen v letošním prvním čtvrtletí na silnicích zemřelo dokonce nejvíce osob od roku 2015.

Bezdrátové nabíjení firmy Electreon

Bezdrátové nabíjení firmy Electreon, ilustrační


Čtěte také: Kde jsou v Česku radary? Zjistěte si jejich rozmístění, ať neplatíte pokuty!


Jaký byl rok 2022 na českých silnicích?

V loňském roce při nehodách na českých silnicích zaplatilo svým životem celkem 454 osob a dalších 1 734 osob utrpělo těžká zranění. Podle odhadu expertů to znamenalo ekonomické ztráty pro ČR ve výši zhruba 135 miliard korun, tj. cca 2,2 % HDP.

Co by se dalo zlepšit?

NKÚ se ve zprávě zmiňoval také o nových způsobech, které Ministerstvo dopravy zvažovalo, že by za účelem zvýšení bezpečnosti na silnicích zavedlo. Jde konkrétně o povinné nošení helmy pro cyklisty a zavedení tzv. alkolocku, tedy systému, který by zablokoval nastartování/zapnutí vozidla podnapilému řidiči. Nic z toho se však zatím nedostalo do zákona.

Co se v Česku v souvislosti s bezpečností na silnicích zlepšilo a úřad to ocenil, byla instalace dopravního značení, které na dálnicích pomáhá zabránit jízdě v protisměru. Podle čísel například v roce 2019 bylo celkem 215 těchto případů, kdežto v roce 2022 jen 95, takže to očividně má vliv na řidiče.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Provoz na českých silnicích není dostatečně bezpečný, zkritizoval NKÚ

  • Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zhodnotil bezpečnost na českých silnicích
  • Bohužel se nedaří výrazněji snižovat počty smrtelných nehod
  • Co za tím může být?
Foto přimo z nehody na švýcarské dálnici

Nehoda osobního automobilu, ilustrační | foto: 20min.ch

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zjišťoval, jak se v České republice daří plnit vytyčené cíle, pokud jde o snižování smrtelných nehod na silnicích. Podle dřívějších plánů nemělo být například v roce 2020 usmrceno více než 333 osob, ovšem reálně (i přes sníženou intenzitu dopravy a nehodovost během covidu – pozn. redakce) zemřelo 460 lidí.

Nicméně dobrou zprávou je, že se dlouhodobě daří zvyšovat bezpečnost na pozemních komunikacích. Od roku 2011 do roku 2022 klesl počet usmrcených osob při dopravních nehodách, a to o 35,8 %. Počet těžce zraněných potom dokonce o 43,9 %.

Proč se nedaří podle plánu snižovat počty smrtelných nehod?

To je otázka, na kterou neznáme přesnou odpověď. Je však nadmíru jasné, že vliv dnešní „zrychlené“ doby, ale i větší neohleduplnost vůči ostatním, či závislost na např. smartphonech a dalších technologiích, které mohou řidiče rozptylovat, bohužel převážily přínos např. v podobě bezpečnějších asistenčních systémů u nových aut.

NKÚ tedy s výsledky není spokojen, jak uvádí ve své zprávě. Do roku 2030 se měl počet usmrcených osob na českých silnicích snížit na polovinu oproti průměru let 2017 až 2019, tedy na méně než 269 osob ročně. Jenže jen v letošním prvním čtvrtletí na silnicích zemřelo dokonce nejvíce osob od roku 2015.

Bezdrátové nabíjení firmy Electreon

Bezdrátové nabíjení firmy Electreon, ilustrační


Čtěte také: Kde jsou v Česku radary? Zjistěte si jejich rozmístění, ať neplatíte pokuty!


Jaký byl rok 2022 na českých silnicích?

V loňském roce při nehodách na českých silnicích zaplatilo svým životem celkem 454 osob a dalších 1 734 osob utrpělo těžká zranění. Podle odhadu expertů to znamenalo ekonomické ztráty pro ČR ve výši zhruba 135 miliard korun, tj. cca 2,2 % HDP.

Co by se dalo zlepšit?

NKÚ se ve zprávě zmiňoval také o nových způsobech, které Ministerstvo dopravy zvažovalo, že by za účelem zvýšení bezpečnosti na silnicích zavedlo. Jde konkrétně o povinné nošení helmy pro cyklisty a zavedení tzv. alkolocku, tedy systému, který by zablokoval nastartování/zapnutí vozidla podnapilému řidiči. Nic z toho se však zatím nedostalo do zákona.

Co se v Česku v souvislosti s bezpečností na silnicích zlepšilo a úřad to ocenil, byla instalace dopravního značení, které na dálnicích pomáhá zabránit jízdě v protisměru. Podle čísel například v roce 2019 bylo celkem 215 těchto případů, kdežto v roce 2022 jen 95, takže to očividně má vliv na řidiče.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."