Příklad WM Motors ukazuje slabiny chytrých aut. Po bankrotu vypnula řadu funkcí

  • Moderní auta nabízí stále více softwarových funkcí a propojených služeb
  • Bankrot čínské automobilky ukazuje, co se stane, když softwarová podpora zmizí
  • Taková auta jsou téměř nepoužitelná
M7 má na střeše výrazné výstupky pro různé senzory

M7 má na střeše výrazné výstupky pro různé senzory | zdroj: WM Motor

Jedním z trendů a blízkou budoucností automobilového průmyslu není pouze elektromobilita, ale také takzvaně softwarové definované vozy. Taková auta jsou v podstatě „smartphony na kolech“ prošpikované funkcemi, které jsou aktualizované a modernizované vzduchem. Co se ale stane, když taková automobilka zkrachuje?

Nevýhody nejsou zanedbatelné

Na první pohled se může zdát, že pro zákazníka i výrobce takový smartphone na kolech nabízí jen samé výhody. Zákazník si může své auto personalizovat podle svých představ a není omezený tím, jak vyjelo z výrobní linky. Výrobci mohou rychle reagovat na nové technologie a požadavky trhu, čímž jednak mohou prodloužit životnost vozu, ale také mohou vydělávat na zpoplatněných dodatečných funkcích.

Software však nehraje významnou roli nejen v zábavných funkcích infotainmentu, ale i v takových klíčových aspektech, jako je správa baterie nebo svolávací akce. Co se stane, když automobilka zavře krám a přestane podporovat své „zastaralé“ produkty, ukazuje případ šanghajské automobilky WM Motor. Ta loni v říjnu vyhlásila bankrot poté, co neustála tvrdý konkurenční boj na čínském trhu.

Nyní však údajně nedokáže držet krok ani se základními softwarovými funkcemi. Její zákazníci se například nepřihlásí do aplikace pro chytré telefony WM Motor, která však ovládala zámky vozu a klimatizaci. Na palubní desce nevidí počet najetých kilometrů ani stav nabití svého vozu. Nefunguje ani autorádio, které vyžaduje připojení k internetu.

Interiér WM M7 | foto: WM Motor

Interiér WM M7 | foto: WM Motor


Čtěte také: Kia EV3 je tu. Cena začíná pod hranicí 900 000 Kč, dojezd až 605 km


Řešení zřejmě neexistuje

Nemůžeme si lhát do kapsy a říkat, že tento případ je ojedinělý a nemůže se opakovat. Výrobci, zvlášť ti noví, kteří nezvládnou boj s konkurencí, budou zcela jasně přibývat. Ostatně letos takto zkrachoval i americký Fiskar.

Zákazník si tak nemůže být jist, jestli z jeho auta nebude za pár let nepoužitelná cihla na kolech. Jakkoli nezpochybňuje význam pokroku. Smartphony také vytlačily hloupé tlačítkové telefony. Budeme se s tím muset smířit jako s potencionálním rizikem. Možná, že za pár let budeme nostalgicky vzpomínat na éru před chytrými auty.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Příklad WM Motors ukazuje slabiny chytrých aut. Po bankrotu vypnula řadu funkcí

  • Moderní auta nabízí stále více softwarových funkcí a propojených služeb
  • Bankrot čínské automobilky ukazuje, co se stane, když softwarová podpora zmizí
  • Taková auta jsou téměř nepoužitelná
M7 má na střeše výrazné výstupky pro různé senzory

M7 má na střeše výrazné výstupky pro různé senzory | zdroj: WM Motor

Jedním z trendů a blízkou budoucností automobilového průmyslu není pouze elektromobilita, ale také takzvaně softwarové definované vozy. Taková auta jsou v podstatě „smartphony na kolech“ prošpikované funkcemi, které jsou aktualizované a modernizované vzduchem. Co se ale stane, když taková automobilka zkrachuje?

Nevýhody nejsou zanedbatelné

Na první pohled se může zdát, že pro zákazníka i výrobce takový smartphone na kolech nabízí jen samé výhody. Zákazník si může své auto personalizovat podle svých představ a není omezený tím, jak vyjelo z výrobní linky. Výrobci mohou rychle reagovat na nové technologie a požadavky trhu, čímž jednak mohou prodloužit životnost vozu, ale také mohou vydělávat na zpoplatněných dodatečných funkcích.

Software však nehraje významnou roli nejen v zábavných funkcích infotainmentu, ale i v takových klíčových aspektech, jako je správa baterie nebo svolávací akce. Co se stane, když automobilka zavře krám a přestane podporovat své „zastaralé“ produkty, ukazuje případ šanghajské automobilky WM Motor. Ta loni v říjnu vyhlásila bankrot poté, co neustála tvrdý konkurenční boj na čínském trhu.

Nyní však údajně nedokáže držet krok ani se základními softwarovými funkcemi. Její zákazníci se například nepřihlásí do aplikace pro chytré telefony WM Motor, která však ovládala zámky vozu a klimatizaci. Na palubní desce nevidí počet najetých kilometrů ani stav nabití svého vozu. Nefunguje ani autorádio, které vyžaduje připojení k internetu.

Interiér WM M7 | foto: WM Motor

Interiér WM M7 | foto: WM Motor


Čtěte také: Kia EV3 je tu. Cena začíná pod hranicí 900 000 Kč, dojezd až 605 km


Řešení zřejmě neexistuje

Nemůžeme si lhát do kapsy a říkat, že tento případ je ojedinělý a nemůže se opakovat. Výrobci, zvlášť ti noví, kteří nezvládnou boj s konkurencí, budou zcela jasně přibývat. Ostatně letos takto zkrachoval i americký Fiskar.

Zákazník si tak nemůže být jist, jestli z jeho auta nebude za pár let nepoužitelná cihla na kolech. Jakkoli nezpochybňuje význam pokroku. Smartphony také vytlačily hloupé tlačítkové telefony. Budeme se s tím muset smířit jako s potencionálním rizikem. Možná, že za pár let budeme nostalgicky vzpomínat na éru před chytrými auty.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."