Prezident Zeman hovořil o elektromobilech. Vymyslel si „zákaz“ spalováků
- Jako každoročně, i letos prezident Zeman vystoupil se svým vánočním projevem
- Ve výčtu témat se vyjádřil i k otázce Green Dealu a elektromobility
- V tomto tématu se dopustil zavádějících, či zcela nepravdivých tvrzení

Podle prezidenta Zemana patří mezi nebezpečí, a to hlavně v Evropě, tzv. Zelený úděl (Green Deal). Ekologii označil za náboženství, které má své proroky, v podobě postpubertální dívčiny. Tímto označením má na mysli švédskou klimatickou aktivistu Gretu Thunbergovou. V námi sledovaném tématu elektromobility se ovšem dopustil zcela zavádějícího vyjádření.
Zeman lže o „zákazu“ spalovacích vozů
Miloš Zeman hned z kraje svého projevu otevřel téma Green Dealu a s ním spojeném přechodu na elektromobilitu. „Zelený úděl pro Evropu nám přikazuje v roce 2030 přestat topit zemním plynem, v roce 2035 nejezdit v autech se spalovacími motory,“ varoval prezident republiky.
Je nutné si říct, že se jedná o návrh zákazu prodeje aut se spalovacím motorem v roce 2035. Nikoli zákaz používání konvenčních vozů. To je obrovský rozdíl. Pokud by tento návrh prošel a v roce 2034 si koupíte nový spalovací vůz, nikdo vám nezakazuje ho používat dalších deset, dvacet let. Ani tak se nedá říct, že v roce 2035 si všichni koupí nový elektromobil.
Dnes je průměrné stáří českého vozového parku 15,5 roku a 70 % nově prodaných vozů míří hlavně do firemních flotil. Čili nákup elektromobilu budou normální lidé řešit až kolem roku 2040 a bude se jednat především o ojeté vozy.
Nepřehlédněte: Nový premiér Fiala: Zákaz aut se spalovacími motory je nepřijatelný

Elektromobilita jako nové politické téma
Uplynulý rok 2021 byl i rokem parlamentních voleb. V několika předvolebních televizních debatách se dostalo i na téma elektromobility. Zde se bývalý premiér Andrej Babiš i současný nástupce Petr Fiala negativně vyjadřovali k přechodu na elektrická vozidla. Samozřejmě je to jejich plné právo se k tématu vyjádřit, ale je potřeba si uvědomit, že rozhodnutí automobilek o výrobě elektromobilů nezáleží na našich politicích, ale na rozhodnutí jejich vedení.
Když se na téma podíváme v širší souvislosti, například domácí Škoda Auto letos v Česku vyrobila 630 tisíc vozidel, dle dat SDA (Sdružení dovozců automobilů) bylo ve stejném období registrováno 65 tisíc nových osobních vozidel Škoda.
Přibližně 90 % produkce největšího domácího výrobce automobilů tak mířilo na export. Ve stejném období Škodovka vyrobila 46 677 osobních bateriových vozidel, jen 1,6 % jich bylo registrováno v ČR, čili téměř všechna byla exportována.
Je tedy více než jasné, že rozhodující pro přechod na elektromobilitu bude zájem na trzích jako je hlavně Norsko, Německo nebo Nizozemsko. Nikoliv často populistická vyjádření českých politických představitelů.