Praha chce zakázat taxíky se spalovacím motorem

Pavel Škopek
Světelná cedule taxi, ilustrační
Světelná cedule taxi, ilustrační

Nový návrh Prahy nepočítá se spalovacími auty u taxislužeb od roku 2029. O dva roky dříve má platit přísnější norma pro benzinová a naftová auta.

Elektromobily místo klasických taxíků

Taxi služba bez kapky paliva? V Praze už nejde o nápad, ale návrh v běhu. Město chce do několika let zcela vytlačit benzin a naftu ze světa taxislužby a nahradit je elektromobily a vodíkovými vozy. Co zní jako učebnicový příklad modernizace dopravy, v praxi znamená tvrdý zásah do podnikání stovek malých provozovatelů. Jedni mluví o čistším ovzduší, druzí o ztrátě obživy.

Magistrátní výbor pro dopravu připravuje návrh, který by od září 2029 zakázal provoz taxislužby vozy se spalovacím motorem. Od roku 2027 by navíc taxíky musely splňovat normu alespoň 6D. Návrh vznikl z podnětu náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Ten zdůrazňuje, že opatření má nejen přispět k čistšímu ovzduší, ale i urychlit budování dobíjecí infrastruktury, což ve výsledku pomůže všem majitelům elektromobilů.

Změna se podle města dotkne především vozidel v běžném provozním cyklu, takže by mělo jít o postupný přechod. Podle zástupců magistrátu nejde o likvidační zásah, ale o krok s dostatečným předstihem. Materiál aktuálně prošel připomínkovacím řízením. „Nyní připravujeme notifikaci souladu s evropským právem, kterou nám doporučilo ministerstvo vnitra. Souběžně pokračujeme v technickém zpracování podkladů,“ uvedl Hřib. Hotový návrh bude ještě posuzovat Zastupitelstvo hlavního města Prahy.

Praha | foto: Unsplash
Praha | foto: Unsplash

Čtěte také: Vídeň od roku 2025 umožní registraci pouze plně elektrických taxíků

Silný odpor malých taxíkářů

Na návrh ostře reagovalo Sdružení českých taxikářů (SČT), které sdružuje stovky taxíkářů, kteří vesměs podnikají převážně sami na sebe. Podle jejich místopředsedy Arnošta Drozda je přechod na elektromobilitu ekonomicky neúnosný.

Poukazuje především na zdlouhavé dobíjení, které podle neřeší ani rychlonabíjecí stanice, protože jich je v Praze zoufalý nedostatek. „V Praze se rozprostírá přes 700 dobíjecích stanic s 1215 dobíjecími kabely. Pouze 63 z nich je rychlonabíjecích,“ zdůraznil Drozd. Podle SČT to na takový objem provozu nestačí. Město však argumentuje právě zmíněným časovým předstihem a plánovaným rozvojem infrastruktury.

Velké společnosti jako Uber a Bolt se zatím k návrhu oficiálně nevyjadřují. Podle zástupců obou firem je zatím příliš brzy na komentář, jelikož se jedná pouze o návrh. Vzhledem k jejich technologickému zázemí a širším možnostem se ale očekává, že jim přechod na bezemisní vozidla bude vyhovovat více než drobným provozovatelům.


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články