Potřebujete u elektroauta dojezd 1 000 km? Výsledky průzkumu překvapí

Při držení volantu si schováte displej klimatizace

Dojezd současných elektromobilů již stačí převážné většině řidičů | foto: vlastní

Elektromobily díky novým technologiím neustále navyšují dojezd, ale se dieselovými vozy stále nemohou držet krok. Je to ale potřebné? Desítky uživatelů elektromobilů se vyjádřilo ke svým návykům a ukázalo se, že i současné vozy jsou schopné velmi dobře pokrýt požadavky jejich majitelů. Často se přitom jedná o lidi žijící v bytech a nájmech bez přístupu k vlastnímu zdroji nabíjení. Jaký je průměrný týdenní nájezd řidičů a jak často musí své vozy nabíjet?

Dojezd 1 000 km většina lidí nepotřebuje

Je zřejmé, že v porovnání s dieselovými vozy, které na jedno nabití indikují dojezd přesahující i 1 000 kilometrů, nemohou běžné elektromobily stále své dojezdy dorovnat. Jak se ale zdá z výpovědí majitelů, které posbíral server Jalopnik, není to ani potřeba. Se zlepšující se průměrnou spotřebou spalováků výrobci aut snižují objem nádrže a dojezd na jedno tankování se snižuje. Často jde o vzdálenost kolem pěti až šesti set kilometrů. Takových dojezdů jsou schopné i elektrické vozy, které v novém stavu nestojí více než jeden milion korun.

Zájemci dnes již běžně počítají s tím, že hodnoty, které uvádí výrobce i metodika WLTP, jsou pouze orientační. Povědomí je takové, že raději tato čísla poníží o třetinu a poté jsou si vcelku jistí tím, kolik toho v lepších povětrnostních podmínkách najedou. Rádi tak vidí, pokud automobilka uvádí v dojezdu hodnoty přesahující 700 km. V realitě tak mohou počítat s dojezdem kolem 450 kilometrů. Takových vozů postupně přibývá, ale stále jde převážně o dražší modely. Hodně dotázaných ale také uvedlo, že často nejezdí více než 150 kilometrů v jednom zátahu nebo i v jednom dni.

Nabíjecí stanice PREPOINT

Nabíjení pro většinu majitelů dnes již není překážkou | foto: PRE

Zastávky a kratší nabíjení lidé bez potíží tolerují

Dojezd odpovídající 300 mílím, tedy 480 kilometrům je pro naprosto většinu dostačující. Někteří takový vůz dobíjejí i jen jednou týdně a často z pomalých nabíjecích veřejných stanic. Majitelé si totiž na nezbytně nutnou dobu naplánují nákup, projížďku na kole nebo návštěvu kulturních stánků. Nedočkaví jedinci nebo milovníci cestování pak raději sahají po vozech s 800V architekturou, která je na nabíjecích stanicích zdrží jen velmi krátkou dobu. Ta se často vyrovná průměrnému tankování a návštěvě zázemí čerpací stanice majitelů spalovacích vozidel. Dojezd takových modelů pak dostačuje i v průměrném počtu a čase zastávek majitelů vozidel odlišného druhu.

U výletů majitelé nejčastěji počítají s nájezdem kolem 450 kilometrů a rádi takové cesty podniknout bez nutné návštěvy nabíječky. Jelikož takový cesta zabere i vícero hodin, nechtějí trávit další desítky minut uměle při nabíjení. Pod 320 kilometrů dojezdu už jde o omezování a řidiči takového vozy volí raději pro městské cestování. A pokud denně najedou jen něco málo přes 50 kilometrů, vystačí si opět s jedním až dvěma nabíjením týdně. V mnoha případech ale dotázaní přiznali, že kvůli delším přejezdům mimo pracovní týden by kvalitně užili i plug-in hybridní vůz pro bezemisní provoz během pracovních dní.

Baterie v elektromobilu

Baterie v elektromobilu již dosáhly uspokojivého dojezdu | foto: MG

Znalosti zájemců se prohlubují

Zájemci si dnes zjišťují i statistiky, jak se vůz bude chovat po několika letech provozu. Degradace baterie a snížení dojezdu jsou tak přirozené hodnoty, které do svých úvah zahrnují. I v takovém případě ale chtějí, aby nový vůz ujel alespoň 450 kilometrů. I se špatnými nabíjecími návyky se tak dá uvažovat nad dojezdem kolem 350 kilometrů po vypršení záruční lhůty po zhruba sedmi letech vlastnictví. Překvapivé množství majitelů se ale o baterii stará šetrně a nenabíjí často přes 80 procent.

Ač se dá stále považovat moderní elektrický automobil na relativně novou technologii, zájemci a fanoušci se rychle adaptovali na odlišné způsoby používání. Vlastnictví spalovacího vozu se může stále zdát jako jednodušší varianta, ale jakmile si zvyknete na elektřinu, budete ochotní učinit i několik životních návyků. Pro některé to nakonec může působit jako osvobození. Pro takové, kteří na silnicích denně tráví dlouhé hodiny ale zatím nenastala ta správná doba a musí si na svůj ideální elektrický vůz zatím počkat.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Potřebujete u elektroauta dojezd 1 000 km? Výsledky průzkumu překvapí

Při držení volantu si schováte displej klimatizace

Dojezd současných elektromobilů již stačí převážné většině řidičů | foto: vlastní

Elektromobily díky novým technologiím neustále navyšují dojezd, ale se dieselovými vozy stále nemohou držet krok. Je to ale potřebné? Desítky uživatelů elektromobilů se vyjádřilo ke svým návykům a ukázalo se, že i současné vozy jsou schopné velmi dobře pokrýt požadavky jejich majitelů. Často se přitom jedná o lidi žijící v bytech a nájmech bez přístupu k vlastnímu zdroji nabíjení. Jaký je průměrný týdenní nájezd řidičů a jak často musí své vozy nabíjet?

Dojezd 1 000 km většina lidí nepotřebuje

Je zřejmé, že v porovnání s dieselovými vozy, které na jedno nabití indikují dojezd přesahující i 1 000 kilometrů, nemohou běžné elektromobily stále své dojezdy dorovnat. Jak se ale zdá z výpovědí majitelů, které posbíral server Jalopnik, není to ani potřeba. Se zlepšující se průměrnou spotřebou spalováků výrobci aut snižují objem nádrže a dojezd na jedno tankování se snižuje. Často jde o vzdálenost kolem pěti až šesti set kilometrů. Takových dojezdů jsou schopné i elektrické vozy, které v novém stavu nestojí více než jeden milion korun.

Zájemci dnes již běžně počítají s tím, že hodnoty, které uvádí výrobce i metodika WLTP, jsou pouze orientační. Povědomí je takové, že raději tato čísla poníží o třetinu a poté jsou si vcelku jistí tím, kolik toho v lepších povětrnostních podmínkách najedou. Rádi tak vidí, pokud automobilka uvádí v dojezdu hodnoty přesahující 700 km. V realitě tak mohou počítat s dojezdem kolem 450 kilometrů. Takových vozů postupně přibývá, ale stále jde převážně o dražší modely. Hodně dotázaných ale také uvedlo, že často nejezdí více než 150 kilometrů v jednom zátahu nebo i v jednom dni.

Nabíjecí stanice PREPOINT

Nabíjení pro většinu majitelů dnes již není překážkou | foto: PRE

Zastávky a kratší nabíjení lidé bez potíží tolerují

Dojezd odpovídající 300 mílím, tedy 480 kilometrům je pro naprosto většinu dostačující. Někteří takový vůz dobíjejí i jen jednou týdně a často z pomalých nabíjecích veřejných stanic. Majitelé si totiž na nezbytně nutnou dobu naplánují nákup, projížďku na kole nebo návštěvu kulturních stánků. Nedočkaví jedinci nebo milovníci cestování pak raději sahají po vozech s 800V architekturou, která je na nabíjecích stanicích zdrží jen velmi krátkou dobu. Ta se často vyrovná průměrnému tankování a návštěvě zázemí čerpací stanice majitelů spalovacích vozidel. Dojezd takových modelů pak dostačuje i v průměrném počtu a čase zastávek majitelů vozidel odlišného druhu.

U výletů majitelé nejčastěji počítají s nájezdem kolem 450 kilometrů a rádi takové cesty podniknout bez nutné návštěvy nabíječky. Jelikož takový cesta zabere i vícero hodin, nechtějí trávit další desítky minut uměle při nabíjení. Pod 320 kilometrů dojezdu už jde o omezování a řidiči takového vozy volí raději pro městské cestování. A pokud denně najedou jen něco málo přes 50 kilometrů, vystačí si opět s jedním až dvěma nabíjením týdně. V mnoha případech ale dotázaní přiznali, že kvůli delším přejezdům mimo pracovní týden by kvalitně užili i plug-in hybridní vůz pro bezemisní provoz během pracovních dní.

Baterie v elektromobilu

Baterie v elektromobilu již dosáhly uspokojivého dojezdu | foto: MG

Znalosti zájemců se prohlubují

Zájemci si dnes zjišťují i statistiky, jak se vůz bude chovat po několika letech provozu. Degradace baterie a snížení dojezdu jsou tak přirozené hodnoty, které do svých úvah zahrnují. I v takovém případě ale chtějí, aby nový vůz ujel alespoň 450 kilometrů. I se špatnými nabíjecími návyky se tak dá uvažovat nad dojezdem kolem 350 kilometrů po vypršení záruční lhůty po zhruba sedmi letech vlastnictví. Překvapivé množství majitelů se ale o baterii stará šetrně a nenabíjí často přes 80 procent.

Ač se dá stále považovat moderní elektrický automobil na relativně novou technologii, zájemci a fanoušci se rychle adaptovali na odlišné způsoby používání. Vlastnictví spalovacího vozu se může stále zdát jako jednodušší varianta, ale jakmile si zvyknete na elektřinu, budete ochotní učinit i několik životních návyků. Pro některé to nakonec může působit jako osvobození. Pro takové, kteří na silnicích denně tráví dlouhé hodiny ale zatím nenastala ta správná doba a musí si na svůj ideální elektrický vůz zatím počkat.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."