Potřebujete u elektroauta dojezd 1 000 km? Výsledky průzkumu překvapí

Elektromobily díky novým technologiím neustále navyšují dojezd, ale se dieselovými vozy stále nemohou držet krok. Je to ale potřebné? Desítky uživatelů elektromobilů se vyjádřilo ke svým návykům a ukázalo se, že i současné vozy jsou schopné velmi dobře pokrýt požadavky jejich majitelů. Často se přitom jedná o lidi žijící v bytech a nájmech bez přístupu k vlastnímu zdroji nabíjení. Jaký je průměrný týdenní nájezd řidičů a jak často musí své vozy nabíjet?
Dojezd 1 000 km většina lidí nepotřebuje
Je zřejmé, že v porovnání s dieselovými vozy, které na jedno nabití indikují dojezd přesahující i 1 000 kilometrů, nemohou běžné elektromobily stále své dojezdy dorovnat. Jak se ale zdá z výpovědí majitelů, které posbíral server Jalopnik, není to ani potřeba. Se zlepšující se průměrnou spotřebou spalováků výrobci aut snižují objem nádrže a dojezd na jedno tankování se snižuje. Často jde o vzdálenost kolem pěti až šesti set kilometrů. Takových dojezdů jsou schopné i elektrické vozy, které v novém stavu nestojí více než jeden milion korun.
Zájemci dnes již běžně počítají s tím, že hodnoty, které uvádí výrobce i metodika WLTP, jsou pouze orientační. Povědomí je takové, že raději tato čísla poníží o třetinu a poté jsou si vcelku jistí tím, kolik toho v lepších povětrnostních podmínkách najedou. Rádi tak vidí, pokud automobilka uvádí v dojezdu hodnoty přesahující 700 km. V realitě tak mohou počítat s dojezdem kolem 450 kilometrů. Takových vozů postupně přibývá, ale stále jde převážně o dražší modely. Hodně dotázaných ale také uvedlo, že často nejezdí více než 150 kilometrů v jednom zátahu nebo i v jednom dni.

Zastávky a kratší nabíjení lidé bez potíží tolerují
Dojezd odpovídající 300 mílím, tedy 480 kilometrům je pro naprosto většinu dostačující. Někteří takový vůz dobíjejí i jen jednou týdně a často z pomalých nabíjecích veřejných stanic. Majitelé si totiž na nezbytně nutnou dobu naplánují nákup, projížďku na kole nebo návštěvu kulturních stánků. Nedočkaví jedinci nebo milovníci cestování pak raději sahají po vozech s 800V architekturou, která je na nabíjecích stanicích zdrží jen velmi krátkou dobu. Ta se často vyrovná průměrnému tankování a návštěvě zázemí čerpací stanice majitelů spalovacích vozidel. Dojezd takových modelů pak dostačuje i v průměrném počtu a čase zastávek majitelů vozidel odlišného druhu.
U výletů majitelé nejčastěji počítají s nájezdem kolem 450 kilometrů a rádi takové cesty podniknout bez nutné návštěvy nabíječky. Jelikož takový cesta zabere i vícero hodin, nechtějí trávit další desítky minut uměle při nabíjení. Pod 320 kilometrů dojezdu už jde o omezování a řidiči takového vozy volí raději pro městské cestování. A pokud denně najedou jen něco málo přes 50 kilometrů, vystačí si opět s jedním až dvěma nabíjením týdně. V mnoha případech ale dotázaní přiznali, že kvůli delším přejezdům mimo pracovní týden by kvalitně užili i plug-in hybridní vůz pro bezemisní provoz během pracovních dní.

Znalosti zájemců se prohlubují
Zájemci si dnes zjišťují i statistiky, jak se vůz bude chovat po několika letech provozu. Degradace baterie a snížení dojezdu jsou tak přirozené hodnoty, které do svých úvah zahrnují. I v takovém případě ale chtějí, aby nový vůz ujel alespoň 450 kilometrů. I se špatnými nabíjecími návyky se tak dá uvažovat nad dojezdem kolem 350 kilometrů po vypršení záruční lhůty po zhruba sedmi letech vlastnictví. Překvapivé množství majitelů se ale o baterii stará šetrně a nenabíjí často přes 80 procent.
Ač se dá stále považovat moderní elektrický automobil na relativně novou technologii, zájemci a fanoušci se rychle adaptovali na odlišné způsoby používání. Vlastnictví spalovacího vozu se může stále zdát jako jednodušší varianta, ale jakmile si zvyknete na elektřinu, budete ochotní učinit i několik životních návyků. Pro některé to nakonec může působit jako osvobození. Pro takové, kteří na silnicích denně tráví dlouhé hodiny ale zatím nenastala ta správná doba a musí si na svůj ideální elektrický vůz zatím počkat.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.