Polovodičová baterie? Svatý grál elektromobility je na hony vzdálený, shodují se vědci

Pavel Škopek
Baterie elektromobilu | Zdroj: ET Auto
Baterie elektromobilu | Zdroj: ET Auto

Kdy se dočkáme polovodičových baterií v běžných elektromobilech? Experti v oboru mírní nadšení veřejnosti i samotných automobilek.

Realita brzdí euforii

Polovodičové baterie jsou v automobilovém světě novodobým svatým grálem. Automobilky je malují jako revoluci, která má přinést vyšší hustotu energie, bleskové nabíjení a vyšší bezpečnost. Jenže nadšení brzdí realita a ta je v tuto chvíli silnější než marketingová očekávání.

Na nedávném fóru China Automotive Forum 2025 jasně zaznělo, že masová výroba těchto baterií je zatím spíše hudbou vzdálené budoucnosti. Podle Wang Fang, hlavní vědecké pracovnice Čínského výzkumného centra automobilových technologií, stále existují čtyři zásadní problémy, které musí polovodičové baterie překonat: nejasné iontové dráhy, složité výrobní procesy, nedostatečná kontrola bezpečnosti a obtížné zvládnutí výroby ve velkém.

Oficiálně oznámené termíny automobilek, jako je rok 2026 nebo 2027, jsou tak podle expertů stále spíše optimistické. Většina výrobců přitom prezentuje pouze pilotní projekty, laboratorní vzorky nebo omezené demonstrační série. Žádná z automobilových značek zatím nedodala solid-state baterie do sériové výroby.

Solid-state baterie | foto: Stellantis
Solid-state baterie | foto: Stellantis

Bezpečnost a cena

Klíčovou překážkou pro rychlé nasazení polovodičových baterií zůstává jejich bezpečnost. Ačkoliv mají polovodičové baterie širší bezpečnostní hranice než klasické lithiové články, v případě selhání mohou být následky vážnější. Čínská společnost automobilových inženýrů proto letos zavedla jasnou technickou normu, která omezuje marketingové označování baterií a definuje skutečné solid-state technologie.

Kromě bezpečnosti se vývojáři potýkají s vysokými náklady a technickými limity. Podle Battery Intelligence vychází výroba polovodičových baterií na více než trojnásobek ceny běžných lithium-iontových článků, konkrétně na 1 200 jüanů (3500 korun) za kWh. Vysoké náklady na vývoj i produkci tak omezují možnost masového nasazení a prodražují první modely, které by měly tuto technologii využít.

Mezitím se trh s elektromobily mění. Na popularitě získávají hybridy, které byly považované pouze za přechodnou technologii. Čínská asociace osobních automobilů uvádí nárůst plug-in hybridů v první polovině roku o 31,5 % a stále více značek přichází s modely s prodlužovačem dojezdu (EREV). Výrazně se zlepšily i klasické lithium-iontové baterie. Například BYD představil v březnu e-platformu, které stačí pětiminutové nabíjení k prodloužení dojezdu o 400 km. To vše snižuje aktuální potřebu rychlého nástupu polovodičových článků.

Zdroj: CarNewsChina.com


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články