Po přestupcích a kritice Tesla přejmenovala FSD. V Číně z něj zmizela autonomie

Tesla Full Self-Driving (FSD) v Číně po spuštění selhal. Systém sbíral pokuty, mátly ho například cyklopruhy. Tesla změnila název a omezila funkce.
Start Tesla FSD v Číně se nepovedl
Není autopilot jako autopilot. Tesla si se svým systémem FSD uřízla v Číně pořádnou ostudu, a to přitom šlo teprve o první testovací zavedení jeho omezené verze. Hned po spuštění se objevily případy, kdy řidiči začali sbírat pokuty jako na běžícím pásu. V zemi, kde silniční dohled zajišťují tisíce kamer s automatickým vyhodnocováním přestupků, se ukázalo, že FSD není na místní infrastrukturu vůbec připravené. Systém například opakovaně zaměňoval cyklopruhy za odbočovací pruhy nebo bez varování přejížděl plné čáry. Jeden z řidičů dostal během jediné jízdy sedm pokut.
Tyto incidenty společně se zahájením platnosti nových přísnější pravidel pro tzv. connected vehicles, tedy vozidla propojená s digitální infrastrukturou, donutili Teslu plány na širší zavádění FSD v Číně rychle přehodnotit. Současně se podle serveru Electrek objevila na čínské verzi webu Tesly aktualizace, která vypouští z názvu kontroverzní označení „FSD“. Dříve se systém jmenoval „FSD Intelligent Assisted Driving“ (inteligentní asistované řízení FSD), nyní nese jednodušší název „Intelligent Assisted Driving“. Cena 64 000 jüanů (203 tisíc korun) ani funkce se přitom nezměnily.
Ostré kritice za to, že svůj asistenční systém nazývá „Full Self-Driving“ (plně autonomní řízení), přestože vozidla ve skutečnosti vyžadují neustálý dohled řidiče, přitom Tesla čelí už roky. V reakci na tento tlak loni přejmenovala systém v USA na „Full Self-Driving (Supervised)“, aby bylo jasné, že se nejedná o plně autonomní jízdu.

Tesla se podřizuje regulaci
Nový název nicméně dostal v Číně i nižší základní asistenční systém Tesly, ze kterého zmizelo slovo „autopilot“. Původně měl tento název evokovat podobnost s leteckými systémy, které zvládají rutinní úkoly, ale vyžadují pozornost pilota pro případ nouze. V praxi však označení často vzbuzovalo dojem, že řidič může zcela přestat dávat pozor, což dlouhodobě vyvolávalo kontroverze a kritiku.
Svých plánů na zavedení systému asistovaného řízení na největším automobilovém trhu se nicméně automobilka nevzdala. Ve svém vyjádření uvedla, že je plánuje i nadále nabízet, ovšem až poté, co získá příslušná povolení. Změna názvů tak může být součástí přizpůsobení se novým regulatorním požadavkům a snahy zmírnit veřejné i úřední obavy.
Faktem je, že zde Tesla jednoznačně tahá za kratší konec provazu. Nejen, že se ukázalo, že na provoz na zdejších silnicích není připravená, ale nespí ani její čínská konkurence. Například BYD nedávno vydal aktualizaci softwaru, která přidává funkce chytrého řízení do všech jeho vozidel, a to zcela zdarma.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.