Pilotní program Non-Tesla Supercharging. Co to je a kdy se dočká Česko?
- Společnost Tesla otevřela své rychlonabíječky všem
- Pilotní program „Non-Tesla Supercharging“ funguje v 21 zemích
- Česko ani Slovensko zatím na seznamu zemí nejsou, kdy se to změní?

Cílem Tesly je urychlit přechod k obnovitelným zdrojům energie a tedy přispět k lepší budoucnosti planety. Jedním z dílků této skládačky je pilotní program „Non-Tesla Supercharging“, který otevírá rychlonabíjecí stanice Tesla Supercharger i ostatním, tedy nemajitelům vozů značky Tesla. A krom toho, Tesla si tím zajistila i další docela slušný byznys, nejen díky tučným státním dotacím.
Co je to Non-Tesla Supercharging?
Non-Tesla Supercharging je pilotní program, který byl spuštěn v listopadu roku 2021. Mezi prvními zeměmi bylo Nizozemsko, Norsko a Francie. V těchto zemích je možné na vybraných stanicích Tesla Supercharger dobíjet elektromobily nejen značky Tesla, ale i ostatních značek, které mají evropský standardní konektor CCS.
Je to jednoduché. Pokud přijedete s elektromobilem jiné značky než Tesla, můžete si zapnout dobíjení na Superchargeru tak, že si nejprve do smartphonu nainstalujete aplikaci Tesla, v ní si vytvoříte účet, který spárujete s platební kartou, a následně si vyberete možnost, že chcete dobíjet vůz „jiné značky“ a vyberete si, přes který stojan.

Čtěte také: 7 důvodů, proč si pořídit Teslu
Ve kterých zemích už tento pilotní program funguje?
Možnost dobíjet jakýkoliv elektromobil v rámci pilotního programu Non-Tesla Supercharging už máte po celém světě, od Ameriky, přes Evropu až po Asii. Aktuálně je na seznamu zemí, ve kterých byl spuštěn Non-Tesla Supercharging program, celkem 21 zemí, převážně z Evropy.
Seznam zemí
- Austrálie
- Belgie
- Čína
- Dánsko
- Finsko
- Francie
- Island
- Itálie
- Kanada
- Lucembursko
- Německo
- Nizozemsko
- Norsko
- Nový Zéland
- Rakousko
- Španělsko
- Švédsko
- Švýcarsko
- Turecko
- USA
- Velká Británie
Kdy bude Non-Tesla Supercharging v ČR a na Slovensku?
To je zatím ve hvězdách, lidově řečeno. Tesla doposud neuvedla žádné informace v souvislosti s tím, kdy spustí pilotní program Non-Tesla Supercharging také v České republice, či na Slovensku. Každopádně seznam zemí se pořád rozrůstá, takže je dost možné, i s ohledem na technicky jednodušší „konektorovou situaci“ v Evropě v případě otevírání Superchargerů, že se brzy dočkáme.
Tesla na svém webu uvádí, že je její ambicí otevírat Superchargery všem a pomocí toho přesvědčit více lidí k tomu, aby přešli na elektrický automobil. Její rychlonabíjecí síť Tesla Supercharger, která už přes 50 tisíc stanic (tedy rychlonabíjecích stojanů – pozn. redakce) s intuitivním ovládáním a vysokým výkonem, je jednou z největších výhod, které oproti ostatním výrobcům elektromobilů americká automobilka má.

Jaké konektory Tesla využívá?
Samozřejmě se to liší podle zemí, resp. kontinentů. Nejjednoduší je situace v Evropě, kde využívají elektromobily Tesla konektor CCS, který je evropským standardem, takže jej mají i všechny ostatní elektromobily od evropských, ale i dalších automobilek, které se prodávají na Starém kontinentu. Stejné je to v Austrálii a na Novém Zélandu, kde je také CCS konektor místním standardem.
V případě Ameriky se přechází na nový standard NACS, který je konektorem Tesly. Než na něj přejde většina nebo všechny automobilky, což nějaký ten rok ještě potrvá, musí se situace s nabíjením na Non-Tesla Supercharging místech řešit tak, že se využívá Magic Dock adaptér. V Číně (pevninské) je nativně standard GB/T, který zde používají i elektromobily od Tesly, takže otevření Superchargerů vlastně také není problém.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.