Oslo zavádí tvrdou podmínku pro taxi služby. Povolené jsou už jen ty na elektřinu

Tesla Model X jako taxi v norském městě Oslo

Tesla Model X jako taxi v norském městě Oslo, ilustrační

Čtyři roky od oznámení ambiciózního návrhu vstoupil v norském Oslu v platnost nový zákon. Místní vozy taxi služby musí povinně vyměnit spalovací motory za bezemisní elektrické. Hlavní norské město v tomto trendu následuje ostatní, dnes již kompletně vyměněné flotily vozů pro přepravu osob. Vybrané světové metropole tento projekt podporují a často se jej snaží uplatit taktéž. Často ovšem musí slevit z přísných podmínek severského státu.

Příchod zákona zvedl poptávku po elektromobilech

Řidiči taxi měli čas na naplánování výměny svých dopravních prostředků od září 2020. Odbory a asociace řidičů žádali odložení zákona o další dva roky, až na počátek roku 2027. Tato žádost ale u vlády neprošla. Jediné vozy, které stále smí klienty přepravovat za úplatu ve spalovacích vozidlech, jsou takové, které přejíždí hranice města.

V přípravě na blížící se úpravu Norsko za poslední rok zaznamenalo zvýšený zájem o elektromobily. Velké množství bylo následně přihlášeno právě k provozování taxi služby. Minulý rok se podíl elektrických vozidel v zemi zvedl již přes 88 procent nově registrovaných vozů. Oslo není prvním městem, které tak přísné požadavky zavádí. Bergen a Stavanger měli plně elektrické taxi flotily již v roce 2023. Trondheim se velmi rychle přibližuje, vyměnit se musí ještě tři procenta vozidel.

Elektrické taxi LEVC TX

Elektrické taxi LEVC TX

Londýn nabízí dotace, Šanghaj odsouvá platnost na 2027

Ani v Oslu ovšem nejde o zcela nečekanou novinku. Koncem loňského roku bylo elektřinou poháněno již devět z desíti vozů taxi. Data o počtu vozidel poskytuje pravidelně Norský úřad pro veřejnou silniční dopravu. Zatímco stát dal stopku k provozování spalovacích vozidel od 1. listopadu, mnoho oblastí si vytyčilo vlastní hranice na dřívější data.

Norsko je svým vysokým počtem elektrických vozidel pověstné. V mnoha ohledech jde příkladem, ovšem nelze přehlédnout i výborné podmínky pro provozování. Levná elektřina zde hraje prim. Nicméně podobné záměry v elektrifikaci vozidel veřejné dopravy i taxi služeb plánuje například i Šanghaj. Kromě taxíků budou také městské autobusy od roku 2027 taktéž věrné pouze elektrické energii. Londýn tuto cestu zatím podporuje dotacemi pro tradiční černé a žluté ikonické taxíky bez plošného nařízení. Stejné koncept uplatňují i řecké Atény.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Oslo zavádí tvrdou podmínku pro taxi služby. Povolené jsou už jen ty na elektřinu

Tesla Model X jako taxi v norském městě Oslo

Tesla Model X jako taxi v norském městě Oslo, ilustrační

Čtyři roky od oznámení ambiciózního návrhu vstoupil v norském Oslu v platnost nový zákon. Místní vozy taxi služby musí povinně vyměnit spalovací motory za bezemisní elektrické. Hlavní norské město v tomto trendu následuje ostatní, dnes již kompletně vyměněné flotily vozů pro přepravu osob. Vybrané světové metropole tento projekt podporují a často se jej snaží uplatit taktéž. Často ovšem musí slevit z přísných podmínek severského státu.

Příchod zákona zvedl poptávku po elektromobilech

Řidiči taxi měli čas na naplánování výměny svých dopravních prostředků od září 2020. Odbory a asociace řidičů žádali odložení zákona o další dva roky, až na počátek roku 2027. Tato žádost ale u vlády neprošla. Jediné vozy, které stále smí klienty přepravovat za úplatu ve spalovacích vozidlech, jsou takové, které přejíždí hranice města.

V přípravě na blížící se úpravu Norsko za poslední rok zaznamenalo zvýšený zájem o elektromobily. Velké množství bylo následně přihlášeno právě k provozování taxi služby. Minulý rok se podíl elektrických vozidel v zemi zvedl již přes 88 procent nově registrovaných vozů. Oslo není prvním městem, které tak přísné požadavky zavádí. Bergen a Stavanger měli plně elektrické taxi flotily již v roce 2023. Trondheim se velmi rychle přibližuje, vyměnit se musí ještě tři procenta vozidel.

Elektrické taxi LEVC TX

Elektrické taxi LEVC TX

Londýn nabízí dotace, Šanghaj odsouvá platnost na 2027

Ani v Oslu ovšem nejde o zcela nečekanou novinku. Koncem loňského roku bylo elektřinou poháněno již devět z desíti vozů taxi. Data o počtu vozidel poskytuje pravidelně Norský úřad pro veřejnou silniční dopravu. Zatímco stát dal stopku k provozování spalovacích vozidel od 1. listopadu, mnoho oblastí si vytyčilo vlastní hranice na dřívější data.

Norsko je svým vysokým počtem elektrických vozidel pověstné. V mnoha ohledech jde příkladem, ovšem nelze přehlédnout i výborné podmínky pro provozování. Levná elektřina zde hraje prim. Nicméně podobné záměry v elektrifikaci vozidel veřejné dopravy i taxi služeb plánuje například i Šanghaj. Kromě taxíků budou také městské autobusy od roku 2027 taktéž věrné pouze elektrické energii. Londýn tuto cestu zatím podporuje dotacemi pro tradiční černé a žluté ikonické taxíky bez plošného nařízení. Stejné koncept uplatňují i řecké Atény.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."