Nový zákon možná přikáže, aby elektromobily měly obousměrné nabíjení

Stále více automobilek nabízí u svých elektromobilů technologii obousměrného nabíjení. Zatímco dnes je to možné považovat za konkurenční výhodu a bonus pro majitelů elektromobilů, v americké Kalifornii by se však mohlo v budoucnu stát povinností. Počítá s tím nový zákon, který minulý týden podepsal zdejší guvernér Gavin Newsom.
Obří powerbanka na kolech
Obousměrné nabíjení (V2X) se týká schopnosti elektromobilů nejen odebírat elektřinu ze sítě, ale i posílat ji opačným směrem a fungovat tak jako zdroj energie. Existuje několik technologií obousměrného nabíjení. Tou základní a nejrozšířenější je V2L (Vehicle-to-Load), kdy je možné z elektromobilu možné napájet různé elektrické spotřebiče.
Například Kia EV9 však nabízí i V2H (Vehicle-to-Home) a V2B (Vehicle-to-Building), kdy je možné z elektromobilu napájet celou domácnost nebo dům, a zejména V2G (Vehicle-to-Grid), kdy skrz připojený wallbox posílá elektřinu zpět do sítě.
Právě o posílání energie zpět do sítě tu jde především. Tisíce elektromobilů připojených do sítě mohou fungovat jako obří virtuální elektrárna, která může ve špičce pomáhat uspokojovat zvýšenou poptávku po elektřině. Kalifornská síť je přitom v nejteplejších letních dnech, kterých je s tím, jak změna klimatu zvyšuje teploty, často přetížená. Využití elektromobilů pro zachování rovnováhy a zabránit kolapsu sítě.

Čtěte také: Byl spatřen prototyp zvláštní Tesly. Maskování dává prostor ke spekulacím
Harmonogram chybí
Využití technologie V2G se může zdát jako geniálně jednoduché řešení a pro majitele elektromobilů vlastně finančně výhodné. Nakoupí elektřinu, když je levná a prodají ji zpět, když je drahá. Problém je však v jejím malém rozšíření. Jen málo společností přidalo V2G do svých aut. Zájemci o elektromobily pak nevidí důvod, proč si za tuto funkci připlácet.
Takže musí existovat něco, co to všechno nastartuje. Kalifornie si myslí, že by to mohl být právě její příklad. V roce 2023, kdy byl návrh zákona představen, obsahoval jasný požadavek, aby všechny nové elektromobily měly od roku 2027 povinně oboustranné nabíjení. Během legislativního procesu však tento ambiciózní termín vypadl. Současná podoba zákona místo toho dala Kalifornské energetické komisi (CEC) zelenou k vydání požadavku, až to uzná za vhodné. Už teď přitom Kalifornie odhaduje, že integrací elektromobilů do sítě by mohla ročně ušetřit až miliardu dolarů.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.