Nový zákon možná přikáže, aby elektromobily měly obousměrné nabíjení

Lapp

Nabíjení nemusí fungovat jen jedním směrem

Stále více automobilek nabízí u svých elektromobilů technologii obousměrného nabíjení. Zatímco dnes je to možné považovat za konkurenční výhodu a bonus pro majitelů elektromobilů, v americké Kalifornii by se však mohlo v budoucnu stát povinností. Počítá s tím nový zákon, který minulý týden podepsal zdejší guvernér Gavin Newsom.

Obří powerbanka na kolech

Obousměrné nabíjení (V2X) se týká schopnosti elektromobilů nejen odebírat elektřinu ze sítě, ale i posílat ji opačným směrem a fungovat tak jako zdroj energie. Existuje několik technologií obousměrného nabíjení. Tou základní a nejrozšířenější je V2L (Vehicle-to-Load), kdy je možné z elektromobilu možné napájet různé elektrické spotřebiče.

Například Kia EV9 však nabízí i V2H (Vehicle-to-Home) a V2B (Vehicle-to-Building), kdy je možné z elektromobilu napájet celou domácnost nebo dům, a zejména V2G (Vehicle-to-Grid), kdy skrz připojený wallbox posílá elektřinu zpět do sítě.

Právě o posílání energie zpět do sítě tu jde především. Tisíce elektromobilů připojených do sítě mohou fungovat jako obří virtuální elektrárna, která může ve špičce pomáhat uspokojovat zvýšenou poptávku po elektřině. Kalifornská síť je přitom v nejteplejších letních dnech, kterých je s tím, jak změna klimatu zvyšuje teploty, často přetížená. Využití elektromobilů pro zachování rovnováhy a zabránit kolapsu sítě.

Dráty vysokého napětí

Elektromobily by měly zabránit přetížení sítě, ilustrační


Čtěte také: Byl spatřen prototyp zvláštní Tesly. Maskování dává prostor ke spekulacím


Harmonogram chybí

Využití technologie V2G se může zdát jako geniálně jednoduché řešení a pro majitele elektromobilů vlastně finančně výhodné. Nakoupí elektřinu, když je levná a prodají ji zpět, když je drahá. Problém je však v jejím malém rozšíření. Jen málo společností přidalo V2G do svých aut. Zájemci o elektromobily pak nevidí důvod, proč si za tuto funkci připlácet.

Takže musí existovat něco, co to všechno nastartuje. Kalifornie si myslí, že by to mohl být právě její příklad. V roce 2023, kdy byl návrh zákona představen, obsahoval jasný požadavek, aby všechny nové elektromobily měly od roku 2027 povinně oboustranné nabíjení. Během legislativního procesu však tento ambiciózní termín vypadl. Současná podoba zákona místo toho dala Kalifornské energetické komisi (CEC) zelenou k vydání požadavku, až to uzná za vhodné. Už teď přitom Kalifornie odhaduje, že integrací elektromobilů do sítě by mohla ročně ušetřit až miliardu dolarů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Nový zákon možná přikáže, aby elektromobily měly obousměrné nabíjení

Lapp

Nabíjení nemusí fungovat jen jedním směrem

Stále více automobilek nabízí u svých elektromobilů technologii obousměrného nabíjení. Zatímco dnes je to možné považovat za konkurenční výhodu a bonus pro majitelů elektromobilů, v americké Kalifornii by se však mohlo v budoucnu stát povinností. Počítá s tím nový zákon, který minulý týden podepsal zdejší guvernér Gavin Newsom.

Obří powerbanka na kolech

Obousměrné nabíjení (V2X) se týká schopnosti elektromobilů nejen odebírat elektřinu ze sítě, ale i posílat ji opačným směrem a fungovat tak jako zdroj energie. Existuje několik technologií obousměrného nabíjení. Tou základní a nejrozšířenější je V2L (Vehicle-to-Load), kdy je možné z elektromobilu možné napájet různé elektrické spotřebiče.

Například Kia EV9 však nabízí i V2H (Vehicle-to-Home) a V2B (Vehicle-to-Building), kdy je možné z elektromobilu napájet celou domácnost nebo dům, a zejména V2G (Vehicle-to-Grid), kdy skrz připojený wallbox posílá elektřinu zpět do sítě.

Právě o posílání energie zpět do sítě tu jde především. Tisíce elektromobilů připojených do sítě mohou fungovat jako obří virtuální elektrárna, která může ve špičce pomáhat uspokojovat zvýšenou poptávku po elektřině. Kalifornská síť je přitom v nejteplejších letních dnech, kterých je s tím, jak změna klimatu zvyšuje teploty, často přetížená. Využití elektromobilů pro zachování rovnováhy a zabránit kolapsu sítě.

Dráty vysokého napětí

Elektromobily by měly zabránit přetížení sítě, ilustrační


Čtěte také: Byl spatřen prototyp zvláštní Tesly. Maskování dává prostor ke spekulacím


Harmonogram chybí

Využití technologie V2G se může zdát jako geniálně jednoduché řešení a pro majitele elektromobilů vlastně finančně výhodné. Nakoupí elektřinu, když je levná a prodají ji zpět, když je drahá. Problém je však v jejím malém rozšíření. Jen málo společností přidalo V2G do svých aut. Zájemci o elektromobily pak nevidí důvod, proč si za tuto funkci připlácet.

Takže musí existovat něco, co to všechno nastartuje. Kalifornie si myslí, že by to mohl být právě její příklad. V roce 2023, kdy byl návrh zákona představen, obsahoval jasný požadavek, aby všechny nové elektromobily měly od roku 2027 povinně oboustranné nabíjení. Během legislativního procesu však tento ambiciózní termín vypadl. Současná podoba zákona místo toho dala Kalifornské energetické komisi (CEC) zelenou k vydání požadavku, až to uzná za vhodné. Už teď přitom Kalifornie odhaduje, že integrací elektromobilů do sítě by mohla ročně ušetřit až miliardu dolarů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."