Nový plán Renaultu. Na jedné platformě chce vyrábět elektromobily i hybridy

Výrobní flexibilita může zachránit automobilky. Hybridní modul Horse Powertrain umožní vyrábět elektromobily i hybridy na jedné platformě.
Výrobní flexibilita jako klíč k přežití
Přestože počet prodaných elektromobilů neustále roste, ukázalo se, že realita za ambiciózními plány na konec aut se spalovacími motory bolestně pokulhává. Společnost Horse Powertrain představila revoluční řešení Future Hybrid Concept, které by mohlo změnit přístup k výrobě elektrifikovaných vozů. Nejde však o možnost, jak si nechat přestavět elektromobil zpět na spalovací auto. Cílem je poskytnout automobilkám nástroj, jak na jediné platformě vyrábět jak čistě elektrická vozidla, tak hybridy a tím výrazně snížit náklady.
Klíčovým prvkem konceptu je modulární hybridní pohonná jednotka, kterou lze integrovat do stávajících BEV platforem. Motor je schopný spalovat kromě benzínu i etanol, metanol i syntetická paliva a může fungovat jako dnešní prodlužovače dojezdu, kdy bude pouze vyrábět energii pro baterii nebo přímo pohánět kola. Automobilky tak mohou na jedné výrobní lince snadno osadit jeden typ karoserie buď čistě elektrickým pohonem, nebo hybridní verzí s doplněným spalovacím agregátem.
Horse Powertrain přitom není na poli výroby motorů žádný nováček a má za zády skutečné těžké váhy. Původně se jednalo o divizi spalovacích motorů Renaultu, která byla vyčleněna do samostatné společnosti. Tu vlastní společně Renault s čínským Geely, pro které vyvíjí spalovací motory, ale současně i elektromotory, převodovky a další klíčové komponenty. Desetinový podíl pak drží saúdskoarabský ropný gigant Aramco.

Hodí se pro menší automobilky
Tato koncepce přináší výrazný strategický přínos především v období, kdy automobilky čelí vysokým nákladům na přechod k elektromobilitě. Nový pohonný modul je navržen jako „vše v jednom“ a skládá se ze spalovacího motoru, elektromotoru a převodovky. Jednotka se připevňuje přímo na podvozkový rám vozu a její integrace do stávající elektrické architektury vyžaduje jen minimální úpravy. Kromě toho je potřeba pouze palivová nádrž a výfuk, základní infrastruktura už ale existuje.
„Společnost Horse Powertrain se zaměřuje na řešení největších problémů, kterým čelí OEM výrobci v automobilovém průmyslu. Více než deset let to vypadalo, že jedinou cestou k čistému nulovému pohonu jsou bateriové elektromobily, a výrobci OEM podle toho plánovali. Nyní se však posouváme směrem k technologicky neutrálnímu světu, kde různé trhy a oblasti využití sledují každý svou vlastní cestu udržitelné mobility,“ řekl Matias Giannini, generální ředitel společnosti.
Zahájení nasazení do sériových vozů se plánuje na rok 2028, přesto se objevují pochybnosti, zda v té době nebude poptávka po plug-in hybridech klesat s ohledem na zlepšující se infrastrukturu rychlonabíjecích stanic.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.