Velká Británia a země Eurozóny v prosinci prodloužily platnost stávajících pravidel původu baterií a elektrických aut v rámci dohody o obchodu a spolupráci (TCA) o další tři roky. Podle nich mohou bezcelní obchod využívat pouze elektrická vozidla, která obsahují stanovený podíl místních komponentů využitých při výrobě, a splňují tedy požadovaný místní obsah. Evropští výrobci toto rozhodnutí vítají, protože posiluje jejich konkurenceschopnost ve vztahu k Číně.
„Dlouho očekávané prodloužení pravidel původu poskytuje potřebnou jistotu rostoucímu evropskému dodavatelskému řetězci,“ řekla k tématu Sigrid de Vries, generální ředitelka ACEA. Evropská asociace výrobců automobilů uvedla, že dohoda zabránila potenciálním nákladům v miliardových hodnotách a „zachránila“ až 480 000 elektromobilů.
Rozhodnutí je pro evropský trh příznivé zejména ve světle zprávy z pařížské École Polytechnique, která srovnává čínské, evropské a americké regulace pro přechod na bezuhlíkovou silniční mobilitu. Z té vyplynulo, že zemím EU hrozí ztráta pozice ve srovnání s čínskými a americkými konkurenty. „Na rozdíl od Číny a USA nám chybí robustní průmyslová strategie na podporu výroby elektromobilů,“ uvedla de Vries.
Čtěte také: Velká Británie zprovozňuje největší větrnou farmu na moři. Jde příkladem
Loňský rok se nesl ve znamení růstu automobilového průmyslu jako celku, přičemž došlo k výraznému nárůstu i v oblasti registrací elektromobilů. Pro koncové spotřebitele dokonce představovaly lákavější variantu než dieselové motory. Oproti evropskému průměru Češi elektrifikovaným automobilům tolik neholdovali, přívětivější postoj vůči nim zaujaly zejména firmy.
Elektromobily přitom podle vědců z americké Keck School of Medicine přispívají k čistotě ovzduší. Z jejich dat sesbíraných mezi lety 2013 a 2019 vyplývá, že s rostoucím počtem registrací elektromobilů klesal počet návštěv u lékaře v souvislosti s astmatem. Tento pozitivní dopad mohou ocenit zejména obyvatelé velkých měst a průmyslových zón, kde je kvalita vzduchu horší. „Jedná se o příklad toho, že elektrické vozy mohou ulevit ovzduší metropolí ve světě i v Česku. Do budoucna bychom se tak mohli dočkat úbytku respiračních onemocnění například v Praze nebo Ostravě,“ myslí si Tomáš Kadeřábek z Arvalu.
Velká Británia a země Eurozóny v prosinci prodloužily platnost stávajících pravidel původu baterií a elektrických aut v rámci dohody o obchodu a spolupráci (TCA) o další tři roky. Podle nich mohou bezcelní obchod využívat pouze elektrická vozidla, která obsahují stanovený podíl místních komponentů využitých při výrobě, a splňují tedy požadovaný místní obsah. Evropští výrobci toto rozhodnutí vítají, protože posiluje jejich konkurenceschopnost ve vztahu k Číně.
„Dlouho očekávané prodloužení pravidel původu poskytuje potřebnou jistotu rostoucímu evropskému dodavatelskému řetězci,“ řekla k tématu Sigrid de Vries, generální ředitelka ACEA. Evropská asociace výrobců automobilů uvedla, že dohoda zabránila potenciálním nákladům v miliardových hodnotách a „zachránila“ až 480 000 elektromobilů.
Rozhodnutí je pro evropský trh příznivé zejména ve světle zprávy z pařížské École Polytechnique, která srovnává čínské, evropské a americké regulace pro přechod na bezuhlíkovou silniční mobilitu. Z té vyplynulo, že zemím EU hrozí ztráta pozice ve srovnání s čínskými a americkými konkurenty. „Na rozdíl od Číny a USA nám chybí robustní průmyslová strategie na podporu výroby elektromobilů,“ uvedla de Vries.
Čtěte také: Velká Británie zprovozňuje největší větrnou farmu na moři. Jde příkladem
Loňský rok se nesl ve znamení růstu automobilového průmyslu jako celku, přičemž došlo k výraznému nárůstu i v oblasti registrací elektromobilů. Pro koncové spotřebitele dokonce představovaly lákavější variantu než dieselové motory. Oproti evropskému průměru Češi elektrifikovaným automobilům tolik neholdovali, přívětivější postoj vůči nim zaujaly zejména firmy.
Elektromobily přitom podle vědců z americké Keck School of Medicine přispívají k čistotě ovzduší. Z jejich dat sesbíraných mezi lety 2013 a 2019 vyplývá, že s rostoucím počtem registrací elektromobilů klesal počet návštěv u lékaře v souvislosti s astmatem. Tento pozitivní dopad mohou ocenit zejména obyvatelé velkých měst a průmyslových zón, kde je kvalita vzduchu horší. „Jedná se o příklad toho, že elektrické vozy mohou ulevit ovzduší metropolí ve světě i v Česku. Do budoucna bychom se tak mohli dočkat úbytku respiračních onemocnění například v Praze nebo Ostravě,“ myslí si Tomáš Kadeřábek z Arvalu.