Norsko přitvrzuje! Od roku 2030 zakazuje spalovací nákladní vozidla

  • Norsko plánuje ukončit éru spalovacích motorů i pro nákladní automobily
  • Do roku 2030 musí být všechna nová nákladní vozidla bezemisní
  • Úplný zákaz schválil norský parlament
Elektrický kamion Volvo FH Electric

Elektrický kamion Volvo FH Electric, ilustrační | foto: Volvo Trucks

Norsko patří bezesporu mezi největší průkopníky elektromobility v Evropě. Nyní se tato severská země rozhodla kompletně převést na nulové emise i nákladní dopravu. Od roku 2030 budou muset všechna nová nákladní vozidla jezdit na elektřinu nebo bioplyn, informuje norský server Elbil.no.

Parlament přidal na bezemisní náklaďáky půl miliardy

Norský Národní dopravní plán původně počítal s tím, že do roku 2030 bude polovina nových nákladních vozidel bezemisní. Podle norské agentura pro ochranu životního prostředí však byly původně cíle zastaralé. Norský parlament její volání vyslyšel a plán aktualizoval. Současně vyzval vládu, aby předložila balíček opatření, která umožní nového cíle dosáhnout.

„Je průkopnické, že si Norsko stanovilo cíl, kdy přestaneme kupovat nová znečišťující nákladní vozidla,“ komentovala rozhodnutí parlamentu generální tajemnice norské Asociace elektrických vozidel Christina Bu a dodala: „V uplynulém roce zintenzivnila Asociace elektrických vozidel svou práci na elektrifikaci těžké dopravy svým vlastním projektem a my jsme potěšeni tímto prvním průlomem.“

V rámci jednání o rozpočtu již poslanci rozhodli o navýšení rozpočtu norské agentury pro rozvoj podnikání Enova o 285 milionů norských korun (přibližně 595 milionů korun), které jsou určeny na nákup nákladních vozidel s nulovými emisemi. „Je třeba zajistit, aby programy financování nabízely firmám dobrou předvídatelnost,“ zdůraznil norský parlament. Původní ambicí je zvýšení podílu nových těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem z 10 na 20 % už v příštím roce.

Tesla Semi, předávání

Elon Musk předal slavnostně do užívání první kusy kamionu Tesla Semi | foto: Tesla


Čtěte také: Přestanou se kamiony předjíždět na dálnicích? Česko zavádí jednoduché řešení


Norsko zaplavují elektromobily

Ještě dál jsou Norové v elektrifikaci osobní dopravy. Auta se spalovacími motory v severské zemi známé svými pobídkami pro nákup elektromobilů, již dlouhodobě hrají druhé housle. Jak jsme již psali na začátku června, 80 % nových automobilů v Norsku již tvoří bateriové elektromobily.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Norsko přitvrzuje! Od roku 2030 zakazuje spalovací nákladní vozidla

  • Norsko plánuje ukončit éru spalovacích motorů i pro nákladní automobily
  • Do roku 2030 musí být všechna nová nákladní vozidla bezemisní
  • Úplný zákaz schválil norský parlament
Elektrický kamion Volvo FH Electric

Elektrický kamion Volvo FH Electric, ilustrační | foto: Volvo Trucks

Norsko patří bezesporu mezi největší průkopníky elektromobility v Evropě. Nyní se tato severská země rozhodla kompletně převést na nulové emise i nákladní dopravu. Od roku 2030 budou muset všechna nová nákladní vozidla jezdit na elektřinu nebo bioplyn, informuje norský server Elbil.no.

Parlament přidal na bezemisní náklaďáky půl miliardy

Norský Národní dopravní plán původně počítal s tím, že do roku 2030 bude polovina nových nákladních vozidel bezemisní. Podle norské agentura pro ochranu životního prostředí však byly původně cíle zastaralé. Norský parlament její volání vyslyšel a plán aktualizoval. Současně vyzval vládu, aby předložila balíček opatření, která umožní nového cíle dosáhnout.

„Je průkopnické, že si Norsko stanovilo cíl, kdy přestaneme kupovat nová znečišťující nákladní vozidla,“ komentovala rozhodnutí parlamentu generální tajemnice norské Asociace elektrických vozidel Christina Bu a dodala: „V uplynulém roce zintenzivnila Asociace elektrických vozidel svou práci na elektrifikaci těžké dopravy svým vlastním projektem a my jsme potěšeni tímto prvním průlomem.“

V rámci jednání o rozpočtu již poslanci rozhodli o navýšení rozpočtu norské agentury pro rozvoj podnikání Enova o 285 milionů norských korun (přibližně 595 milionů korun), které jsou určeny na nákup nákladních vozidel s nulovými emisemi. „Je třeba zajistit, aby programy financování nabízely firmám dobrou předvídatelnost,“ zdůraznil norský parlament. Původní ambicí je zvýšení podílu nových těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem z 10 na 20 % už v příštím roce.

Tesla Semi, předávání

Elon Musk předal slavnostně do užívání první kusy kamionu Tesla Semi | foto: Tesla


Čtěte také: Přestanou se kamiony předjíždět na dálnicích? Česko zavádí jednoduché řešení


Norsko zaplavují elektromobily

Ještě dál jsou Norové v elektrifikaci osobní dopravy. Auta se spalovacími motory v severské zemi známé svými pobídkami pro nákup elektromobilů, již dlouhodobě hrají druhé housle. Jak jsme již psali na začátku června, 80 % nových automobilů v Norsku již tvoří bateriové elektromobily.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."