Nissan Leaf – nejprodávanější elektromobil na světě

Nissan Leaf je v dnešní době často skloňovaný pojem. Je to možná vůbec nejznámější elektromobil na světě a proto není určitě od věci udělat si jeho celkové zhodnocení, zda se vůbec vyplatí do tohoto elektromobilu investovat peníze.

Když Nissan v prosinci 2010 představoval svůj elektromobil Leaf, označil ho jako “první dostupné auto s nulovými emisemi”. Díky této větě se stal Leaf velkým hitem v médiích a posbíral spousty ocenění. V roce 2010 vyhrál ocenění Green car vision award, dále světové auto roku 2011 a nebo auto Japonska 2011 a 2012. Poměrně významná ocenění pro tento čtyřdveřový sedan, nemyslíte?

Design elektromobilu Nissan Leaf

Při pohledu na Nissan Leaf vidíme, že je ve tvaru poměrně prudké V-konstrukce. Je vybaven poměrně velkými světlomety, které jsou ve specifickém tvaru a designu, aby rozdělovaly a přesměrovávaly proud vzduchu od vnějších zrcátek. Tím napomáhají ke snížení hluku a tahu větru. Potkávací světla spotřebují méně elektřiny, než halogenová žárovka.

Je charakteristický také poměrně nízkou kapotou a čelní sklo je v poměrně malém úhlu, což není pro klasická auta takovým zvykem.Ve spodní části vozu panel, který se snaží maximálně zlepšit aerodynamiku. V předním obdélníkovém obrysu Nissan je umístěň prostor pro dobíjení. Kliky od dveří jsou pochromované. V zásadě se dost liší od ostatních modelů, dostalo se mu označení, že vypadá jako “ptakopysk”.

  

Hnací ústrojí Leafu

Leaf je vybaven 80 kW (110 koní) a 280 nm točivého momentu AC synchronním elektromotorem, který pohání přední kola. 24 kw-hodinová lithium-iontová baterie generuje výstupní výkon vyšší, jak 90 kw. Není zde žádná spojka, žádná ozubená kola, nebo měniče točivého momentu, jako je tomu u klasických vozů. Je zde pouze jednorychlostní převodovka, pokud se tomu tak dá říct.

Elektromobil obsahuje dva provozní režimy – Drive a Eco. Drive zajišťuje okamžitou a hlavně rychlou akceleraci. Režim Eco rozšiřuje dojezd – snížením akcelerace a také snížením výkonu klimatizace. Poskytuje také brzdnou regeneraci, díky které můžeme auto zastavit rychleji. Maximální rychlost je přes 150 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h byl napočítán na zhruba 10 sekund.

  

Baterie

Baterie, nejtěžší část elektromobilu. Je umístěna pod sedadly Nissanu Leaf, aby bylo těžiště vozu co nejníže, pro lepší stabilitu a manévrovatelnost vozu. Važí cca 174 kilogramů. Nissan uvádí, že na plné dobití můžete ujet až 160 km. Oficiální testy EPA (agentura na ochranu životního prostředí) uvádí dojezd 75 mil, tedy nějakých 115 kilometrů. Obě tyto hodnoty jsou dosažitelné, závisí na tom, jakou jede řidič rychlostí, v jaké teplotě, terénu, jak je stará baterie a další.

Pokud se podíváme na dobíjení, to může trvat až 21 hodin. Ale opět je to v závislosti na zásuvce, kterou použijete. Tato extrémní hodnota doby nabíjení je platná pro 120 V zásuvku. 21 hodin nabíjet automobil je, jak jistě připustíte, velmi nepraktické pro denní řidiče. Pro zásuvku s 240 V napětím je doba dobíjení zkrácena na 7 hodin, což už je mnohem lepší čas.

Nissan Leaf je však vybaven i možností rychlodobíjení. Na místech, která mají DC rychlonabíječku si můžete 80% baterie dobít za zhruba půl hodiny. Nissan však varuje, že časté dobíjení tímto rychlým způsobem snižuje konečnou životnost baterie. Celková životnost baterie je očekávána na 10 let a nebo 160 000 km při normálním používání.

Kromě hlavní baterie obsahuje Nissan Leaf pomocné 12 V olověné baterie, které poskytují napájení pro palubní systém, audio systém, stěrače a další podpůrné operace.

Pro zvýšení životnosti baterií je doporučováno nevystavovat auto teplotě 50°C a více déle jak 24 hodin. Také by se vozidlo nemělo uchovávat v teplotě -13°C po více jak 7 dní. Nenechávat auto nenabité déle jak 14 dní. Nepoužívat neustále rychlodobíječky.

Dojezd Nissanu Leaf

Jak již bylo zmíněno výše, oficiální informace EPA jsou kolem 120 kilometrů, což je poněkud méně, než sliboval Nissan. Leaf byl tedy podroben několika testům v různých dopravních podmínkách a situacích. Při ideálních podmínkách a rychlosti přes 60 km/h a 20°C ujel Nissan Leaf na jedno nabití 220 km. V jízdě po městě to bylo 169 km při 25°C , po dálnici, 35°C a rychlosti kolem 90 km/h najel 110 km. Zimní podmínky, -10°C dopravní zácpa – 100 km. Velmi těžké dopravní podmínky, velká zácpa – 76 km.

Těchto testů bylo provedeno mnoho a snad neexistuje ucelená a přesná tabulka. Vše závisí na podmínkách, kolik je v autě lidí, jakou jede auto rychlostí, v jaké teplotě, které přístroje používá (klimatizace, rádio, vyhřívání sedaček, zrcátek) a další vlivy. Při ideálních podmínkách by auto mělo dosáhnout těch 160 km. Ale například, když jeden finský časopis testoval Leaf na své půdě, při -15°C a zaplém vyhřívání, dojel “pouze” 60 km. Proto jsou jízdní podmínky velmi důležité.

Interiér

Palubní deska má jednoduchý design se 7-palcovým dotykovým displejem, který řídí například navigační systém nebo dojezd. V přední části před řidičem je dvou displejový palubní počítač. V horní části je menší displej, který měří rychlost, venkovní teplotu, aktuální čas a Eco indikátor. Nad volantem se nachází druhý displej. Ten měří výkon, teplotu baterie, úroveň nabití baterie a na základě nabití baterie ještě počet km, které k aktuálnímu stavu baterie můžete ještě ujet.

Kvalita plastů je velmi dobrá, interiér je částěčně vyroben z recyklovatelných materiálů. Sedadla jsou dobře tvarovaná a řidič si své může různě naklánět a zvyšovat, přibližovat podle potřeby. Kufr není nějak extra velký, naštěstí můžete zadní sedadla sklopit a tak se vám do auta vejdou i “větší” věci. Leaf obsahuje také moderní technické vymoženosti. Základní SV model je dodáván s rychlostartovacím tlačítkem, tempomatem, automatickým ovládáním klimatizace a navigačního systému, AM/FM/CD audio systémem, iPod/USB rozhraním, satelitním rádiem a Bluetoothem.

https://www.youtube.com/watch?v=DRw7vcrKBcY

Model SL má navíc zadní kamery, automatické světlomety, mlhovky a malý solární panel, díky kterému můžete napájet 12 V baterii, která slouží k napájení přislušenství.

  

Řízení auta

Hybridcars.com jednoduše řekli, že je to normální auto. Ostatní s nimi nemohli více souhlasit. Opravdu se chová, jako docela normální auto. Do rychlosti cca 90 km/h ještě téměř neslyšíte auto, poté už slyšíte vítr a hluk je vyšší. Na 100 km/ dokáže zrychlit kolem 10 sekund, což je docela slušné. Kolem 60 km/h zrychlení, které bylo při rozjezdu, začíná pomalu klesat. Rychlost je omezena na 150 km/h. Jízda ve městě je velmi klidná a tichá, na dálnici je pochopitelně hlučnější a také zde rychleji vybíjíte baterii.

Kdy se investice do Nissanu Leaf vrátí?

Spousta z vás se jistě ptá, za jak dlouho se investice do tohoto vozu vrátí v porovnání s klasickým benzínovým autem. Server Edmunds.com udělal srovnání koupě Nissanu Leaf za cca 28 000 dolarů (540 000 Kč, po odečtení daně) se srovnatelným benzínovým vozem Nissan Versa (v Evropě známý spíš jako Nissan Almera) za zhruba 20 000 dolarů (386 000 Kč). Budeme počítat se spotřebou 7 litrů na 100 km. Při cenách 3 dolarů za galon je doba návratnosti kolem 9 let. Při cenách 4 dolarů za galon je to již jen 7 let, no a při cenách 5 dolarů, je to 5 let. Tyto hodnoty se přepokládají při zatížení vozidel na 24 000 km ročně. Současná cena galonu je 4,6 dolaru, takže se pohybujeme někdy na návratnosti za 6 let (v případě adekvátních modelů).

Nissan Leaf 2013

Brzy přijde na trh nový, vylepšený model 2013. Základní model bude k mání za 31 000 dolarů (téměř 600 000 Kč). Oproti starším modelům nabídne pár vylepšení. Tím hlavním bude zvýšený dojezd. Oficiální údaje EPA dávají Leafu dojezd něco přes 70 mil (tedy zhruba 110 km). Nový model bude mít údajně o 30 mil delší dojezd. To by znamenalo dojezd přes 100 mil, což vlastně Nissan sliboval již při svém prvním modelu.

Cena elektromobilu Nissan Leaf je na 36 500 dolarech, bez jakýchkoli vládních rabatů. Nissan ji chce ale ztlačit na výše psaných 31 000 dolarů. Delší dojezd je určitě vítaným plusem, vzhledem k tomu, že dobíjecí stanice jsou stále docela raritou. Výroba začne v prosinci.

Nissan Leaf má několik konkurentů, například Mitsubishi i-MiEV, které je menší, jak Leaf, avšak má také menší dojezd (cca 90 km na jedno nabití). Jeho cena začíná na něco přes 29 000 dolarech. Pak je zde konkurent v podobě Forda Focusu Electric. Největším konkurentem bude ale pravděpodobně Tesla Model S. Navíc nedávno Tesla Motors představila svůj plán na výstavbu superdobíjecích stanic, což má nad Nissanem výhodu, protože dobíjecí stanice pro Nissan jsou stále raritou.

Přesto je však Nissan Leaf nejprodávanějším elektromobilem na světě. Od roku 2010, kdy se začal prodávat, se již prodalo přes 15 000 kusů jen v USA. Po celém světě se prodalo téměř 40 000 kusů tohoto sympatického elektromobilu. Uvidíme, jak si povede model pro rok 2013. Tento rok prodeje nejsou takové, jako v roce 2011. I tak je to ale nejprodávanější elektrický vůz vůbec.

via: hybridcars.com

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Nissan Leaf – nejprodávanější elektromobil na světě

Nissan Leaf je v dnešní době často skloňovaný pojem. Je to možná vůbec nejznámější elektromobil na světě a proto není určitě od věci udělat si jeho celkové zhodnocení, zda se vůbec vyplatí do tohoto elektromobilu investovat peníze.

Když Nissan v prosinci 2010 představoval svůj elektromobil Leaf, označil ho jako “první dostupné auto s nulovými emisemi”. Díky této větě se stal Leaf velkým hitem v médiích a posbíral spousty ocenění. V roce 2010 vyhrál ocenění Green car vision award, dále světové auto roku 2011 a nebo auto Japonska 2011 a 2012. Poměrně významná ocenění pro tento čtyřdveřový sedan, nemyslíte?

Design elektromobilu Nissan Leaf

Při pohledu na Nissan Leaf vidíme, že je ve tvaru poměrně prudké V-konstrukce. Je vybaven poměrně velkými světlomety, které jsou ve specifickém tvaru a designu, aby rozdělovaly a přesměrovávaly proud vzduchu od vnějších zrcátek. Tím napomáhají ke snížení hluku a tahu větru. Potkávací světla spotřebují méně elektřiny, než halogenová žárovka.

Je charakteristický také poměrně nízkou kapotou a čelní sklo je v poměrně malém úhlu, což není pro klasická auta takovým zvykem.Ve spodní části vozu panel, který se snaží maximálně zlepšit aerodynamiku. V předním obdélníkovém obrysu Nissan je umístěň prostor pro dobíjení. Kliky od dveří jsou pochromované. V zásadě se dost liší od ostatních modelů, dostalo se mu označení, že vypadá jako “ptakopysk”.

  

Hnací ústrojí Leafu

Leaf je vybaven 80 kW (110 koní) a 280 nm točivého momentu AC synchronním elektromotorem, který pohání přední kola. 24 kw-hodinová lithium-iontová baterie generuje výstupní výkon vyšší, jak 90 kw. Není zde žádná spojka, žádná ozubená kola, nebo měniče točivého momentu, jako je tomu u klasických vozů. Je zde pouze jednorychlostní převodovka, pokud se tomu tak dá říct.

Elektromobil obsahuje dva provozní režimy – Drive a Eco. Drive zajišťuje okamžitou a hlavně rychlou akceleraci. Režim Eco rozšiřuje dojezd – snížením akcelerace a také snížením výkonu klimatizace. Poskytuje také brzdnou regeneraci, díky které můžeme auto zastavit rychleji. Maximální rychlost je přes 150 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h byl napočítán na zhruba 10 sekund.

  

Baterie

Baterie, nejtěžší část elektromobilu. Je umístěna pod sedadly Nissanu Leaf, aby bylo těžiště vozu co nejníže, pro lepší stabilitu a manévrovatelnost vozu. Važí cca 174 kilogramů. Nissan uvádí, že na plné dobití můžete ujet až 160 km. Oficiální testy EPA (agentura na ochranu životního prostředí) uvádí dojezd 75 mil, tedy nějakých 115 kilometrů. Obě tyto hodnoty jsou dosažitelné, závisí na tom, jakou jede řidič rychlostí, v jaké teplotě, terénu, jak je stará baterie a další.

Pokud se podíváme na dobíjení, to může trvat až 21 hodin. Ale opět je to v závislosti na zásuvce, kterou použijete. Tato extrémní hodnota doby nabíjení je platná pro 120 V zásuvku. 21 hodin nabíjet automobil je, jak jistě připustíte, velmi nepraktické pro denní řidiče. Pro zásuvku s 240 V napětím je doba dobíjení zkrácena na 7 hodin, což už je mnohem lepší čas.

Nissan Leaf je však vybaven i možností rychlodobíjení. Na místech, která mají DC rychlonabíječku si můžete 80% baterie dobít za zhruba půl hodiny. Nissan však varuje, že časté dobíjení tímto rychlým způsobem snižuje konečnou životnost baterie. Celková životnost baterie je očekávána na 10 let a nebo 160 000 km při normálním používání.

Kromě hlavní baterie obsahuje Nissan Leaf pomocné 12 V olověné baterie, které poskytují napájení pro palubní systém, audio systém, stěrače a další podpůrné operace.

Pro zvýšení životnosti baterií je doporučováno nevystavovat auto teplotě 50°C a více déle jak 24 hodin. Také by se vozidlo nemělo uchovávat v teplotě -13°C po více jak 7 dní. Nenechávat auto nenabité déle jak 14 dní. Nepoužívat neustále rychlodobíječky.

Dojezd Nissanu Leaf

Jak již bylo zmíněno výše, oficiální informace EPA jsou kolem 120 kilometrů, což je poněkud méně, než sliboval Nissan. Leaf byl tedy podroben několika testům v různých dopravních podmínkách a situacích. Při ideálních podmínkách a rychlosti přes 60 km/h a 20°C ujel Nissan Leaf na jedno nabití 220 km. V jízdě po městě to bylo 169 km při 25°C , po dálnici, 35°C a rychlosti kolem 90 km/h najel 110 km. Zimní podmínky, -10°C dopravní zácpa – 100 km. Velmi těžké dopravní podmínky, velká zácpa – 76 km.

Těchto testů bylo provedeno mnoho a snad neexistuje ucelená a přesná tabulka. Vše závisí na podmínkách, kolik je v autě lidí, jakou jede auto rychlostí, v jaké teplotě, které přístroje používá (klimatizace, rádio, vyhřívání sedaček, zrcátek) a další vlivy. Při ideálních podmínkách by auto mělo dosáhnout těch 160 km. Ale například, když jeden finský časopis testoval Leaf na své půdě, při -15°C a zaplém vyhřívání, dojel “pouze” 60 km. Proto jsou jízdní podmínky velmi důležité.

Interiér

Palubní deska má jednoduchý design se 7-palcovým dotykovým displejem, který řídí například navigační systém nebo dojezd. V přední části před řidičem je dvou displejový palubní počítač. V horní části je menší displej, který měří rychlost, venkovní teplotu, aktuální čas a Eco indikátor. Nad volantem se nachází druhý displej. Ten měří výkon, teplotu baterie, úroveň nabití baterie a na základě nabití baterie ještě počet km, které k aktuálnímu stavu baterie můžete ještě ujet.

Kvalita plastů je velmi dobrá, interiér je částěčně vyroben z recyklovatelných materiálů. Sedadla jsou dobře tvarovaná a řidič si své může různě naklánět a zvyšovat, přibližovat podle potřeby. Kufr není nějak extra velký, naštěstí můžete zadní sedadla sklopit a tak se vám do auta vejdou i “větší” věci. Leaf obsahuje také moderní technické vymoženosti. Základní SV model je dodáván s rychlostartovacím tlačítkem, tempomatem, automatickým ovládáním klimatizace a navigačního systému, AM/FM/CD audio systémem, iPod/USB rozhraním, satelitním rádiem a Bluetoothem.

https://www.youtube.com/watch?v=DRw7vcrKBcY

Model SL má navíc zadní kamery, automatické světlomety, mlhovky a malý solární panel, díky kterému můžete napájet 12 V baterii, která slouží k napájení přislušenství.

  

Řízení auta

Hybridcars.com jednoduše řekli, že je to normální auto. Ostatní s nimi nemohli více souhlasit. Opravdu se chová, jako docela normální auto. Do rychlosti cca 90 km/h ještě téměř neslyšíte auto, poté už slyšíte vítr a hluk je vyšší. Na 100 km/ dokáže zrychlit kolem 10 sekund, což je docela slušné. Kolem 60 km/h zrychlení, které bylo při rozjezdu, začíná pomalu klesat. Rychlost je omezena na 150 km/h. Jízda ve městě je velmi klidná a tichá, na dálnici je pochopitelně hlučnější a také zde rychleji vybíjíte baterii.

Kdy se investice do Nissanu Leaf vrátí?

Spousta z vás se jistě ptá, za jak dlouho se investice do tohoto vozu vrátí v porovnání s klasickým benzínovým autem. Server Edmunds.com udělal srovnání koupě Nissanu Leaf za cca 28 000 dolarů (540 000 Kč, po odečtení daně) se srovnatelným benzínovým vozem Nissan Versa (v Evropě známý spíš jako Nissan Almera) za zhruba 20 000 dolarů (386 000 Kč). Budeme počítat se spotřebou 7 litrů na 100 km. Při cenách 3 dolarů za galon je doba návratnosti kolem 9 let. Při cenách 4 dolarů za galon je to již jen 7 let, no a při cenách 5 dolarů, je to 5 let. Tyto hodnoty se přepokládají při zatížení vozidel na 24 000 km ročně. Současná cena galonu je 4,6 dolaru, takže se pohybujeme někdy na návratnosti za 6 let (v případě adekvátních modelů).

Nissan Leaf 2013

Brzy přijde na trh nový, vylepšený model 2013. Základní model bude k mání za 31 000 dolarů (téměř 600 000 Kč). Oproti starším modelům nabídne pár vylepšení. Tím hlavním bude zvýšený dojezd. Oficiální údaje EPA dávají Leafu dojezd něco přes 70 mil (tedy zhruba 110 km). Nový model bude mít údajně o 30 mil delší dojezd. To by znamenalo dojezd přes 100 mil, což vlastně Nissan sliboval již při svém prvním modelu.

Cena elektromobilu Nissan Leaf je na 36 500 dolarech, bez jakýchkoli vládních rabatů. Nissan ji chce ale ztlačit na výše psaných 31 000 dolarů. Delší dojezd je určitě vítaným plusem, vzhledem k tomu, že dobíjecí stanice jsou stále docela raritou. Výroba začne v prosinci.

Nissan Leaf má několik konkurentů, například Mitsubishi i-MiEV, které je menší, jak Leaf, avšak má také menší dojezd (cca 90 km na jedno nabití). Jeho cena začíná na něco přes 29 000 dolarech. Pak je zde konkurent v podobě Forda Focusu Electric. Největším konkurentem bude ale pravděpodobně Tesla Model S. Navíc nedávno Tesla Motors představila svůj plán na výstavbu superdobíjecích stanic, což má nad Nissanem výhodu, protože dobíjecí stanice pro Nissan jsou stále raritou.

Přesto je však Nissan Leaf nejprodávanějším elektromobilem na světě. Od roku 2010, kdy se začal prodávat, se již prodalo přes 15 000 kusů jen v USA. Po celém světě se prodalo téměř 40 000 kusů tohoto sympatického elektromobilu. Uvidíme, jak si povede model pro rok 2013. Tento rok prodeje nejsou takové, jako v roce 2011. I tak je to ale nejprodávanější elektrický vůz vůbec.

via: hybridcars.com

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."