Nissan vynalezl nový elektromotor pro své elektromobily Leaf. Tento motor snižuje o 40% využití dysprosia na jeho výrobu. Proč se tak Nissan snažil intenzivně potřebu této pro většinu neznámé zeminy snížit?
K výrobě elektromotorů je potřeba mnoho věcí. Mimo jiné i velmi vzácná zemina, která se nazývá dysprosium. Čína vlastní takřka celou světovou produkci této zeminy a jelikož se zvedá poptávka po elektromobilech a trh začíná nabírat na síle, roste pochopitelně i poptávka po této vzácné zemině. A jak zákon říká, se zvyšující se poptávkou se zvyšuje i cena. Nissan se proto rozhodl tuto závislost snížit a vynalezl elektromotor, který potřebu dysprosia výrazně sníží. A to o celých 40%. Co víc, nový elektromotor je také více šetrný k životnímu prostředí.
Hlavní funkcí dysprosia v elektromotoru je ta, že zvyšuje tepelnou odolnost přidáním na tzv. neodymové magnety. V novém elektromotoru od Nissanu je tato zemina distribuována kolem hranic krystalických zrn. Výsledkem tohoto efektu je 40% snížení potřeby dysprosia při zachování stejné tepelné odolnosti, jako doposud.
Tento nový elektromotor je však pro Nissan pouhým začátkem. Do budoucna si Nissan určuje cíl potřebu dysprosia a i ostatních vzácných zemin snížit až na 0. Je si totiž dobře vědom těchto omezených zdrojů.
Zároveň tak Nissan splnil první krok ve svém programu “Nissan Green Program 2016”, tedy Nissan zelený program 2016, kdy chce minimalizovat využívání přírodních zdrojů při výrobě elektromotorů. Kromě dysprosia chce ještě optimalizovat využívání dalších vzácných zdrojů – ceru a lanthanu.
via: puregreencars.com
Nissan vynalezl nový elektromotor pro své elektromobily Leaf. Tento motor snižuje o 40% využití dysprosia na jeho výrobu. Proč se tak Nissan snažil intenzivně potřebu této pro většinu neznámé zeminy snížit?
K výrobě elektromotorů je potřeba mnoho věcí. Mimo jiné i velmi vzácná zemina, která se nazývá dysprosium. Čína vlastní takřka celou světovou produkci této zeminy a jelikož se zvedá poptávka po elektromobilech a trh začíná nabírat na síle, roste pochopitelně i poptávka po této vzácné zemině. A jak zákon říká, se zvyšující se poptávkou se zvyšuje i cena. Nissan se proto rozhodl tuto závislost snížit a vynalezl elektromotor, který potřebu dysprosia výrazně sníží. A to o celých 40%. Co víc, nový elektromotor je také více šetrný k životnímu prostředí.
Hlavní funkcí dysprosia v elektromotoru je ta, že zvyšuje tepelnou odolnost přidáním na tzv. neodymové magnety. V novém elektromotoru od Nissanu je tato zemina distribuována kolem hranic krystalických zrn. Výsledkem tohoto efektu je 40% snížení potřeby dysprosia při zachování stejné tepelné odolnosti, jako doposud.
Tento nový elektromotor je však pro Nissan pouhým začátkem. Do budoucna si Nissan určuje cíl potřebu dysprosia a i ostatních vzácných zemin snížit až na 0. Je si totiž dobře vědom těchto omezených zdrojů.
Zároveň tak Nissan splnil první krok ve svém programu “Nissan Green Program 2016”, tedy Nissan zelený program 2016, kdy chce minimalizovat využívání přírodních zdrojů při výrobě elektromotorů. Kromě dysprosia chce ještě optimalizovat využívání dalších vzácných zdrojů – ceru a lanthanu.
via: puregreencars.com