NIO vstoupí na český trh. Dočkáme se elektromobilu pod 500 tisíc?

Čínská automobilka NIO oznamuje, že v letech 2025 a 2026 vstoupí na 7 nových evropských trhů, včetně toho českého. Co od expanze očekávat?
Čínský dravec míří do Česka
NIO Global před malou chvílí na síti X oznámilo, že vstoupí na český trh a dalších 6 evropských trhů, konkrétně se mohou těšit zákazníci v těchto zemích: Belgie, Česká republice, Lucembursko, Maďarsko, Polsko, Rakousko, Rumunsko.
K expanzi na nové evropské trhy má dojít v letech 2025 a 2026, přičemž zatím nevíme, kdy přesně se dočkají čeští zákazníci. „Na umožnění tohoto růstu spolupracujeme s místními distribučními partnery,“ píše NIO ve svém vyjádření.
NIO v Evropě
Automobilka NIO zatím aktivně působí v 5 evropských zemích (Norsko, Německo, Nizozemsko, Švédsko, Dánsko), přičemž další expanze (např. do Francie, Itálie a Švýcarska) je už nějaký ten pátek ve fázi příprav.
Pilotní projekt v Norsku, kam vstoupilo NIO již v roce 2021, lze označit za úspěšný. Nicméně další expanze neprobíhala podle plánu. V loňském roce firmě hodila vidle EU, když zavedla dovozní cla na elektromobily.

Revoluční výměnné stanice baterií
Společnost NIO je známá především tím, že vyvinula unikátní systém výměnných stanic baterií, kdy s elektromobilem pouze zajedete na danou stanici a během pouhých tří minut se zcela autonomně vymění vybitá baterie za plně dobitou.
V Číně tento systém funguje skvěle a šetří čas při cestách na delší vzdálenosti. Navíc zákazník si může pořídit elektroauta bez baterie a tu si pouze pronajímat. Nicméně například v Německu se tohle nesetkalo s nadšením, neboť evropský zákazník je zvyklý věci spíše vlastnit.
Levné elektromobily a baterie s dojezdem přes 1000 km
Každopádně NIO má co nabídnout. Firma vyvinula vlastní software podobně jako Tesla. A to nejen vlastní NIO OS pro automobily s digitálním asistentem NOMI, ale i autopilota NAD (NIO Autonomous Driving) – systém využívající LiDAR, radar, kamery a vysoký výpočetní výkon (NVIDIA Orin SoC).
Číňané vloni přišli s vlastní značkou Firefly, jejíž prvním elektromobilem je malý hatchback za méně než 500 tisíc. A společnost NIO také slibuje revoluční solid-state baterie s kapacitou 150 kWh a dojezdem přes 1 000 kilometrů na jedno nabití.

Pohled redakce Elektrickevozy
Čínský dravec NIO se konečně chystá na český trh. Pokud automobilka dotáhne své plány do konce, čeká nás technologická konkurence pro zavedené značky – s vlastními bateriemi, softwarem a unikátním přístupem.
Klíčem k úspěchu bude, jak se NIO přizpůsobí návykům českých zákazníků. Pokud zvládne vybalancovat cenovku, infrastrukturu a servis, má šanci oslovit i konzervativní střední Evropu. Bude to rozhodně stát za sledování.
Zdroje: autorský článek / Elektrickevozy.cz, síť X / Nio Global
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.