NIO vstoupí na český trh. Dočkáme se elektromobilu pod 500 tisíc?

Luboš Srb
Logo na kapotě elektromobilu NIO | foto: NIO
Logo na kapotě elektromobilu NIO | foto: NIO

Čínská automobilka NIO oznamuje, že v letech 2025 a 2026 vstoupí na 7 nových evropských trhů, včetně toho českého. Co od expanze očekávat?

Čínský dravec míří do Česka

NIO Global před malou chvílí na síti X oznámilo, že vstoupí na český trh a dalších 6 evropských trhů, konkrétně se mohou těšit zákazníci v těchto zemích: Belgie, Česká republice, Lucembursko, Maďarsko, Polsko, Rakousko, Rumunsko.

K expanzi na nové evropské trhy má dojít v letech 2025 a 2026, přičemž zatím nevíme, kdy přesně se dočkají čeští zákazníci. „Na umožnění tohoto růstu spolupracujeme s místními distribučními partnery,“ píše NIO ve svém vyjádření.

NIO v Evropě

Automobilka NIO zatím aktivně působí v 5 evropských zemích (Norsko, Německo, Nizozemsko, Švédsko, Dánsko), přičemž další expanze (např. do Francie, Itálie a Švýcarska) je už nějaký ten pátek ve fázi příprav.

Pilotní projekt v Norsku, kam vstoupilo NIO již v roce 2021, lze označit za úspěšný. Nicméně další expanze neprobíhala podle plánu. V loňském roce firmě hodila vidle EU, když zavedla dovozní cla na elektromobily.

NIO ET9 | foto: NIO
NIO ET9 | foto: NIO

Revoluční výměnné stanice baterií

Společnost NIO je známá především tím, že vyvinula unikátní systém výměnných stanic baterií, kdy s elektromobilem pouze zajedete na danou stanici a během pouhých tří minut se zcela autonomně vymění vybitá baterie za plně dobitou.

V Číně tento systém funguje skvěle a šetří čas při cestách na delší vzdálenosti. Navíc zákazník si může pořídit elektroauta bez baterie a tu si pouze pronajímat. Nicméně například v Německu se tohle nesetkalo s nadšením, neboť evropský zákazník je zvyklý věci spíše vlastnit.

Levné elektromobily a baterie s dojezdem přes 1000 km

Každopádně NIO má co nabídnout. Firma vyvinula vlastní software podobně jako Tesla. A to nejen vlastní NIO OS pro automobily s digitálním asistentem NOMI, ale i autopilota NAD (NIO Autonomous Driving) – systém využívající LiDAR, radar, kamery a vysoký výpočetní výkon (NVIDIA Orin SoC).

Číňané vloni přišli s vlastní značkou Firefly, jejíž prvním elektromobilem je malý hatchback za méně než 500 tisíc. A společnost NIO také slibuje revoluční solid-state baterie s kapacitou 150 kWh a dojezdem přes 1 000 kilometrů na jedno nabití.

NIO Firefly | foto: NIO
NIO Firefly | foto: NIO

Pohled redakce Elektrickevozy

Čínský dravec NIO se konečně chystá na český trh. Pokud automobilka dotáhne své plány do konce, čeká nás technologická konkurence pro zavedené značky – s vlastními bateriemi, softwarem a unikátním přístupem.

Klíčem k úspěchu bude, jak se NIO přizpůsobí návykům českých zákazníků. Pokud zvládne vybalancovat cenovku, infrastrukturu a servis, má šanci oslovit i konzervativní střední Evropu. Bude to rozhodně stát za sledování.

Zdroje: autorský článek / Elektrickevozy.cz, síť X / Nio Global


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články