Nenechte se zmást. Škoda Auto neprodává 3x víc elektroaut než Tesla. Média lžou

Diana Křížová
Nová Škoda Enyaq (2025) | foto: Škoda Auto
Nová Škoda Enyaq (2025) | foto: Škoda Auto

Automobilky registrují vozy na dealery či je reexportují, čímž uměle navyšují statistiky. Skutečný zájem trhu tak může být nižší, než ukazují čísla.

Registrace vs. prodej

Leden 2025 přinesl rekordní čísla v registracích elektromobilů v ČR. Podle statistik bylo registrováno 981 nových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 105 %. Největší úspěch zaznamenala Škoda Auto, jejíž modely Enyaq a nový Elroq obsadily první příčky. Na první pohled to vypadá jako jasný signál, že elektromobilita v Česku nabírá na obrátkách. Jenže je tu jeden podstatný háček – čísla registrací nejsou totéž co skutečné prodeje.

Jak automobilky uměle navyšují čísla?

Automobilky totiž často využívají strategie, které jim pomáhají vylepšit statistiky. Jednou z nich je praxe, kdy jsou nová vozidla registrována na dealery nebo leasingové společnosti místo na koncové zákazníky. Tento postup okamžitě navyšuje počet registrovaných vozů a vytváří dojem vyšší poptávky, než jaká ve skutečnosti je.

Vozidla jsou následně nabízena skutečným zákazníkům, často se slevou, aby byla atraktivnější. Výsledkem je, že oficiální statistiky prodejů mohou působit optimisticky, i když reálný zájem trhu může být nižší. Zmíněný mechanismus nejen že zkresluje skutečný obraz poptávky po nových automobilech, ale může vést i k mylným závěrům o oblibě konkrétních modelů mezi spotřebiteli.

Výroba elektromobilu v Tesla Gigafactory Texas | foto: Tesla
Výroba elektromobilu v Tesla Gigafactory Texas | foto: Tesla

Skutečný zájem, nebo jen chytrá strategie?

Tento fenomén není v automobilovém průmyslu žádnou novinkou. Nejen Škoda, ale i další značky se uchylují k této strategii, aby se dostaly do popředí v prodejních žebříčcích. Registrací na dealery si výrobce zajistí, že se nový model objeví na silnicích hned v prvních týdnech po uvedení, čímž podpoří jeho viditelnost a zájem zákazníků. Zároveň tím mohou splnit emisní limity nebo strategicky upravit skladové zásoby.

Další podobnou taktikou je reexport vozidel. Některé automobilky prodají auta domácím prodejcům, kteří je následně přeprodají do zahraničí, kde je vyšší poptávka. Tím si výrobce opět zlepší čísla, protože vůz je formálně prodán v Česku, i když se na zdejších silnicích vůbec neobjeví.

V oficiálních statistikách se pak může zdát, že o určitý model je na domácím trhu obrovský zájem, i když ve skutečnosti putuje jinam. To vede k mylné představě o skutečné poptávce a může ovlivnit jak zákazníky, tak i tržní strategie ostatních výrobců.

Tesla je jiný případ

Třeba u Tesly je zase zásadní, že automobilka dováží do Evropy Modely 3 z Číny, a to zpravidla až ke konci kvartálu, kdy jsou opět tak trochu „uměle“ naakumulované prodeje. Není tedy nic lepšího, než sledovat prodeje za celý rok, nikoliv za jednotlivé měsíce, což bývá doufejme nezáměrně dost matoucí.

Výroba elektromobilu v Tesla Gigafactory Texas | foto: Tesla
Výroba elektromobilu v Tesla Gigafactory Texas | foto: Tesla

Co to znamená pro zákazníky?

Pro běžné zákazníky tato čísla mohou být matoucí. Vidí, že nový elektromobil je „nejprodávanější“, ale ve skutečnosti většina vozů stále stojí na dealerských plochách a čeká na svého skutečného majitele. To může ovlivnit i jejich rozhodování při koupi – model, který se zdá být oblíbený, nemusí být ve skutečnosti tak žádaný, jak naznačují statistiky.

Elektromobilita v Česku rozhodně roste, ale při hodnocení úspěšnosti jednotlivých modelů bychom měli být opatrní. Zatímco lednové statistiky naznačují boom, realita může být složitější. Registrovaná auta nejsou vždy prodaná, a pokud se některé modely v nabídce dlouho neohřejí, nemusí to nutně znamenat, že jsou tak populární – může to být jen výsledek promyšlené marketingové strategie.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Potravinářská chemie mě naučila, jak důležité je správné složení. Teď se stejným nadšením rozkládám problémy udržitelné energie. Fascinují mě technologie, které mění svět dopravy – od elektromobilů po vodíkové palivové články. Mám ráda inovace, které dnes vypadají jako sci-fi, ale brzy budou součástí našich každodenních životů.


Komentáře


Nejnovější články